1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. 5 خودروی مفهومی برتر

5 خودروی مفهومی برتر

11 مرداد 1394
  • 0

هرساله، ده‌ها خودروی کانسپت در نمایشگاه‌های مختلف در جهان رونمایی می‌شود که فارغ از خوب یا بد بودن آن‌ها ممکن است هیچ‌گاه به تولید نرسند.

در لیست زیر 5 خودروی برتر کانسپتی که اخیراً به نمایش گذاشته شدند را معرفی می‌کنیم و امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک این خودروها به تولید برسند.

 5 خودروی مفهومی برتر

5. بیوک اونیر کانسپت

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

بیوک با رونمایی از اونیر کانسپت در نمایشگاه دیترویت سال 2015 مشتاقان خودرو را شگفت‌زده کرد. این خودروی زیبا یک نوع آزمون برای طراحی یک خودروی لوکس بود و بیوک با رونمایی از این خودرو به تعبیری پرچم‌دار آیندهٔ بیوک را به تصویر کشید.

این خودروساز که دیگر تحمل شنیدن نام کادیلاک فقیر را نداشت با این خودرو نشان داد که بیوک دیگر یک خودرو برای افراد سالمند نیست. بلوغ این کانسپت نشان می‌دهد که این خودرو هم ازلحاظ پیشرانه و هم ازلحاظ ظاهری آماده تولید است، (نسل آینده موتور شش سیلندر و گیربکس 9 سرعته اتوماتیک این خودرو از همین حالا هم آماده تولید است). اگر این خودرو به مرحلهٔ تولید برسد مطمئناً بیوک استیل و طراحی اصلی این کانسپت را حفظ می‌کند و مثل دیگر کمپانی‌ها تغییرات عظیمی در مدل تولیدی به وجود نمی‌آورد.

4. تویوتا FT-1 کانسپت

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

تویوتا سال 2014 را با رونمایی از FT-1 کانسپت به پایان رساند. این خودرو مستحق قرار گرفتن در رده‌های بالاتر بود، اما با توجه به مقیاس ارزیابی، در ردهٔ چهارم قرار گرفت. می‌توان گفت هرکدام از کانسپت هایی که در این لیست قرار گرفته از نقطه‌نظری خاص برترین خودرو هستند.

ظاهر و طراحی FT-1 کانسپت ما را یاد سوپرای موفق تویوتا می‌اندازد و حتی اگر خودروی تولیدی تویوتا 80 درصد مشابه این کانسپت باشد آن خودروی تولیدی قطعاً خودروی موفقی خواهد شد. در روزهای پایانی سال گذشته، تویوتا از یک کانسپت FT-1 دیگر پرده برداشت، این خودرو برخلاف مدل قبلی که قرمز بود به رنگ خاکستری تولید شد البته رنگ این خودرو چندان مهم نبود چراکه اگر سفید با خال‌های سبز هم بود چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌کرد و ما همچنان خواهان آن بودیم. معمولاً خودروسازان، کانسپت ها را برای دیدن بازخورد مشتریان به نمایشگاه‌ها می‌فرستند و با توجه به بازخورد مناسب FT-1، بعید به نظر می‌رسد که تویوتا این خودرو را به تولید نرساند.

3. آئودی پرولوگ کانسپت

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

در اواخر سال گذشته و در نمایشگاه لس‌آنجلس 2014، آئودی با رونمایی از کانسپت حیرت‌انگیز پرولوگ، طراحی و استیل خودروهای آینده‌اش را به نمایش گذاشت؛ اما چرا در این لیست کانسپت آئودی بالاتر از FT-1 قرار گرفت؟ تنها یک دلیل و آن‌هم چون آئودی همین حالا روح این کانسپت را در خودروهای تولیدی خود دمیده و نیمی از راه را طی کرده است.

واقعاً امیدواریم که آئودی خودروی A9 را به تولید برساند چراکه این کوپه لوکس با ظاهری خاص و اسپرت در رقابتی مستقیم با مرسدس بنز کلاس S قرار می‌گیرد. فقط کافیست تصور کنید که قدرت و پویایی رانندگی R8 با طراحی فوق‌العاده پرولوگ کانسپت ترکیب شود. این ترکیب نگاه خودروهای آئودی را تغییر می‌دهد به‌طوری‌که فریاد "به من نگاه کن " R8 به "یک لبخند و برداشتن کلاه " پرولوگ ختم می‌شود.

2. هوندا سیویک Si کانسپت

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

اگر هوندا فقط یک کار برای انجام داشته باشد آن کار تبدیل کردن سیویک به یک خودروی شایسته در کلاس خودروهای اسپرت است. اگر به سال‌های ابتدایی دههٔ نود نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که تیونرها در آن زمان علاقه عجیبی به این خودرو از خود نشان داده بودند تا جایی که انگار سیویک بهترین خودرو برای تیونرها محسوب می‌شد؛ اما در طول سال‌ها و با افت اقتصادی دورهٔ این خودرو تا حدودی سرآمد و سیویک تبدیل به یک خودروی کامپکت شد.

اما هوندا در نمایشگاه نیویورک امسال با رونمایی از کانسپت جدید سیویک نشان داد که می‌خواهد ورق را برگرداند و دوباره اوج بگیرد.

این خودروساز ژاپنی اعلام کرد که درنهایت سیویک Type R هم به بازار آمریکا راه پیدا می‌کند؛ اما دلیل قرارگیری این خودرو در این رده هم امیدواری ما به هوندا در حفظ استیل خودرو در پروسه تبدیل کانسپت به نسخه تولیدی است. البته به نظر می‌رسد که رینگ‌ها کمی از حالت تهاجمی خارج شود و اسپویلر طراحی جسورانه‌تری داشته باشد، زمان زیادی به معرفی نسل بعدی سیویک باقی نمانده و ما امیدواریم که هوندا نسل بعدی سیویک را درست عین کانسپت آن تولید کند.

1. نیسان ویژن 2020 کانسپت

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

 5 خودروی مفهومی برتر

لیستی که آماده کردیم بدون حضور سری کانسپت های گرن توریسمو غیرممکن بود. خودروهای جالبی مثل شورولت چاپارال 2X دیوانه‌وار و یا مدل واقع‌گرایانه سوپراسپرت فولکس‌واگن GTI در این سری حضور دارند. مدل مدنظر ما کانسپت نیسان ویژن 2020 GT است؛ اما چرا کانسپت نیسان؟ چون‌که این خودرو پیش‌نمایش واقع‌گرایانه‌ای از نسل بعدی GT-R است و نیسان اعلام کرده که این کانسپت چشم‌انداز مدل سطح بالای آیندهٔ نیسان را نشان می‌دهد.

هیچ مشکلی در این خودرو نمی‌بینیم و با در نظر گرفتن این‌که نسل فعلی R35 GT-R تا چه اندازه در سطح خیابان و رالی موفق بوده و تلاش و کار گسترده‌ای که نیسان برای ماندن در این سیر موفق انجام داده، فقط می‌توانیم تصور کنیم که R36 GT-R تا چه اندازه می‌تواند مهیب و قدرتمند باشد؛ اما اگر نسل بعدی مثل ویژن 2020 چهره‌ای مهیب داشته باشد، این خودرو می‌تواند جایگاه بهتری هم داشته باشد چراکه هر چه سوپراسپرت ها عجیب‌تر باشند، به نظر بهترند; درست مثل لامبورگینی وننو…

منبع پدال


نظرات