1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی جگور i-pace 2018

بررسی جگور i-pace 2018

21 اسفند 1396
  • 0

جگوار I-Pace الکتریکی در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و قیمت آن از 59 هزار پوند (حدود 400 میلیون تومان) شروع می شود.

بررسی جگوار I-Pace 2018

جگوار I-Pace الکتریکی اولین رقیب جدی تسلا از یک شرکت شناخته شده است که در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 رونمایی شد. قیمت مدل پایه S از حدود 59 هزار پوند شروع می شود.
I-Pace توسط مسئولان شرکت به عنوان "یک جگوار دارای باتری الکتریکی" معرفی شده است و شکی نیست که به عنوان یکی از محصولات جالب در تاریخ 82 ساله شرکت به شمار می رود. این مدل جدید که در سایت Graz اتریش تولید می شود از یک پلتفرم آلومینیومی استفاده می کند و مجهز به آخرین تکنولوژی جگوار در زمینه موتورهای الکتریکی و باتری است. این مدل برای مرسدس EQ C و آئودی etron نیز یک رقیب جدی به حساب می آید.

جگوار I-Pace: طراحی و مدل ها

طول I-Pace 4682 میلی متر است (10میلی متر کشیده تر از مدل XE). اما ساختار تمام الکتریکی این مدل به این معنی است که مهندسان توانسته اند محور چرخ های آن را به 2990 میلی متر افزایش دهند که 16 سانتی متر کشیده تر از مدل سدان است. مدیران جگوار می گویند که این خودرو جدید کمی کوچکتر از پورشه ماکان است، اما جای پا آن از کاین بزرگتر است. با طراحی کشیده قسمت جلو، I-Pace یک SUV به شمار می آید. البته ظاهر آن عجیب تر از مدل های دیگر جگوار مانند E-Pace و F-Pace است. همچنین موارد جزئی آن، مخصوصاً در گلگیرهای جلو، شبیه به سوپرخودرو C-X75 است. Ian Callum مدیر طراحی جگوار در این زمینه می گوید: "I-Pace شکل آینده است، اما هیچ گاه از C-X75 چشم پوشی نمی کنیم و سعی داریم که کمی از طراحی این مدل استفاده کنیم."

بررسی جگوار I-Pace 2018

طراحی مکانیکی I-Pace به مرور در مدل های دیگر شرکت نیز استفاده خواهد شد. به طور خاص، جگوار یک طرح برای موتورهای الکتریکی و باتری ارائه می کند و با استفاده از این رویکرد ساده، تفاوت قیمت ها را بر اساس اندازه باتری ها در نظر می گیرد.

این مدل دارای پکیج باتری 90 کیلووات ساعت لیتیوم-یون است که به صورت یکپارچه در شاسی جایگذاری می شود. جگوار می گوید که در آزمایش WLTP (آزمایش مصرف سوخت در اروپا) و مسافت، باتری های I-Pace می توانند تا حدود 500 کیلومتر را طی کنند. این به معنی 540 کیلومتر در ارزیابی NEDC یا به عبارت دیگر 80 کیلومتر بیشتر از تسلا مدل 3 است.

جگوار I-Pace: عملکرد

طبق اعلام جگوار، خروجی این خودرو 395 اسب بخار و گشتاور آن 696 نیوتن متر است که I-Pace را در 4.5 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رساند.

بررسی جگوار I-Pace 2018

I-Pace با سیستم شارژ سریع تا 100 کیلووات سازگار است و جگوار تایید کرده که این سرعت هنوز در بسیاری از مناطق پشتیبانی نمی شود. با این حال، استفاده از سیستم شارژ سریع باعث می شود که در عرض فقط 45 دقیقه باتری از صفر تا 80 درصد شارژ بشود. در مقابل، یک شارژر خانگی 7 کیلوواتی به 10 ساعت زمان برای شارژ این مقدار نیاز دارد. طبق گفته جگوار I-Pace از سیستم precondition استفاده می کند که به سیستم های خودرو و کابین امکان گرم شدن در هنگام شارژ را می دهد. مهندسان برآورد می کنند که این ویژگی باعث می شود که خودرو بتواند مسافت 120 کیلومتر بیشتر را در روزهای سرد طی کند.

دو موتور الکتریکی در هر یک از محورهای این مدل موجود است و در هر دوی آن ها میل کاردان از درون موتورها عبور می کند که باعث می شود طراحی آن ها جمع و جورتر باشد. این ویژگی مخصوصاً در قسمت عقب بسیار مهم است، چرا که جگوار فضای سر بیشتری را بدون بالاتر بردن کف خودرو ارائه می کند.

در نتیجه این امر، کارایی I-Pace نسبت به خودروهای بزرگتر دیگر افزایش می یابد. در حالتی که صندلی های عقب در جای خود باشند، این خودرو فضای بار 656 لیتر را در اختیار شما قرار می دهد و با تا کردن ردیف دوم، این فضا به 1453 افزایش می یابد. علاوه بر این 30 لیتر فضا هم در زیر کاپوت وجود دارد.

بسیاری از قطعات داخلی I-Pace مشابه مدل F-Pace است، مخصوصاً طراحی سیستم تعلیق که در قسمت جلو به صورت دو جناغه و در قسمت عقب به صورت لینک است. سیستم تعلیق بادی و کمک فنرهای انطباقی هم به عنوان آپشن موجود هستند.

با این که وزن خودرو جدید در حدود 2.1 تن است، Ian Hoban مدیر محصول جگوار می گوید که مرکز جاذبه این مدل 130 میلی متر پایین تر از F-Pace است و از تقسیم وزن 50:50 بهره می برد. به همین دلیل حس سبک بودن را به شما القا می کند. Hoban می گوید: پیچش (در اثر وارد شدن گشتاور) این خودرو بیش از هر جگوار دیگری است که تا به حال تولید شده است. این امر باعث می شود که تیم مهندسی بتوانند با حفظ انعطاف سیستم تعلیق، یک خودرو چابک بسازند؛ حتی با چرخ های بزرگتر. رینگ ها تا اندازه 22 اینچ موجود هستند. البته مدل های معمولی از رینگ های 18اینچی بهره می برند.

جگوار I-Pace: کابین و تکنولوژی

در داخل، I-Pace کمی با مدل کانسپت تفاوت دارد. اما عناصری چون سیستم اطلاعات-سرگرمی با صفحه پهن حفظ شده است که از 2 صفحه نمایش شبیه به رنج روور ولار استفاده می کند. همچنین دکمه هایی برای تنظیم دما وجود دارد. Callum می گوید: "من همچنان به وجود دکمه های لمسی اعتقاد دارم." این دکمه ها با صفحه نمایش لمسی یکپارچه سازی شده اند. در زمینه اتصالات داخلی نیز کمبودی وجود ندارد. I-Pace دارای هات اسپات بی سیم 4G است که امکان دسترسی به اینترنت را برای 8 دستگاه ارائه می کند. همچنین 6 پورت USB و 3 سوکت برق 12 ولتی نیز در کابین به چشم می خورد.

بررسی جگوار I-Pace 2018

کارایی سیستم نویگیشن I-Pace بیش از جگوارهای دیگر است و با استفاده از مکان نگاری و تحلیل مسیرهای قبلی می تواند به بهترین نحو مسافت قابل حرکت را پیش بینی کند. I-Pace همچنین اولین جگواری است که مجهز به اتصال الکسا (دستیار هوشمند آمازون) است که به کاربران امکان استفاده از اطلاعات الکسا را می دهد.

با وجود جای سیستم تعویض دنده (نه فقط محل قطعات مکانیکی است بلکه محل استقرار سیم ها است) در کابین فضای کافی برای افراد قدبلند موجود است. اما نفر سوم در قسمت عقب ممکن است کمی ناراحت باشد. جگوار قصد دارد که از سقف پانوراما به عنوان آپشن استفاده کند که به نظر می رسد تاثیری در فضای سر نخواهد داشت.

حتی منابع جگوار نیز معتقدند که بازار خودروهای تمام الکتریک هنوز جوان است. قیمت مدل S از 59 هزار پوند شروع می شود و برای SE 65 هزار پوند (حدود 440 میلیون تومان) و HSE 70 هزار پوند (حدود 475 میلیون تومان) است. First Edition نیز با قیمت 77 هزار پوند (حدود 520 میلیون تومان) در 12 ماه اول تولید به بازار می آید.

مدل I-Pace برای معرفی، در برابر تسلا مدل X یک مسابقه درگ انجام داده است که می توانید در اینترنت مشاهده کنید.

جگوار I-Pace: قیمت

با پیش پرداخت 12775 پوند (حدود 86 میلیون تومان) و تخفیف دولتی معادل 4500 پوند (حدود 30 میلیون تومان)، مدل پایه I-Pace با مبلغ 594 پوند (حدود 4 میلیون تومان) در ماه به صورت اقساطی عرضه می شود.

بررسی جگوار I-Pace 2018

با این که قیمت هنوز به طور رسمی اعلام نشده بود، در حال حاضر جگوار حدود 1000 سفارش در بازار بریتانیا دریافت کرده است. شرکت پیش بینی می کند 65 فروش بریتانیا با مدل S باشد. البته منابع ارشد پیش بینی می کنند که بازار خودروهای الکتریکی به سرعت در حال رشد است و مشتریان اولیه (early adopters) ثروتمند به سمت مدل های بهتر پیش می روند. یکی از کارمندان جگوار می گوید: "تمام مدل ها موجود هستند و بنا به نیاز بازار، ما مدل های SE و HSE را نیز عرضه می کنیم."

اعلام شده است که اندروید اتو و اپل کارپلی در بخش نهایی تایید هستند و به نظر می رسد هر دو این ویژگی ها در سیستم اطلاعات-سرگرمی InControl جگوار I-Pace در دسترس مشتریان خواهند بود.



نظرات