1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

معرفی و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

8 بهمن 1395
  • 3

چند صباحی است که نسخه نوین هیوندای النترا راهی ایران‌زمین شده و دیدگانمان به روئیت جمالش در برخی از گالری‌های فروش روشن گردیده است. این سدان نام‌آشنای کره‌ای از اقبال بلندی در کشورمان برخوردار است و چه نسل چهارم آن‌که مونتاژی بود و چه نسل پنجم آن‌که وارداتی بود، هر دو سری توانستند فروش خوبی را در این خطه از آن خود نمایند. اینک نیز نسل نوین آن راهی دیارمان شده تا بلکه بخت خود را دگرباره بیازماید.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

النترای نسل ششم که با کد AD معرفی می‌شود، برای نخستین بار، در اواخر سال 2015 میلادی با نام آوانته در بازار کره جنوبی معرفی شد. طبق روال معمول، ورود آن به بازارهای جهانی با اندکی تأخیر و در میانه سال 2016 میلادی صورت پذیرفت. در قیاس با نسل پیشین، نسخه فعلی النترا از سبک سیال طراحی در بدنه خود فاصله گرفته و محافظه‌کاری بیشتری از این حیث به خرج داده است. این خودرو با پیشرانه‌های متفاوتی ازجمله 1.4 ،1.6 و 2 لیتری در اقصی نقاط عالم فروخته می‌شود. تمامی این پیشرانه‌ها 4 سیلندر بوده و در نسخه‌های متفاوت، توانی بین 108 تا 163 اسب بخار را تولید می‌کنند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های 6 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک و 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. علاوه بر کره، این خودرو در ممالک دیگری همچون آمریکا، چین، روسیه، هندوستان و الجزایر نیز به تولید می‌رسد. تمامی نسخه‌های صادراتی النترا به بازار امارات از مبدأ کره راهی آن خطه شده‌اند.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسخه 2 لیتری این خودرو را تحت آزمون و بررسی خود قرار داد که در اینجا برگردان متن آن را تقدیمتان می‌کنم. در طولانی‌مدت، هیوندای النترا همواره یک سدان کوچک بوده است. باآنکه این خودرو توجه چندانی را به خود جلب نمی‌کرد، اما ظاهراً به‌واسطه طراحی جذاب و برچسب قیمتی خود توانست فروش موفقی را در بازار خاورمیانه تجربه نماید. بااین‌وجود، میل وافری که در کره‌ای‌ها به رشد و تحول مستمر وجود دارد موجبات خلق خودرویی کامل‌تر و گیراتری را فراهم آورده است. و اینکه هیوندای النترای جدید تا چه میزان نسبت به نسخه پیشین خود رشد کرده است را زمانی ما دریافتیم که نماینده محلی هیوندای، برای رویداد رسانه‌ای یک‌روزه‌ای دعوتمان کرد که این خود شامل انجام تستی جامع و فراگیر نیز می‌شد.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

به‌رغم وجود معدودی از تک المان‌های مجزایی که در بدنه وجود دارد، المان‌هایی که به نحوی غریب با برخی از برندهای لوکس شباهت دارند؛ به‌طورقطع هیوندای النترای جدید از طرح اسپرت و بدیعی برخوردار است و یکی از جذاب‌ترین نسخه‌ها در کلاس خود به شمار می‌آید. النترای جدید از یک جلوپنجره شش‌ضلعی بهره می‌برد، جلوپنجره‌ای که خطوط کرومی را به‌طور افقی در دل خود جای داده است. و در کنارش، از لامپ‌های LED روشنایی در روز که چراغ‌های جلو را ساپورت می‌کنند، رینگ‌های آلومینیمی جدید، لامپ‌های LED چراغ عقب و دستگیره کرومی درب‌ها بهره می‌برد. این‌ها ازجمله مواردی هستند که لااقل در خودروی فول آزمون مشاهده گردید.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

داخل کابین این خودرو به‌تمامی بازبینی شده و قالب کاراتر و مرتب‌تری را به خود گرفته است. دکمه‌ها و کنترلرها نیز به نحو دقیقی جاسازی شده‌اند و بخش مرکزی داشبورد هم به سمت راننده زاویه خورده است. کاربرد بافت نرم تنها به ناحیه فوقانی داشبورد و بخش‌هایی از پانل درب‌ها محدود گردیده، این در حالیست که بقیه قسمت‌های کابین را پلاستیکی سخت فراگرفته است.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

خودروی تحت اختیارمان، مجهز به معدود امکاناتی بود که ظاهراً برای نخستین بار در این کلاس خودرویی به کار رفته‌اند، تجهیزاتی که قرار است فروشنده محلی آنها را برای نسخه‌های اینجا نیز گزینش نماید. برخی از تجهیزات جالب‌توجه در خودروی ما شامل چنین مواردی بود: یک سیستم صوتی عالی پرطنین از مارک اینفینیتی با 7 بلندگو به همراه آمپلی‌فایر و ساب‌ووفر، سیستم اطلاعات – سرگرمی به سایز 7 اینچ مجهز به مسیریاب ماهواره‌ای و جهت‌یاب قبله، سنسورهای پارک جلو و عقب با دوربین دید عقب، چراغ‌های HID جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل لغزش، سیستم پایش نقاط کور و هشداردهنده ترافیک، سیستم ورود بدون کلید با دکمه START/STOP و بازکن صندوق عقب بدون نیاز به دست (هندزفری) و در نهایت 7 عدد کیسه هوا که شامل یک کیسه هوای زانویی نیز می‌شد.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

در زمان معرفی این خودرو، سرپرست اجرایی هیوندای از کره جنوبی درباره تعویض آسان و ارزان اجزای شاسی النترای جدید در هنگام وقوع تصادف، سخت داد سخن داده و به خود می‌بالید. امری که به‌واقع هزینه‌های تعمیرات پایین‌تری را با خود به دنبال دارد.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

به‌رغم طول و عرض بیشتری که النترای جدید از آن برخوردار است، این نسخه از همان میزان فاصله بین دو محور عقب و جلوی نسل پیشین خود بهره می‌برد. النترای جدید، کمی جادارتر از نسخه قدیمی خود است و باآنکه هنوز نتوانسته است لیدری کلاس خود را از این بابت کسب نماید، ولی به سهولت قادر است 5 سرنشین را در درون خود جای دهد. ضمن آنکه، صندوق عقب نیز از فضای وسیعی بهره برده و به تعداد کافی هم جا لیوانی و محفظه‌های مکعبی برای جای‌دهی بار و اشیاء در کابین تعبیه شده‌اند. به‌تمامی این موارد،2 درگاه شارژ USB و 2 خروجی برق 12 ولت را نیز باید اضافه نمود.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

النترای جدید با دو پیشرانه 1.6 و 2 لیتری در بازار عرضه می‌شود، هردوی آنها 4 سیلندر بوده و به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل هستند. در تستی که با آن داشتیم، پیشرانه بزرگتر به نحو بارزی در قالب “اسپرتی” ظاهر شد و هرگز در هیچ سطح و مرحله‌ای، کندی و یا فقدان قدرتی در آن حس نشد؛ هرچند که به گمان ما، پیشرانه کوچکتر از فقدان توان کافی رنج می‌برد. توان حاصل از پیشرانه به نحو تدریجی و پیوسته‌ای به چرخ‌ها منتقل می‌شد و باآنکه انتظار یک “هیولای سرعت” را از النترای مان نداشتیم اما روی‌هم‌رفته، جریان قدرت به‌خوبی در بزرگراه‌ها در دسترسمان بود و کسب آن تنها نیاز به یک تعویض دنده داشت. عمل تعویض دنده به نرمی صورت می‌پذیرفت و گیربکس نیز کارش را به‌خوبی انجام می‌داد. ضمن اینکه، پاسخ گیربکس در حالت دستی نیز به حد کافی جالب بود. در کل، سه حالت برای رانندگی در گیربکس این خودرو وجود دارد که به ترتیب عنوان عبارت‌اند از: نرمال،ECO و دستی. در تمامی این حالت‌ها، دریچه گاز و نیز جعبه‌دنده در تناسب و مطابق با نقشه مربوطه تعویض می‌گردد.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

باآنکه در بدترین سطوح جاده‌ای، هیوندای النترای جدید اندکی سفت‌وسخت احساس می‌شد ولی در غالب موارد، سواری نرمی را از خود بروز می‌داد و حتی در سرعت‌های بالایی مثل 170 کیلومتر بر ساعت نیز، به نحو شایان توجهی آرام و متعادل باقی می‌ماند. به‌علاوه، در آزمون مفصلی که با آن داشتیم، این خودرو به نحو بسیار خوبی هدایت و مهار می‌شد و کنترل صحیح بدنه آن نیز بر تنظیم و استقرار مناسب شاسی و سیستم فنربندی آن دلالت می‌کرد. حرکت ناگهانی فرمان نیز به‌هیچ‌وجه اختلالی را در توازن بدنه النترای جدید ایجاد نکرده و درعین‌حال، این خودرو از سطح قابل‌تحسینی از چسبندگی هم در سطوح جاده‌ای برخوردار بود، این میزان از چسبندگی برای یک خودروی کره‌ای کاملاً شگفت‌انگیز است و این‌طور می‌توان گفت که حالا این خودرو بیشتر اروپایی احساس می‌شود تا کره‌ای.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

فرمان آن نیز به طرز ظریفی سبک بوده و پاسخ دقیقی دارد اما بازخورد و کنترل آن بسیار محدود شده است. هیوندای برنامه‌ای برای ورود برای نسخه 1.6 لیتری النترا به بازار خاورمیانه در سال آتی دارد، نسخه‌ای که پیشرانه‌اش از سامانه GDI (تزریق مستقیم سوخت) بهره برده و اجزای فنربندی آن ارتقاء یافته است و لذت رانندگی در آن نیز به‌مراتب بیشتر شده است.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

ما همچنین متوجه این نکته شدیم که هیوندای النترا جدید یکی از آرام‌ترین و ساکت‌ترین سدان‌ها در کلاس خود است. تنها اندکی از صدای باد در کابین آن شنیده می‌شد، آنهم در سرعت 130 کیلومتر بر ساعت و درگیرودار وزش بادهای شمالی. صدای گاز هم فقط در حالت تمام گاز و آنهم به‌صورت اصلاح‌شده به گوش می‌رسید و آوای ناشی از سطح جاده هم در حداقل میزان خود بود. این خودرو، با صندلی‌های نیمه تقویت‌شده خود کاملاً راحت احساس می‌شود و رانندگی طولانی‌مدت با آن هرگز کار مشکل و طاقت‌فرسایی نیست. هیوندای النترای جدید گزینه‌ای ایده‌آل برای آن دسته از افرادی است که زمانی طولانی از وقت خود را پشت فرمان سپری می‌کنند.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

در نهایت، ورود هیوندای النترای مدل 2016 موجب ایجاد شور و جنبشی در کلاس به‌شدت رقابتی سدان‌های کامپکت شده است. و این مرتبه تنها مسئله مربوط به‌ظاهر صرف نیست، بلکه کره‌ای‌ها در بسیاری از موارد دیگر نیز میخ خود را محکم کوبیده‌اند. هیوندای النترای جدید حتی فراتر از یک پیشنهاد جذاب و یا نسخه‌ای ارزشمند در قبال بهای پرداختی است. ممکن است به‌زودی این خودرو به “تویوتا کرولا” بعدی بدل گردد.

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

مشخصات فنی هیوندای النترا 2 لیتری (سفارش امارات)

نوع پیشرانه: 4 سیلندر خطی از سری NU – تنفس طبیعی
حجم موتور: 1999 سی‌سی
توان: 152 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه
گشتاور: 196 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 202 کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات (MCPHERSON STRUT)
سیستم فنربندی عقب: میله‌های بازویی با جاذب شوک و ضربه (CTBA REAR)
نوع کالیپرهای ترمز جلو و عقب: دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی: 7.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
محور متحرک: جلو
استاندارد آلایندگی: یورو 6

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4570/1800/1440 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2700 میلی‌متر
وزن: 1210 الی 1320 کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت: 50 لیتر
گنجایش محل بار: 485 لیتر

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

ایمنی

هیوندای النترای نسل ششم در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) تحت آزمون‌های متعددی قرار گرفت و در تمامی بخش‌ها مثل: استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (هم‌پوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها و آزمون بسیار دشوار همپوشانی کوتاه یا SMALL OVERLAP، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود (رتبه ایمنی: TOP SAFETY PICK+).

7 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، زانویی) در بازار اروپا توضیح: نسخه‌های فول 2 لیتری هیوندای النترا در بازار امارات با 6 عدد کیسه هوا فروخته می‌شوند و ارزان‌ترین نسخه این بازار که با پیشرانه 1.6 لیتری عرضه می‌شود تنها از یک عدد کیسه هوا بهره می‌برد.

سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
ترمز خودکار اضطراری (AEB)
سیستم کنترل پایداری (ESC)
سیستم پایش نقاط کور اطراف خودرو (BSD) سیستم هشداردهنده خروج از مسیر حرکت (LDWS)
سیستم کمک پارک (PAS)
نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)
سنسورهای پارک جلو و عقب
دوربین دید عقب
و…….

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

تجهیزات رفاهی (تیپ فول در بازار ایران)

سانروف برقی
سامانه ورود بدون کلید (KEYLESS START) + دکمه START/STOP
تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب
گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه
آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن+ تاشوی برقی

صندلی‌های چرمی
فرمان گرم شونده
سیستم صوتی حرفه‌ای از مارک اینفینیتی با 8 عدد بلندگو
کروز کنترل + سوئیچ آن بر روی فرمان
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
جعبه خنک‌کننده (COOL BOX)
صفحه‌نمایش لمسی به سایز 7 اینچ
صفحه TFT به سایز 4.2 اینچ برای نمایش سامانه GPS
شیشه‌های برقی حساس به مانع
حسگر باران
پوشش چرمی فرمان
چراغ‌های اتوماتیک جلو
چراغ‌های جلو از جنس زنون
سامانه بخارزدای شیشه عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + رادیو + CD + MP3 + درگاه USB و AUX و اتصالات بلوتوث و هندزفری
آینه داخلی وسط از جنس الکتروکرومیک
رینگ‌های آلومینیمی
و…..

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

قیمت

ایران: 135 الی 150 میلیون تومان در امارات: 56,500 الی 58,500 درهم (نسخه 1.6 لیتری) و 62,500 الی 74,900 درهم (نسخه 2 لیتری)

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

 تجرب سواری و بررسی هیوندای الانترا مدل 2017

منبع:پدال



نظرات

  • علی علی (8 بهمن 1395 ساعت 22:40)

    مدل قبلی در طراحی داخل و بیرون قشنگ تر بود.

    امیر امیر (9 بهمن 1395 ساعت 21:45)

    موافقم

  • فرزاد فرزاد (8 بهمن 1395 ساعت 10:51)

    این خودرو از نظر قیمتی در واقع باید در رده خودروهای داخلی وارد میشد نه بنز و غیره
    انشاءالله مردم عراق و افغانستان حالشو ببرند