1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

26 تیر 1393
  • 0

امروز روز جدیدی برای نام تجاری اسمارت از برندهای زیر مجموعه مرسدس به شمار می‌رود زیرا تنها خودروی این کمپانی، تولید فرزند خود و ورود به نسل جدید را جشن می‌گیرد.

نام اسمارت تاکنون مترادف با خودرویی بسیار کوچک و جمع و جور شهری با ظرفیت دو نفر بوده است. خودرویی که از سال 1998 تاکنون به همین سبک و سیاق تولید می‌شد. اما طراحی تازه نسل جدید همانند خونی تازه در رگ‌ها می‌باشد.

اسمارت فورتو (ForTwo) با مدل جدید وارد سومین نسل خود می‌شود. زیرساخت کاملاً جدید مدل پنج درب فورفور (ForFour) که تازه دومین نسل خود را تجربه می‌کند، برگرفته از رنو توئینگوی جدید است که در برابر پلتفرم قبلی برگرفته از میتسوبیشی کلت قرار می‌گیرد.

در واقع نسخه چهار نفره را باید نمونه کشیده‌تر و با دو درب اضافه از فورتو دانست. شالوده این خودروها وجود موتور در عقب خودرو و دیفرانسیل عقب بودن آن‌هاست که بسیار قابل‌توجه می‌باشد.

اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

طراحی اسمارتهای جدید مفرح و فانتزی است. چراغ‌های جلو بزرگ‌تر شده‌اند و همانند چشمانی از حدقه بیرون زده می‌مانند. بعلاوه لامپ‌های LED روزتاب نیز به آن‌ها افزوده شده‌اند. جلوپنجره مشبک لانه‌زنبوری هم عنصر دیگری است که فرمی مدرن و هماهنگ به جلوی اسمارت بخشیده است. طراحی چراغهای عقب نیز الگویی جدید دارند. با این وجود با دیدن خودروی جدید نیز ناخودآگاه اسمارت بودن آن را تشخیص خواهید داد.

هر دو مدل عرضی برابر با 1660 و ارتفاع 1550 میلی‌متر کاملاً مشابه به نظر می‌رسند اما طول مدل پنج درب 3490 و فاصله بین دو محور آن 2494 میلی‌متر است که در برابر طول کوتاه‌تر مدل دو درب با ابعاد 2690 و فاصله بین محورهای 1873 قرار می‌گیرد.

بعلاوه در مدل فورفور، درب عقب با زاویه نزدیک 90 درجه باز می‌شود که سهولت ورود و خروج سرنشینان را به همراه دارد. تکیه‌گاه صندلی‌های عقب تا شو می‌باشند که باعث می‌شود فضای صندوق بار از 185 لیتر تا 730 لیتر گسترش یابد. در حالی که در مدل دو درب باید به فضای 260 لیتری محفظه بار قناعت نمود.

طراحی کابین نسبت به قبل شلوغ‌تر و پیچیده‌تر به نظر می‌رسد و البته بیشتر به محصولات رنو شباهت دارد تا خودروهای مرسدس بنز. اسمارت جدید در دایره ای به قطر تنها 6.95 متر می‌تواند دور بزند که نسبت به قبل حدود 35 سانتی‌متر نیز کمتر شده است. بدین ترتیب در کوچک‌ترین فضاهای شهری می‌توان مانور داد و خودرو را پارک کرد.

اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

دو موتور بنزینی در حال حاضر قابل انتخاب می‌باشند. موتور سه سیلندر 1.0 لیتری با تنفس طبیعی که 70 اسب بخار قدرت و 91 نیوتن متر گشتاور دارد. موتور 900 سی سی سه سیلندر توربو هم 89 اسب بخار نیرو و 135 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته بعدها یک موتور کوچک‌تر 59 اسبی و یک موتور پرقدرت برای نسخه اسپرت برابوس و نسخه الکتریکی نیز اضافه خواهند شد. برای انتقال نیرو می‌توان از بین گیربکس پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک با تعویض دستی و کلاچ دوگانه یکی را انتخاب کرد.

اسمارت امیدوار است با استقبال از این مدل‌ها، سرانجام زیان دهی را تبدیل به سودآوری نماید. قیمت اسمارت نسبت به سابق تغییری نکرده و در حد 11 هزار یورو برای اسمارت فورتو تثبیت شده است. مدل پنج درب حدود 600 یورو گران‌تر از مدل سه درب خواهد بود.



نظرات