1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

17 تیر 1393
  • 1

لکسس با کراس آور RX خود ثابت کرد که می‌تواند در این کلاس نیز خودرویی لوکس، جذاب و مدرن را ارائه کند. فروش بالای RX اما نمی‌تواند کمبودهای آن در عملکرد اسپرتی و رانندگی کسل‌کننده را سرپوش بگذارد. به همین دلیل است که سری NX برای خریداران پر شورتر و جوان‌تر متولد شده است.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

طراحی لکسس NX کاملاً جدید و مطابق زبان طراحی محصولات اسپرت این کمپانی است. چراغهای جلوی دو بخشی یادآور مدل IS جدید هستند. جلوپنجره بسیار بزرگ دوکی شکل هم چهره ای متمایز به این خودرو بخشیده است. بنابراین با تمایزی که ایجاد می‌شود نباید نگران شناخته نشدن خودروی‌تان یا اشتباه گرفتن آن با برندهای ارزان‌تر باشید.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اگر سری RX ملغمه ای از تویوتا کمری و لکسس GS بود در مورد مدل NX هم می‌توان آن را ارتباطی مابین تویوتا روفور و لکسس IS دانست. فاصله بین دو محور 2.66 متری مشابه بین RAV4 و NX هم نشان از زیربنای یکسان یا حداقل مشابه این دو خودرو دارد. البته لکسس ادعا می‌کند که تنها قسمت جلوی شاسی از روفور برداشته شده و 90 درصد اجزای آن نیز کاملاً اختصاصی است.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

بهترین بخش لکسس NX جدید را باید کابین آن دانست. صندلی‌های جدید همانند یک دستکش، سرنشینان را در بر می‌گیرند. فضای داخلی سخاوتمندانه و راحت برای 5 نفر سرنشین است. فضای بار نیز 54.6 فوت مکعب می‌باشد که کافی به نظر می‌رسد. یک صفحه نمایش 7 اینچی لمسی با کنترل از راه دور به صورت استاندارد برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده است. مواد مورد استفاده کابین هم همان‌طور که از لکسس انتظار می‌رود، نرم، مرغوب و دلپذیر می‌باشند. طراحی داخلی به گونه ایست که شما احساس سواری با یک سدان اسپرت را دارید تا یک شاسی‌بلند.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اما بزرگ‌ترین تفاوت‌ها را باید در زیر هود لکسس NX جستجو کرد. سه نسخه از این خودرو در حال حاضر ارائه می‌شود. مدل NX200t با موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژر خود با توان 235 اسب بخار یکی از موتورهای جدید تویوتا به شمار می‌رود. با کمک سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و سیستم اگزوز سرد برای کاهش حرارت گازهای خروجی و توربوشارژر دو مرحله ای، عملکردی خوب و بدون وقفه همراه با راندمان خوب مصرف سوخت و آلایندگی پایین را از این پیشرانه شاهدیم. برای انتقال نیروی این مدل از یک گیربکس شش سرعته خودکار با امکان انتخاب دستی استفاده می‌شود.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

در حالی که خروجی موتور NX200t قابل رقابت با موتورهای توربوی بکار رفته در آئودی Q5 و ب ام و X1 و X3 می‌باشد، عملکرد توربو در این خودرو می‌تواند در شتاب گیری‌ها کاملاً سرنشینان را به صندلی‌ها بچسباند. گشتاور 258 پوند فوتی این موتور در دور 1650 نیز در دسترس می‌باشد. بدین صورت با نیش گاز هم می‌توان شتاب خوبی را تجربه کرد و همچنین عملکرد مناسبی در سربالایی‌ها را انتظار داشت.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

شتاب صفر تا 96 کیلومتر این مدل طبق اعلام لکسس حدود 7 ثانیه می‌باشد که البته آن را پشت سر شتاب 6.2 ثانیه ای مدل AWD ب ام و X3 قرار می‌دهد.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

مدل بعدی این خودرو، از سری اف اسپرت است. این مدل نیز بر روی همان پایه‌های NX200t استوار است. با این وجود با طراحی متمایز و جذاب، کمی از کلاس روفور فاصله گرفته و خود را در رقابتی مستقیم با آئودی Q5 و ب ام و X3 و حتی سدان لکسس IS قرار می‌دهد. از تغییرات مدل اف اسپرت می‌توان به تعلیق ورزشی تقویت شده همراه با دامپرهای پر شده از روغن و میله‌های ضد غلتش سخت‌تر، فرمان سفت‌تر، چرخ‌های آلومینیومی 18 اینچی، تایرهای پهن‌تر 235/55 و نسبت دنده آخر کوتاه‌تر 4.12:1 همراه با تعویض دستی دنده توسط شیفترهای روی فرمان، نشان‌دهنده قدرت سیستم توربو را می‌توان نام برد. مهم‌ترین تغییر ظاهری این مدل هم تبدیل جلوپنجره دوکی‌شکل با نوارهای افقی به فرم مشبک است.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

سومین عضو خانواده NX مدل هیبریدی 300h می‌باشد. پیشرانه این مدل از ترکیب یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری با چرخه اتکینسون که در تویوتا کمری و آوالون هیبریدی هم یافت می‌شود با موتور AC نیرو گرفته از باتری‌های با دوام نیکل متال هیدرید NiMH است. موتور الکتریکی به تنهایی 141 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. اما در ترکیب با موتور بنزینی مجموع نیرو تنها 194 اسب بخار می‌باشد. شتاب این مدل با وجود وزن بالاتر که به 1.81 تن رسیده برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر از حالت سکون، 9 ثانیه می‌باشد. اما باید به نکته مثبت این خودرو یعنی مصرف سوخت و آلایندگی پایین آن توجه کرد. مصرف سوخت در شهر که از نیروی الکتریکی بیشتر استفاده می‌گردد تنها 6.7 لیتر و در بزرگراه که سرعت بالاتر و سوخت بیشتری نیاز است به 7.6 لیتر می‌رسد.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

لکسس NX را می‌توان کراس آور IS نیز به شمار آورد. اندازه جمع و جورتر آن با دینامیک بالا می‌تواند در مقابل راحتی بالاتر و لوکسی RX قرار گیرد. با وجودی که یک دوجین رقیب خطرناک در انتظار این خودرو نشسته‌اند، از ب ام و و آئودی گرفته تا بنز GLK، هنوز نام تجاری لکسس با نگاهی تهاجمی درصدد کسب توجه بیشتر خریداران جوان می‌باشد و به نظر می‌رسد که بتواند در این راه موفق باشد.

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب

اولین نگاه به لکسس NX کراس اوری جذاب



نظرات

  • دیمن سالواتوره دیمن سالواتوره (17 تیر 1393 ساعت 23:03)

    درود بر شما. از جلوی ماشین خیلی خوشم اومد. خوب کار کردن