1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کامیون 18 چرخ برقی در جاده های آلمان

کامیون 18 چرخ برقی در جاده های آلمان

22 تیر 1394
  • 1

مثل اینکه باید کم‌کم با ابر سیاهی که پشت سر سلاطین جاده، ۱۸چرخ‌های غرّان، شکل می‌گرفت خداحافظی کنیم و منتظر باشیم که کامیون‌‌های ۱۸چرخ تمام الکتریکی تاج پادشاهی جاده را از کامیون‌های دیزلی به یغما ببرند.

اگر تسلا در آمریکا توانست تا خودرو‌های سواری تمام برقی را به مرحله‌ی تولید انبوه برساند و آن‌ها را به یک "استاندارد" جدید تبدیل کند، این‌بار نوبت آلمان است که با تولید انبوه این غول ۴۰ تنی، قدرت مهندسی‌اش را به رخ تسلا‌ی آمریکایی بکشد! این خودرو که فعلا در مونیخ تردد دارد، هر روز ۸ بار به جابجایی قطعات خودرو‌ها بین کارخانه‌ی تولیدی BMW و انبار‌های SCHERM می‌پردازد.

البته قابل ذکر است که سازنده‌ی این خودرو Terberg – یکی از مشهور‌ترین سازندگان ماشین‌های سنگین در آلمان- است و BMW طی عقد قراردادی با SCHERM (یکی از شرکای BMW) اقدام به استفاده از این بارکش در جاده‌های عمومی کرده است و مطمئنا این مورد باعث رشد تکنولوژی بکار رفته در این کامیون خواهد شد؛ به هر حال آزمایش و استفاده‌ی حقیقی از یک خودرو در جاده‌های عمومی بسیار کارآمدتر از استفاده در فضاهای محدود، مانند بنادری که قبلا این ماشین در آن‌ها استفاده می‌شده، می‌باشد.

یکی از مدیران BMW در طی یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اشاره به استفاده‌ از برق قابل تجدید، اعلام داشت:

مطمئنا با کمک این پروژه اطلاعات بیشتری راجع به کاربرد و مشکلات این نوع خودروها پیدا خواهیم کرد و از این طریق می‌توان خودروهایی مانند Terberg YT202-EV (مدل کامیون مورد بحث) را برای استفاده در مناطق شهری نیز آماده کرد.

شارژ کامل این خودرو نهایتا بین ۳ الی ۴ ساعت به طول خواهد انجامید که هر بار شارژ کامل قادر به پوشش حداکثر ۱۰۰ کیلومتر است، مسافتی که برای گذراندن یک روز کامل کاری بدون نیاز به شارژ مجدد کافی به نظر می‌رسد.

موضوع خودرو‌های برقی چندی است که بسیار داغ شده و محققان و آنالیزگرها در این‌باره نظرات مختلفی را ارائه داده اند؛ این نظرات اغلب بر مناسب نبودن تکنولوژی فعلی برای مصرف‌کنندگان عادی، اتفاق دارند، چرا که مصرف سوخت فسیلی خودرو‌های سواری بسیار کمتر از آن است که تبدیل آن‌ها به خودروهای تمام برقی قابل توجیه و به صرفه باشد. اما این مورد در خودرو‌های سنگین کاملا برعکس است و تبدیل موتور‌های دیزلی به برقی نه تنها باعث کاهش تولید گاز دی‌ اکسید کربن به مقدار ۱۱/۸ لیتر خواهد شد، بلکه از تولید هرگونه ریزآلاینده‌ نیز جلوگیری خواهد کرد.

کامیون‌ها و خودرو‌های سنگین به اندازه‌ی کافی سوخت می‌سوزانند! پس تبدیل آن‌ها به خودرو‌های برقی کاملا به صرفه است!

بد نیست بدانیم که خودرو‌های سواری خانوادگی هر سال حدود ۳۰۰۰ لیتر سوخت مصرف می‌کنند و تبدیل همین خودرو‌ها به یک خودروی برقی، حداقل ۱۵/۰۰۰ دلار هزینه متحمل شرکت سازنده خواهد کرد و این در حالتی است که شاید استفاده از برق بجای سوخت فسیلی منجر به صرفه‌جویی تنها ۱/۵۰۰ دلار گردد! اما قضیه‌ی ماشین‌های سنگین کاملا متفاوت است و به عنوان مثال یک کامیون ۱۰ ساله در هر سال حدود ۵۳/۰۰۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند که با تبدیل آن به یک خودروی برقی، حداقل ۳۵/۰۰۰ دلار در مصرف سوخت و ۲۰/۰۰۰ دلار در تعمیرات مربوطه صرفه‌جویی خواهد شد؛ خب مطمئنا BMW هم از این هزینه‌ها با خبر است و تصمیم به صرفه‌جویی گرفته است!

نظر شما چیست؟ آیا واقعا کامیون‌های الکتریکی موفق خواهند شد؟

 کامیون 18 چرخ برقی در جاده های آلمان

 کامیون 18 چرخ برقی در جاده های آلمان

 کامیون 18 چرخ برقی در جاده های آلمان

 کامیون 18 چرخ برقی در جاده های آلمان

منبع پدال


نظرات

  • رسول رسول (28 بهمن 1397 ساعت 03:51)

    با سلام و خسته نباشید
    خوب یکی از اصلی ترین عوامل موتور الکتریکی بالا بودن راندمان و عدم آلودگی و حذف اگزوز است لازم به ذکر است که موتور سوختی اصطلاک بیشتری نسبت به برقی مدرن تر دارد و به صورت وحشتناکی یا تاسف باری در حال مصرف کردن سوخت است ولی نکته برتری موتور سوختی در حال حاضر اشتغال زایی زیاد آن است که همین امر روزی رسان معیشتی و گردش پول را به ارمغان آورده است که در نوع برقی مدرن تر فعلا همچین چیزی به این حد رویت نشده سوخت فصیلی یعنی گازوئیل بنزین و ..در حال تمام شدن هستند که بسیار محلک است اگر چیزی جایگزین نشود قبل تمام شدن و آن چیز موتور برقی بسیار دوام دار تر و پایدار تر است