1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

26 فروردین 1396
  • 0

سال ۲۰۱۷ برای فراری، خودروساز پرآوازه و شاخص ایتالیایی سال مهمی است، چون این سازنده ابرخودروهای برتر در سطح جهانی هفتادمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد.

نخستین‌بار در سال ۱۹۴۷ بود که نخستین خودروی مسابقه‌ای فراری تولید شد. این کمپانی که توسط انزو فراری، راننده خودروهای مسابقه‌ای پایه‌گذاری شد، از آن زمان یکی از شاخص‌ترین تولیدکنندگان ابرخودروهای اسپرت گران‌قیمت در جهان بوده است.

براساس گزارش برند فایننس، امروزه فراری قوی‌ترین برند جهان است و گران‌ترین خودروی فروخته شده در تاریخ یک فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۲ به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۲ با قیمت ۳۵ میلیون دلار توسط تاجر آمریکایی کریگ مک‌کا خریداری شد.

اما این مساله تنها نکته جالب در مورد فراری نیست. در این جا به ۱۰ نکته جالب درباره فراری اشاره می‌‌کنیم که احتمالا پیش از این درباره این خودروساز ایتالیایی نمی‌دانستید. با اخبار خودرو همراه باشید.

نکاتی درباره رنگ قرمز استاندارد فراری

امروزه شما می‌توانید فراری را در چند رنگ مختلف از جمله زرد کمرنگ، مشکی و خاکستری متالیک خریداری کنید. هنوز هم گزینه‌های رنگی چندانی برای انتخاب کردن وجود ندارد و همچنان شاخص‌ترین رنگ برای یک خودروی فراری، قرمز محسوب می‌شود.

 ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

در واقع اکثر مجموعه‌داران بر این باورند یک فراری تمام‌عیار باید به رنگ قرمز باشد و ۴۵ درصد از مدل‌های به‌فروش‌رفته فراری به این رنگ هستند. اگرچه امروزه رنگ قرمز موسوم به «روسو اسکودریا» مترادف با برند فراری است اما هرگز یک برنامه حساب‌شده بازاریابی پشت آن قرار ندارد و این رنگی است که فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی در سال‌های نخست برای شرکت‌کنندگان در مسابقات گرند‌پری تعیین کرده بوده است.

افتخارات رانندگان فراری

فراری کار خود را به‌عنوان تولیدکننده خودروهای مخصوص مسابقه آغاز کرد و در ۷۰ سال گذشته همواره به میراث خود وفادار مانده است.فراری از نخستین برد خود در مسابقات حرفه‌ای در سال ۱۹۴۷، برنده بیش از ۵ هزار جام قهرمانی شده است.

 ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

از عناوین به‌دست‌آمده توسط رانندگان فراری می‌توان به ۱۵ عنوان قهرمانی جهانی در مسابقات فرمول ۱، ۱۶ عنوان قهرمانی فرمول‌یک ویژه سازندگان، ۱۴ عنوان جهانی بین سازندگان خوروهای اسپرت، ۹ پیروزی در لمان، ۸ پیروزی در میل میلیا، ۷ پیروزی در تارگار فلوریو و ۲۱۶ پیروزی در مسابقات گرندپری فرمول‌یک اشاره کرد.

واگذاری فراری به فیات

کنترل کمپانی فراری دیگر به طور کامل در دست خانواده فراری نیست. در سال ۱۹۶۹ انزو فراری ۵۰ درصد از سهام شرکت خود را به رقیب ایتالیایی خود یعنی گروه خودروسازی فیات فروخت. این معامله موجب تزریق نقدینگی زیادی به فراری شد که در آن زمان بسیار به آن نیاز داشت.

 ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

انزو فراری پیش از مرگش در سال ۱۹۸۸ به همراه پسر خود پیه‌رو فراری درصد بیشتری از سهام شرکت خود را به فروش رساندند و تنها ۱۰درصد از مالکیت آن برای این خانواده باقی ماند.

امروزه کمپانی مادر فراری گروه خودروسازی ایتالیایی-آمریکایی فیات-کرایسلر است. امروزه خانواده فراری تنها به درصد اندکی از فروش محصولات فراری دسترسی دارد که البته همین درصد اندک سالانه ارزشی معادل میلیاردها دلار به خود اختصاص داده است.

پارک تفریحی فراری در ابوظبی

ثروتمندان عرب عاشق فراری هستند. در واقع تعداد فراری‌های فروخته‌شده در کشورهای عرب بیش از سایر نقاط در سراسر جهان هستند. طبقه مرفه جوامع عرب ماشین‌های فراری را می‌ستایند و آن را به‌عنوان نمادی برای موقعیت اجتماعی پذیرفته‌اند.

 ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

پس عجیب نیست فراری در سال ۲۰۱۰ نخستین پارک تفریحی خود را با نام «فراری ورلد» در ابوظبی افتتاح کرد. این پارک که به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک تک‌منظوره سرپوشیده جهان شناخته می‌شود، شامل چهار رولر کوستر می‌شود که یکی از آنها با الهام از خودروهای مسابقه‌ای فرمول‌یک فراری ساخته شده و عملا با سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت سریع‌ترین رولر کوستر جهان است.

تولید اندک نخستین مدل فراری

در حالی‌که نخستین محصول فراری یعنی ۱۲۵ S بلافاصله بعد از معرفی توجهات بسیاری را به خود جلب کرد اما کمپانی فراری فورا تولید انبوه آن را آغاز نکرد.

 ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

در سال ۱۹۴۷ تنها دو نسخه از فراری ۱۲۵ S تولید شد. در همان سال این ماشین با رانندگی فرانکو کورتس در مسابقه پیست پیاچنزا شرکت کرد.

انزو فراری پس از آن، این مسابقه را شکستی نویدبخش توصیف کرد چون تیم فراری مجبور شد به دلیل مشکلات موجود در پمپ سوخت ماشین مسابقه را در حالی‌که پیشتاز بود، ترک کند.

به‌رغم حضور ناموفق اولیه در عرصه مسابقات این ماشین به یک اسطوره بدل شد، زیرا در همان سال در مسابقه گرند پری روم پیروز میدان شد و بعدتر نیز در مجموع ۱۳ عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد. متاسفانه دو نسخه تولیدشده ۱۲۵ S بعدتر توسط فراری اوراق شدند.

ماجرای لوگوی فراری

اسب مشهور لوگوی شاخص فراری در اصل بزرگداشتی برای خلبان ایتالیایی فرانچسکو باراکاست که در سال ۱۹۱۸ در عملیاتی مربوط به جنگ جهانی اول کشته شد.

 ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

انزو فراری در سال ۱۹۲۳ با کنت و کنتس باراکا، یعنی والدین قهرمان جنگ جهانی اول دیداری داشت. این‌طور که گفته شده است والدین این خلبان به فراری پیشنهاد کردند تا از نشان «اسب ایستاده» پسرشان که در بدنه هواپیمای او نقاشی شده بود، برای تیمش استفاده کند چون برای او خوش‌شانسی خواهد آورد.

۹ سال بعد از آن آلفا رومئو (مالک تیمی که انزو فراری هدایت آن را برعهده داشت) اجازه استفاده از این نشان را روی خودروی او در مسابقه ۲۴ ساعته اسپا داد. پس از آن زمینه‌ای زردرنگ نیز به افتخار زادگاه انزو به این نشان اضافه شد.

محصولات جانبی برند

در این سال‌ها فراری به یک برند بین‌المللی و نمادی جهانی برای ثروت و پرستیژ بدل شده و ارزش نام این کمپانی و لوگوی آن شدیدا بالا رفته است. هرساله فراری محصولات غیرخودرویی زیادی را به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار در سراسر جهان به فروش می‌رساند.

 ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

محصولات غیر خودرویی فراری که در ۳۰ دفتر مختلف این برند مستقر در سراسر جهان طراحی و ساخته شده‌اند، شامل محصولاتی مانند پوشاک، ساعت، عینک آفتابی، کفش، کاور موبایل و البته مدل‌های کوچک محصولات این شرکت می‌شوند که همگی منقوش به لوگوی فراری هستند.

این محصولات بسیار گران هستند تا جایی که قیمت مدل کوچک فراری F14، ۵ هزار و ۴۰۰ دلار و قیمت یک عینک آفتابی فراری ۲۰۰ دلار است.

خسارت‌های جنگ جهانی دوم

انزو فراری از سنین جوانی فردی جاه‌طلب و در آرزوی راه‌اندازی کمپانی خود بود. پس از آن‌که در سال ۱۹۱۹ کار خود را به عنوان راننده مسابقه برای کوستروزیونی مکانیکه ناتزیوناله آغاز کرد، خیلی زود به آلفا رومئو پیوست و در آنجا به‌عنوان رئیس واحد مسابقه آلفا کورس مشغول به کار شد.

 ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

در سال ۱۹۳۹ انزو فراری سرانجام منابع مالی و اعتماد به نفس لازم را برای راه‌اندازی کمپانی خودروسازی خود به‌دست آورد. در سال ۱۹۴۰ انزو فراری دو خودروی ۸۱۵ اتو آویو کوستروزیونی تولید کرد که البته به‌طور رسمی جزو خودروهای فراری محسوب نمی‌شوند.

به شروع جنگ جهانی آغاز به کار برند فراری به تعویق افتاد و در جنگ کارخانه آن در مارانلو دوبار توسط متفقین بمباران شد. سرانجام در سال ۱۹۴۷ فراری توانست از نخستین محصول خود با نام S 125 رونمایی کند.

علاقه‌ فراری به زادگاه‌

انزو فراری در سال ۱۸۹۸ در مودنای ایتالیا متولد شد و اگرچه او فراری را به برندی جهانی بدل کرد و با تیم مسابقه‌اش به سراسر جهان در سفر بود اما مایل بود که همیشه در نزدیکی زادگاه خود یعنی مودنا زندگی کند تا به محل کارخانه فراری یعنی مارانلو هم نزدیک بود.

 ۱۰ نکته جالب درباره‌ فراری ، سازنده مشهور ایتالیایی

نخستین کارخانه فراری هم در مودنا قرار داشت که انزو فراری تمام عمر خود را در آن سپری کرد. امروزه مقر اصلی فراری در نزدیکی کارخانه مارنلو قرار دارد و حالا تبدیل به موزه فراری شده است.

فراری کمک کرد تا نام‌ شهرهای کوچک مودنا و مارانلو جهانی شود و امروزه از سراسر جهان مردم برای بازدید از زادگاه فراری به آنجا سفر می‌کنند.

منبع : دنیای خودرو



نظرات