1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. نمایشگاه ها
  4. پیکان، نوستالژیک ترین خودروی ایرانی

پیکان، نوستالژیک ترین خودروی ایرانی

23 فروردین 1394
  • 29

اگر الان سال 1380 بود باید برای گرفتن گواهینامه به شهرک آزمایش می رفتید و آنجا با خودرویی روبه رو می شدید که همیشه سوار آن بوده ایم و با آن به اینجا و آنجا می رفتیم ، خودرویی که ایران خودرو به ساخت آن می بالید و خودرویی که همه جورش را دیده ایم . در افتتاح کارخانه ایران خودرو ، کروکش را دیدم و بعدها وانت ، استیشن و از همه مهمتر صندوقدار آنرا دیده ایم . زمانی که آلایندگی و مصرف سوخت خودروها مهم شد ، انژکتورش کردند و بعد با آن خداحافظی کردیم ، به موزه فرستادیمش و سپس به دنبال احیا نمودن آن بوده اند .

این خودرو یار دیرینه ایرانی ها بوده ، در سختی ها همیشه همراهمان بوده ، بدون آنکه چیزی بگوید بارهایمان را با خود حمل می کرده ، نسخه جوانانش را اسپرت و 2 کاربراتوره ساختند تا جوان ها از آن لذت ببرند ، زمانی که نیاز قشر خاص جامعه بود ، اتوماتیک شد ، زمانی موتور پژو روی آن بستند و هزاران مسئله دیگر ، شاید دیگر نمونه این خودرو را نبینیم .

آری ، حدس شما درست است ، این خودرو همان پیکان است . پیکانی که حتی جرمی کلارکسون نیز به ابهت آن اشاره داشته و تمایل خویش جهت تست آنرا ابراز نموده است .

در ادامه به چند مدل از این خودروی به یاد ماندنی اشاره ای میکنیم و شما را در نهایت به دیدن تصاویر این خودرو دعوت می نماییم .

کارلوکس

تولید آن از سال ۱۳۴۶ آغاز شد و دارای حجم موتور ۱۷۲۵ سی‌سی بود . این مدل مجهز به نوارهای فلزی و آب کروم کاری در جای کنار بدنه ، داشبورد چوبی و سپرهای استیل کوتاه بود .

کارلوکس


پیکان جوانان

استقبال ایرانیان از پیکان سبب شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان نیز که دارای حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی، قدرت موتور بیشتر و دو کاربراتور بود به خط تولید پیکان اضافه شود .

کارلوکس


دولوکس فیس‌لیفت

از سال ۱۳۵۹ پیکان با تغییری که کرایسلر در فرم ظاهری هانتر بوجود آورد ، شامل تغییر کامل چراغ‌های جلو وعقب ( به فرم بزرگ و یکپارچه کاملاً مستطیل ) و نشانگرهای مقابل راننده ، تولید شد . این مدل در سال‌های ابتدایی تولید به پیکان چراغ بنزی معروف بود .

کارلوکس


پیکان پژویی

در سال ۱۳۷۰ ایران خودرو با استفاده از سیستم تعلیق و موتور پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان ، نوع جدیدی از پیکان را که در ایران به پیکان پژویی معروف شد تولید نمود و تا ۶ سال به تولید آن ادامه داد .

کارلوکس


پیکان ۱۶۰۰

تولید آن از شهریور ۱۳۷۱ با تولید موتور ۱۶۰۰ سی سی مگاموتور در ایران و استفاده از جعبه‌دنده‌هایی از کشورهای آلمان آرژانتین و سرانجام تولید داخل ، اکسل‌های تولید ایران ، آغاز شد و برای ۱۳ سال ادامه یافت .

کارلوکس




نظرات

  • آرتین آرتین (6 آبان 1401 ساعت 00:13)

    این پیکان پژو ها سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ تولید شدن موتور پژو ۵۰۴ روشون هست سرحالش گیر بیاد با دنده ۴ دویست میره پژو نمیگرتش سرحال هم باشه سپر به سپر ای ال ایکس راه میره

  • وحید وحید (13 اسفند 1400 ساعت 18:07)

    پیکان پژویی از سال ۱۳۶۹ وارد بازار شد نه ۱۳۷۰

  • رخش جاده رخش جاده (12 اسفند 1393 ساعت 15:49)

    سالار جاده!!

  • mohammad mohammad (8 اسفند 1392 ساعت 07:40)

    good

  • reza reza (8 اسفند 1392 ساعت 00:50)

    باسلام . ماهم پیکان داشتیم 13 سال پیش بچه بودیم خیلی هم با پیکان خاطره داشتیم و داریم ماشین خوبی بود من که باهاش عشق میکزدم .الان که این موضوع رو دیدم خیلی خوشحال شدم مطلب خیلی خوبی بود کاملیه من که گریم گرفت یکی هم تداشیم یه 1600 و مدل دو لوکس فیست لیفت .آرزوهای ما رو برا اون موقع برا ما برا ورده کرد یه خواهشی از دوستان دارم بیایم از تمامی شرکت های داخلی حمایت کنیم از خودرو ساز گرفته تا........الا اخر مثلا ایران خودرو سایپا و دیگر . مرسدس بنز از اول مرسدس بنز نبو بی ام دبلیو از همون اول بی ام دبلیو نبود حمایت مردم بود که اینارو برند سرشناس کرد از همون روز اول با کیفت ترین نبودن که کافیه بخوایم کلمه ی ما میخواهیم و ما میتوانیم رو با زبان نرم صرف کنیم نه با توپ و تشر و این که ایران رو با هیچ کشوری الل خصوس این عربای بی حوصله ی ......... مقایسیه نکنید که همه چیز رو با پول میخرن و هیچ علمی از خدشون ندارن نه تو مهنسی نه ساختمان سازی . اااایـــــــــــــــــــــــــــــــران موفق باش و پیشرفته

  • داریوش داریوش (4 اسفند 1392 ساعت 15:12)

    یادش بخیر کاشکی همون پیکان رو میساختیم هیچ وقت آردی و روا و............ درست نمیکردیم آبروش رو درمعرض خطر قرار نمیدادیم

  • F F (30 بهمن 1392 ساعت 17:44)

    منم پیکان میخوام .................................... واقا احتیاج دارم ..................عاشقتم پپپپپیییییکککککاااااان
    پیکان

  • صابر صابر (30 بهمن 1392 ساعت 17:40)

    واقعا از این پژو پارس هایی که برامون 32 تومن حساب کردن عالیتر بودن

    با این وضعی هم که داره پیش میره فک کنم دوباره بریم سراغ همون پیکان ها که هم قیمت خوبی داشت و هم اینکه واقعا ماشین بود و مهمتر از همه انتظار زیادی هم ازش نداشتیم چون پیکان بود نه این پارسی که برام 32 تموم شد 10هزار تا کار نکرده کمک هاش خراب شدن دسته راهنما از اولش کار نمیکرد و بدتر از همه دو هفته پیش بردم یه نمایندگی دیگه گفت باد گیر بکسش باز بشه اینم از پارس یورو 444444444444444 دس خوش ایران خودرو

    راسی دنا هم در راه است

  • رضا رضا (29 بهمن 1392 ساعت 15:13)

    متشکریم خیلی عالی بود یاد گذشته افتادیم.

  • اسمان اسمان (29 بهمن 1392 ساعت 14:15)

    یادش بخیر ...
    چقدر دلها خوش بود و مردم بی غم همین پیکانو سوار میشدیم حال میکردیم
    خودم الان مزدا3 دارم ولی افسوس اون روزا را میخورم.....

  • حامد حامد (29 بهمن 1392 ساعت 13:30)

    واقعا حتی از بیسکوییت مادر هم نوستالژیک تره . یادش بخیر

  • حمید حمید (29 بهمن 1392 ساعت 13:24)

    به به چه خاطراتی داشتم با پیکان در تعمیرگاه ها .
    از کوه بالا می رفت آخ نمی گفت بعد از 30 سال مشخص شد سرطان داره رو خودش نمی آورد چه قد مرد بود این پیکان.

  • میلاد . فقط المان .فقط بنز . میلاد . فقط المان .فقط بنز . (29 بهمن 1392 ساعت 12:31)

    درود .

    پدال این مطلبت خیلی عالی بود . ولی تا جاییکه من اطلاع دارم ، پیکان پژویی از سیستم تعلیق خودش استفاده کرد . نه از

    پژو 504 .

    عکساشم حرف نداشت .

  • ش ش (29 بهمن 1392 ساعت 12:26)

    من پیکان میخوام.........................

  • علی علی (31 مرداد 1396 ساعت 12:36)

    آهای مردم خوب....دقت کردین به رنگ آبی آسمانی پیکان....دیدین که روحتون رو جلا میده و دلتون باز میشه و پر میکشه....یکی ازدلایلی که ما مردم افسرده هستیم یکی از دلایلش فقط اینکه .... قبلا رنگ ماشین ها متنوع بود رنگ های خنک و تند و رنگی.....اما الان چی ماشین ها همه یا سفید یا تیره....همینه که باعث شده تو جاده ها و خیابونا افسرده باشیم....همین باعث شده که تا یه ماشین قرمز آلبالویی یا بنفش یا زرد یا نارنجی که میبینیم دلمون پر میکشه براش....خودرو سازها واقعا ننگ برشما که هم قیمت بالا هم کیفیت پایین و هم هیچ تنوعی در رنگ خودروهای تولیدی نمیبینیم

  • ماشین فقط آردی ماشین فقط آردی (22 آبان 1394 ساعت 12:39)

    به خدا سازنده این ماشین انقلاب کرده . به والله هیچ ماشینی نمیتونه تو سادگی بهش برسه. واقعا ممنونم ازتون

  • حمیدرضادبیلی حمیدرضادبیلی (6 مرداد 1394 ساعت 07:13)

    فقط قدیمی ها میگن یادش بخیر

  • تختگاز تختگاز (9 آذر 1393 ساعت 13:34)

    هرگزازیادهافراموش نمی شه.ساطان قلبها

  • بی ام دبیلو بی ام دبیلو (28 مهر 1393 ساعت 21:22)

    پیکان قدرتش زیاده گازشو که می گیری درسته دفعه اول راه نمیره ولی زمانی که به سرعت بالا رسید از ترس باید سرعتشو کم کرد چون اتاق شروع به لرزش میکند

  • تنبور تنبور (4 مهر 1393 ساعت 16:11)

    روحش شاد و یادش گرامی باد