1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. نمایشگاه ها
  4. گذری از نمایشگاه خودرو ارومیه

گذری از نمایشگاه خودرو ارومیه

23 شهریور 1395
  • 3

چندی پیش اطلاع یافتم که قرار است در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر ارومیه نمایشگاه خودروی برپا شود. با دیدن بنرهای Urmia motor show 2016 ناخودآگاه یاد موتورشو پاریس که چندی دیگر آغاز بکار خواهد کرد افتادم! اما حداقل خوشحال بودم که بالاخره پس از وقفه‌ای چندین ساله در شهر ما نیز نمایشگاهی برگزار می‌شود. به‌هرحال با فرا رسیدن روز افتتاحیه، ما هم از اولین ساعات شروع به کار نمایشگاه در آن حضور یافتیم تا گزارشی را از روند نمایشگاه و خودروهای حاضر در آن برای شما تهیه نماییم. امید است که این نوشته موردتوجه عزیزان قرار بگیرد.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

پس از رسیدن به محل برگزاری نمایشگاه متوجه شدیم که سه سالن اصلی برای برپای آن در نظر گرفته شده که یک سالن مختص خودروهای سنگین و تجاری، یک سالن مختص قطعه سازان و سالن دیگر نیز مخصوص خودروهای سواری.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

اولین سالنی که حضور پیدا کردیم سالن خودروهای سنگین بود. به محض رسیدن به درب ورودی اصلی حضور سه دستگاه کامیون سنگین جلب توجه نمود. احتمالاً حدس می‌زنید که یکی از آن‌ها چه خودرویی است! بله کامیون بنز 2624 همچون همیشه پای ثابت نمایشگاه‌ها است! این شیر پیر که دیگر آن‌قدر دیده شده هیچ جذابیتی برای کسی ندارد. تنها تغییر ظاهری آن نیز به تعبیه مه شکن‌ها و سپر جدید محدود می‌شود. در کنار این خودرو اما یکی از بزرگان به‌روز این صنعت قرار داشت. اسکانیا R560 که بی‌تردید گل سرسبد بخش خودروهای تجاری سنگین است. در کنار این کامیون نیز کشنده‌ی چینی ساخت گروه FAW به چشم می‌خورد که البته در برابر دو خودروی دیگر هیچ نشانی از ابهت در چهره‌اش وجود نداشت!

 نمایشگاه خودرو ارومیه

با ورود به داخل سالن متوجه فضای کم برای قرارگیری خودروهای سنگین هستیم. ای کاش این بخش در محوطه‌ای روباز برگزار می‌شد تا عموم علاقه‌مندان بتوانند از تمام زوایا خودروها را مورد بررسی قرار دهند. در بخش خودروهای سنگین شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل، اسکانیا و آذهایتکس که با کمپانی ماز روسیه همکاری دارد بخش اعظم نمایشگاه و شاید هم بتوان گفت کل سالن را به خود اختصاص داده بودند. ایران‌خودرو دیزل با کشنده‌های اکسور و اکتروس قدیمی و فوتون Auman h4 که برای اکثر بازدیدکننده‌ها ناآشنا بود در نمایشگاه حضور داشت. پیکاپ چینی این خودروساز نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده بود. با نشستن داخل این خودرو بوی چسب به شدت آزار دهنده‌ای به مشام می‌رسید. پس از این بخش نگاهی به محصولات به‌روزتر اسکانیا انداختیم. اسکانیا با دست پر در این نمایشگاه شرکت کرده و محصولاتی نظیر R420،R440،P310 و R560 در نمایشگاه خودنمایی می‌کردند. بی‌شک مدل قدرتمند R560 از همه‌ی خودروهای حاضر در بخش خودروهای سنگین و تجاری چشمگیرتر بود. اما محصولات شرکت آذهایتکس نیز تبلیغات وسیعی را انجام داده بودند. این شرکت با ماز روسیه همکاری نزدیکی دارد و انواع محصولات آن را عرضه می‌کند. جالب آنکه تأکید شدیدی بر این وجود دارد که پیشرانه‌ی محصولات آذهایتکس ساخت مرسدس بنز است و این را از نوشته‌های روی خودروها و البته تبلیغات شرکت می‌توان فهمید.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

در صحبت با یکی از غرفه داران این شرکت متوجه عدم تسلط ایشان به محصولات و حتی ملیت ماز شدیم! و البته ما را دعوت به صبر برای آمدن کارشناس اصلی می‌کردند! نکته‌ای باید اذعان کرد در اکثر مسئولان و غرفه داران نمایشگاه به چشم می‌خورد و کسی نبود که توضیح مبسوط و جامعی را به بازدیدکنندگان ارائه دهد. اکثراً نیز صرفاً از روی کاتالوگ سعی در روخوانی اعداد و نوشته‌ها داشتند! (البته این موارد به روز اول نمایشگاه مربوط می‌شد و شاید در روزهای آتی وضعیت بهتر شده باشد).

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

به‌هرحال پس از اتمام بازدید از سالن خودروهای سنگین رهسپار بخش قطعات و صنایع وابسته‌ی صنعت خودرو شدیم. با ورود به سالن شوکه شدیم! شاید به تعداد انگشتان دست نیز بازدیدکننده در این بخش وجود نداشت و اکثر افراد حاضر نیز غرفه داران و مسئولان شرکت‌ها بودند که باهم به گپ و گفت می‌پرداختند! البته چندان تعجبی هم ندارد چون این بخش اکثراً تخصصی بوده و مصرف‌کننده عادی نیز فکر نمی‌کنیم چندان اشتیاقی به دیدن آمپر یا صفحه‌کلاج پراید داشته باشد!

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

اما بی‌تردید اصلی‌ترین و جذاب‌ترین بخش نمایشگاه خودروی ارومیه، بخش خودروهای سواری است. باید اعتراف کنم که از همان ابتدای ورود به نمایشگاه انتظار خودروهای جدید را نداشتم و البته بعد از گشت‌وگذار در آن فهمیدم که فکرم درست بوده است. بزرگ‌ترین غایب نمایشگاه در بخش خودروهای سواری ایران‌خودرو و البته شرکت‌های واردکننده‌ی خودروهایی نظیر هیوندای، کیا و تویوتا بودند. بخش خودروهای سواری به‌طور کامل در قرق خودروهای چینی بوده و شاید بدون اغراق بالای 70 درصد خودروهای به نمایش درآمده از دیار اژدهای زرد بودند.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

در ابتدای ورود دو خودرو توجهمان را به خود جلب کردند. یکی وانت پادرای معروف که شرح‌حال آن چندین بار در پدال آمده و دیگری پیکاپ دورکای زامیاد که جلوپنجره‌ای کلیوی شکل همانند محصولات ب‌ام‌و داشت! این وانت پیکاپ بنا به گفته‌ی سازنده قدرت 82 اسب بخاری داشته و ظرفیت بارگیری آن نیز 900 کیلوگرم است. در رابطه با کیفیت آن حرف خاصی برای گفتن وجود ندارد هرچند درب آن بسته بود تا با نمای داخلی آن نیز آشنا شویم؛ اما در پادرا هنگام سوار شدن دو نکته جالب‌توجه بود. یکی تاخوگراف آن که در محل جالبی و بین دو صندلی نصب شده بود و دیگری دو لامپ کوچک مربوط به سیستم ایموبلایزر و هشدار افزایش دمای آب. طراحی این دو لامپ به قدری ابتدایی و کودکانه است که ناخودآگاه یاد اسباب‌بازی‌های کودکانه می‌افتید! البته چراغ ایموبلیزر چشمک هم می‌زند!

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

به‌هرحال، وارد سالن خودروهای سواری می‌شویم! سایپا با دست پر آمده و به همراه زیرمجموعه این شرکت یعنی پارس‌خودرو تقریباً نصف فضای سالن را به خود اختصاص داده‌اند. در ابتدای درب ورودی دو دستگاه سیتروئن C6 و C3 XR قرار دارند که اولی فعال مختص بازار چین است و معلوم نیست که برای چه در اینجا حضور دارد! شاید هم با همکاری چینی‌ها C6 را نیز در خیابان‌ها ببینیم. با سوار شدن داخل C6 متوجه کیفیت خوب بکار رفته و فضای کابین نسبتاً جادار هستیم. کلیت کابین با توجه به ذات سیتروئن کمی متفاوت طراحی شده و البته کیفیت بالایی دارد. این خودرو از پیشرانه 1.8 لیتری توربو با قدرت 204 اسب بخار سود می‌برد و البته تجهیزات مناسبی هم دارد. برادر کوچک‌تر یعنی C3 XR کار مشترک دانگ فنگ و سیتروئن بوده و به احتمال زیاد در بازار کشور عرضه خواهد شد. متأسفانه مجال سوار شدن به داخل این خودرو میسر نشد. این خودرو از دو پیشرانه 1.6 لیتری با خروجی‌های متفاوت 116 و 165 اسب بخاری سود می‌برد. نگاه‌های پرسشگر بازدیدکننده‌ها گویای جذابیت این دو خودرو است اما دریغ از یک کارشناس یا مسئول غرفه که به سؤالات افراد جواب دهد!

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

اما از این دو خودرو به بعد به تیتر اصلی خودمان می‌رسیم یعنی “تکرار مکررات”! اکثر و شاید بتوان گفت تمام خودروهای حاضر در این بخش قبلاً دیده شده و چندین و چند بار در سایت پدال راجع به آن‌ها مطلب به رشته تحریر درآمده است. بنابراین سعی اصلی‌مان این است که بیشتر از حال و هوای غرفه‌ها برایتان بگوییم چراکه ذکر مشخصات فنی خودروهایی که همه‌روزه می‌بینیم کاری عبث خواهد بود.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

در غرفه‌ی سایپا غیر از دو خودروی ذکر شده، خودروی ساینا نیز دیده می‌شد که درست در کنار C6 قرار گرفته بود! شاید بتوان به این خودرو لقب اسطوره‌ی تناسبات را داد! بگذریم! در غرفه‌ی پارس‌خودرو جدیدترین خودرویی که مشاهده می‌شد ساندرو استپ وی بود که چند روز پیش رونمایی شده است. تفاوت چندانی بین این خودرو و ساندروی معمولی وجود ندارد غیر از اینکه ارتفاع آن در حدود 4.5 سانتی‌متر افزایش یافته است. داخل کابین نیز شبیه ساندرو معمولی و تندر خودمان است. پیشرانه‌ی آن نیز همان نسخه‌ی 105 اسب بخاری بکار رفته در ساندرو است.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

از دیگر محصولات چینی حاضر در نمایشگاه می‌توان به چانگان CS35 و ایدو اشاره کرد. یک دستگاه ایدو الکتریکی نیز در نمایشگاه حاضر بود که بنا به گفته سازنده قدرت 90 اسب بخاری و گشتاور 280 نیوتون متری دارد. محدوده حرکتی این خودرو 200 کیلومتر است که فکر نمی‌کنیم با توجه به این مشخصات در بازار کشور موفقیت چندانی را پیدا کند. اما ایدو XT نسبت به دیگر ساخته‌های این شرکت توجه بیشتری را به خود جلب کرده بود. کابین خودرو زیبا طراحی شده و یک سر و گردن بالاتر از دیگر چینی‌ها می‌باشد. این خودرو با دو نوع پیشرانه متفاوت در چین عرضه می‌شود که یکی 1.6 لیتری 124 اسب بخاری و دیگری نسخه توربو 1.5 لیتری با قدرت 150 اسب بخار است. احتمال عرضه‌ی این خودرو در بازار کشورمان وجود دارد و با توجه به بهای آن در چین، بهایی بالاتر از 60 میلیون تومان را برای آن می‌توان تصور نمود.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

پارس‌خودرو نیز با محصولات مختلف برلیانس که همه‌روزه در کوچه و خیابان نظاره‌گر آن‌ها هستیم به نمایشگاه آمده بود.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

اما در طرف دیگر نمایشگاه محصولات شرکت مدیران خودرو به چشم می‌خورد. طیف کاملی از محصولات این شرکت به دید عموم گذاشته شده بود. دو دستگاه 315S جدید با رنگ‌های زیبا،X33 جدید با کابینی واقعاً متفاوت و چری آریزو از آن جمله بودند. آریزو نسبت به دیگر محصولات نسبتاً جدید بوده و نگاه‌های بیشتری را به دنبال خود می‌کشاند. اما پس از دیدن این همه خودروی چینی دیدن چهار خودروی اسم‌ورسم‌دار از میتسوبیشی همانند نسیمی لذت‌بخش در هوای کلافه کننده و گرم داخل سالن بود! آرین موتور با لنسر، اوت لندر، میراژ و ASX در این نمایشگاه حضور داشت. اوت لندر 2016 با ویژگی‌های جدید خود همچون گیربکس متفاوت، چراغ‌های جلوی LED، تریم کابین ارتقا یافته و… متفاوت‌تر از برادران کوچک‌تر خود نشان می‌داد.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

اما غرفه بعدی به رامک خودرو تعلق داشت که تنها 3 دستگاه تیوولی جدید را به نمایش گذاشته بود. متأسفانه در این بخش بود که به اوج ناآگاهی برخی از هم‌وطنان درباره‌ی وضعیت صنعت خودرو پی بردیم. قریب به 90 درصد بازدیدکننده‌ها سانگ یانگ و تیوولی را چینی می‌دانستند و برخی حتی خودروهای چینی دیگر را به این خودرو ترجیح می‌دادند! بی‌شک یکی از زیباترین خودروهای نمایشگاه همین تیوولی بود. کرمان موتور نیز با انواع محصولات لیفان از جمله مدل 820 در نمایشگاه حضور داشت. در مجموع در این غرفه‌ها اکثر محصولات تکراری بودند و چیز خاصی برای ذکر کردن نیست. دیگر عرضه‌کننده خودروهای چینی یعنی دیار خودرو نیز با M4 و دیگر محصولات حضور داشت.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

هنگام خروج از نمایشگاه نیز با یک دستگاه Faw یا راین D60 مواجه شدیم که برای گذراندن تست‌های پیش از تولید آماده شده بود. به شخصه هیچ حرفی برای گفتن درباره‌ی این خودرو نداشته و قضاوت درباره‌ی آن را به خوانندگان عزیز واگذار می‌کنم.

 نمایشگاه خودرو ارومیه

 نمایشگاه خودرو ارومیه

پس از حدود 1.5 ساعت بازدید از نمایشگاه خودروی ارومیه باید گفت جای بسی خوشحالی است که بعد از مدت‌ها وقفه بازهم شاهد برپایی چنینی رویدادی در شهرمان هستیم. نکته‌ی مثبت نمایشگاه برخورد خوب مسئولان و البته امکان بازدید از اکثر خودروها و نشستن داخل آن‌ها بود (!) البته جای خالی ایران‌خودرو و دیگر شرکت‌های واردکننده محصولات پرطرفدار همانند کیا و هیوندای و حتی ب‌ام‌و خالی بود.

امید است که شاهد بهبود وضعیت صنعت خودرو و عرضه‌ی خودروهای به‌روزتر و البته باکیفیت‌تر در کشور عزیزمان باشیم.

منبع:پدال



نظرات

  • Asredade Asredade (24 شهریور 1395 ساعت 16:40)

    سلام .بنظر بنده نباید از خودروهای چینی ایراد گرفت هر چی باشه تکنولوژی خودشونه که دارن پیشرفت میکنن تا تو این بخش هم یتونن بازار جهانی رو تو دست بگیرن.خودرو سازهای ما که دارن کار واردات انجام میدن یا که رو ی تولید خودروهای 20 سال قبل پافشاری میکنن.ماکه تونستیم ماهواره رو بومی کنیم با تکنولوژی بسیار پیچیده نمیتونیم خودرو بومی تولید کنیم. تاسف بار

  • adel adel (23 شهریور 1395 ساعت 11:50)

    سلام
    کاشکی عکسهای با کیفیت بهتری از نمایشگاه تهیه می شد. (حداقل یه موبایل بهتر)
    راستی ارومیه مثل تبریز منطقه آزاد نیست که ماشین خارجی و با کیفیت با قیمت پایین عرضه بشه؟؟
    ممنون از گزارش خوب

    araz araz (24 شهریور 1395 ساعت 13:01)

    ارومیه وزنگان واردبیل وتبریز یکی است فرق ندارد همه انها در قلب ما جا دارند