1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قیمت صفر پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران + جدول

قیمت صفر پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران + جدول

23 مرداد 1396
  • 3

«سایت ثبت سفارش خودرو به دلیل آمارگیری فصلی و همچنین بارگذاری‌ تعرفه‌های واردات خودرو مدتی است که بسته شده و به محض پایان یافتن کارهای مذکور مجدداً سایت ثبت سفارش واردات خودرو باز می‌شود.» این آخرین جمله‌ای است که سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اینکه چرا ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شده است گفت. حال با گذشت بیش از سه هفته توقف ثبت سفارش خودرو واردکنندگان و شرکت‌ها این نگرانی را دارند که چه اتفاقی بر سر واردات خودروهای خارجی خواهد آمد.

 قیمت صفر پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران + جدول

در این‌باره فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت و گویی با روزنامه ایران انجام داده است که در ادامه می‌آید:

چرا قیمت خودروهای وارداتی در بازار افزایش یافته است؟
با تصمیم‌های اشتباهی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودروهای وارداتی گرفت، کاهش عرضه نظامند اتفاق افتاد و اکنون بازارخودروهای وارداتی دچار التهاب شده است. اگر در مورد خودروهای وارداتی برنامه‌ها شتاب‌زده عمل نمی‌شد این حوزه با چالشی روبه‌رو نمی‌شد. وزارت صنعت به‌صورت خودجوش دستورالعمل واردات خودرو را ساماندهی کرد. هدف دولت حمایت از تولید داخلی، حمایت از حقوق مصرف‌کننده و جلوگیری از خروج ارز بود. اما در نهایت دیدیم که خریداران خودروهای وارداتی با افزایش قیمت و کمبود خودرو روبه‌رو شدند.

 قیمت صفر پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران + جدول

کاهش واردات خودرو به علت بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو است؟
سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است پس از آمارگیری و انتقال بارگذاری تعرفه واردات از سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت سایت ثبت سفارش خودرو باز می‌شود. قرار بود این انتقال در مدت یک الی دو هفته انجام شود اما با گذشت بیش از سه هفته هنوز خبری از باز شدن ثبت سفارش خودرو نیست. لذا این امر باعث شده که بازار خودروهای خارجی با آشفتگی روبه‌رو شود. البته ما اعتقاد داریم که به صورت عمد سایت بسته شده است، چرا که با گذشت بیش از سه هفته مگر می‌شود مشکلات را برطرف نکرد؟

بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو در مورد تمام شرکت‌ها اتفاق افتاده است؟
بله در مورد تمام شرکت‌ها اتفاق افتاده است و اکنون هیچ نمایندگی نمی‌تواند ثبت سفارش خودرو را انجام دهد. همین امر باعث شده که کمبود عرضه خودرو در بازار خودرو اتفاق بی‌افتد. وقتی خودرویی نمی‌تواند مجوز ثبت سفارش بگیرد واردات آن صورت نمی‌گیرد، لذا اکنون هر خریدی که مردم انجام می‌دهند مربوط به ثبت سفارش قبلی است.

 قیمت صفر پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران + جدول

آمارهای 4 ماهه اول سال جاری نشان از رشد واردات خودرو دارد؟ توقف ثبت سفارش خودرو تا چه زمان بازار را با بحران مواجه نخواهد کرد؟
وزارت صنعت اعلام کرده بود افرادی که مجوز واردات خودرو را گرفتند تا شش ماه یعنی 4تیرماه مهلت استفاده از آن را دارند. لذا طی این مدت واردات خودروانجام شد. هر ساله به این نمایندگی‌ها زمان داده می‌شد تا مجوزهای خود را تمدید کنند؛ اما امسال این قضیه مقداری حساس‌تر شد و مجوز آنها را باطل کردند. از این‌رو آمارهای 4 ماهه گمرک نشان از رشد واردات خودرو را دارد. اما اگر ثبت‌سفارش خودرو متوقف بماند به‌زودی بازار عکس‌العمل منفی نشان می‌دهد.

واردات خودرو طی این مدت چقدر افزایش داشته است؟
در 4 ماهه اول سال جاری میزان واردات خودرو 43 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

با این تفاسیر کمبود خودرو در بازار نداریم؟
شاید در مقطع فعلی به دلیل حجم بالای واردات مشکلی وجود نداشته باشد اما با ادامه توقف ثبت سفارش خودرو کاهش عرضه رخ خواهد داد و البته برخی‌ها به علت توقف ثبت‌سفارش عرضه خودرو را کم کردند تا ببینند دولت چه تصمیمی خواهد گرفت.

قیمت خودروهای وارداتی طی این مدت چند درصد افزایش پیدا کرده است؟
افزایش قیمت خودروهای وارداتی طی این مدت حدود 10 درصد بوده است اما اگر ثبت سفارش بسته بماند رشد قیمت به 15‌درصد هم خواهد رسید.

اکنون سیاست واردات خودرو مشخص است؟
خیر. عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و برخی سیاستگذاری‌ها که به تازگی اعلام شده، اثرات سوء را بر بازار خودروهای وارداتی می‌گذارد و امیدواریم بتوانیم با رایزنی برخی از این سیاستگذاری‌ها را روشن‌تر و شفاف‌تر کنیم.

قیمت برخی خودروهای وارداتی در ابتدای معاملات امروز دوشنبه 23 مردادماه به شرح زیر است:

 قیمت صفر پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران + جدول



نظرات

  • فرزاد فرزاد (23 مرداد 1396 ساعت 18:20)

    گرانی خودرو هیچ ربطی به وارداتی یا داخلی بودن خودرو ندارد، تا زمانیکه نرخ ارز رو تو ایران برای سود بیشتر یه عده‌ای خاص قیمتگذاری میکنند و تعرفه واردات رو بصورت کاملا مسخره و بدور از قانون تعیین میکنند و هیچکس جلوی دزدی رو نمیگیره و الا ماشاالله،.،.،
    شما ببین در ایران یه مازراتی ۷۰هزار دلاری با یه ۲۰۰هزار دلاری حدود ۲۰۰میلیون تومن اختلاف قیمت داره!

  • علیرضا علیرضا (23 مرداد 1396 ساعت 11:20)

    به امید نابودیکامل خودروسازان داخلی و حامیان ظالم و غارتگرشان. دیگه نباید گفت ملت مظلوم فلسطین؛ بلکه باید گفت ملت مظلوم ایران

  • عباس عباس (23 مرداد 1396 ساعت 10:34)

    اینم یه بازی جدیده که بازم قیمت های خودرو های وارداتی رو بالا ببرن . این دلال ها هر کاری م یخوان می کنند