1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چرا مردم نباید سال 93خودرو بخرند ؟

چرا مردم نباید سال 93خودرو بخرند ؟

26 بهمن 1392
  • 0

افزایش قیمت خودرو و بی‌سامانی در قیمت‌گذاری موجب شد که در طول یکی دو سال گذشته قیمت خودرو به طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کند. جلسات مجلیسان با خودروسازان و همچنین جلسات قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت هم نتوانست به نتیجه‌ای مطلوب برسد و وضعیت بازار خودرو با وجود این جلسات حتی از گذشته هم بی‌سامان‌تر شد.

این در حالی بود که با لغو تحریم علیه خودروسازی ایران، مردم به کاهش قیمت خودرو امیدوار شدند. رشد نرخ ارز ، تورم ، عدم‌ارائه تسهیلات مالی به خودروسازان و تحریم‌ها ، چهار دلیل اصلی کاهش تولید و در نتیجه، رشد شدید قیمت خودروهای داخلی به شمار می‌روند و حالا در این بین، فقط مانع تحریم و آن هم نه به طور کامل؛ برطرف شده است و همه انتظار داشتند قیمت خودرو پایین بیاید.

با این وجود این اتفاق نیافتاد و نه تنها خودرورهای داخلی ارزان نشد بلکه خودروهای خارجی هم اگر چه قیمت ارز کاهش قابل‌توجهی یافته است اما وارد کننده گان سعی دارند با انحصاری کردن واردات خودرو راه را بر هرگونه کاهش قیمت خودروهای خارجی ببندند و از کاهش قیمت آن جلوگیری کنند.

در این میان اما یکی از ابزارهایی که دولت برای کاهش قیمت و رقابتی کردن بازار در دست دارد تعرفه واردات است. اما ظاهرا مسئولان برای استفاده در این ابزار دچار سر درگمی هستند. در حالی که مجلس برخلاف مصوبه دولت‌های قبل، برای کاهش سالانه 5 درصد از تعرفه به مدت 5سال، افزایش 5 درصدی تعرفه را در سال آینده تصویب کرده، رضا شیوا رئیس شورای رقابت می‌گوید: شورای رقابت می‌خواهد از این ابزار برای رقابتی کردن بازار استفاده کند.

وقتی تعرفه بالا رفت خیلی‌ها آن را پاداشی ناعادلانه به خودروسازهای داخلی به خاطر ساخت محصولات بی‌کیفیت و گران قلمداد کردند اما باید در شرایط فعلی پاداش به انحصارطلبان بازار خودروهای وارداتی را هم به این تصمیم اضافه کرد.

با توجه به شرایطی که بر بازار خودرو ایران حکمفرماست نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت رقابت چندانی در عرصه خودروسازی به وجود‌ آید.

با وجود این انتقاد‌ها بر اساس مصوبه روز گذشته شورای رقابت خودروهای وارداتی تا 1500 سی سی ظرفیت موتور 30 درصد، خودروهای وارداتی بیش از 1500 تا 2000‌سی سی ظرفیت موتور 35 درصد، خودروهای وارداتی بیش از 2000 تا 2500 سی سی ظرفیت موتور 40 درصد،خودروهای وارداتی بیش از 2500 تا 3000 سی سی ظرفیت موتور 70 درصد و خودروهای وارداتی بیش از 3000 سی سی ظرفیت موتور صددرصد تعیین شده که البته به همه آنها 5 درصد هم بر اساس مصوبه مجلس اضافه می‌شود.

از سوی دیگر محمد رضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه سازان خودرو بعد از تصویب تعرفه های وارداتی گفته است: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال به مردم پیشنهاد می‌کنم در صورتی که قصد خرید خودرو دارند این کار را زود‌تر انجام دهند و خرید خود را به سال 93 موکول نکنند.

به گزارش هشت صبح، وی با بیان اینکه خودرو ارزان نخواهد شد ادامه داده: با پیش بینی تورم 30 درصدی سال آینده از سوی دولت مردم نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را در سال جدید داشته باشند و احتمالا در برخی موارد افزایش قیمت نیز خواهیم داشت.

به این ترتیب به نظر می رسد روزهای ارزانی به بازار خودرو باز نخواهند گشت حتی با کاهش نرخ تورم و لغو تحریم ها و باید منتظر ماند و دید بالاخره چه آینده ای برای بازار خودرو رقم خواهد خورد.




نظرات