1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عدم استقبال مردم از طرح پیش فروش اخیر خودروها

عدم استقبال مردم از طرح پیش فروش اخیر خودروها

20 اردیبهشت 1394
  • 2

در پی استقبال کم از پیش‌فروش اخیر خودروها در ماه‌های نخست امسال و باقی ماندن نیمی از تولیدات خودروسازان در پارکینگ‌ها، مدیر عامل ایران خودرو به مشتریان هشدار داد که ارزانی در کار نیست و حتی بعد از بیانیه لوزان یا توافق هسته‌ای نیز کاهش قیمت نخواهیم داشت. بازار خرید و فروش خودرو ماه‌هاست که کساد است و برخلاف گذشته، پیش‌فروش خودرو در فروردین و اردیبهشت امسال نیز با اقبال کمی مواجه شده است، به طوری که ترغیب مردم به خرید خودرو در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است.

بر اساس اخبار رسیده، نیمی از خودروهای تولیدی در ماه‌های گذشته در پارکینگ خودروسازان باقی مانده است، از این رو خودروسازان با تصور اینکه متقاضیان خودرو در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای و ارزانی قیمت خودرو در تیرماه هستند، درخصوص عدم ارزان شدن خودرو اظهارنظر کنند تا مردم به این وسیله به خرید خودرو تشویق شوند.

در این خصوص ‌هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت که مردم توقعی در زمینه کاهش قیمت خودرو بعد از بیانیه لوزان یا توافق هسته‌ای نداشته باشند .

وی خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه برنامه‌ای برای کاهش قیمت خودرو نداریم ولی در صورت رونق فضای اقتصادی کشور بعد از توافقات هسته‌ای و کاهش تورم شیب افزایش قیمت خودرو کندتر از سال‌های گذشته خواهد شد. مدیرعامل ایران خودرو نوید افزایش قدرت خرید مردم بعد از توافق هسته‌ای را داد و عنوان کرد: بعد از توافق هسته‌ای انقدر رونق اقتصادی در کشور اتفاق خواهد افتاد که توان مردم برای خریدن خودرو بالا رفته و نیازی به کاهش قیمت خودرو نیست! یکه زارع در پاسخ به این سؤال که آیا شما با اکثر خودروسازان که قیمت فعلی خودرو را ناعادلانه می‌دانند و خواهان افزایش قیمت خودرو هستند موافقید یا خیر گفت: اعتقاد ندارم که قیمت خودرو در حال حاضر ناعادلانه است و باید از این مقدار فعلی بالاتر باشد و تنها در موضوع خودروی دنا با شورای رقابت اختلاف نظر داشتیم که در نهایت مجبور شدیم طبق قانون عمل کنیم.

وی در خصوص افزایش اخیر قیمت خودرو اظهار کرد: وقتی مجلس نرخ مالیات بر ارزش افزوده را از 8 درصد به 9 درصد افزایش داد، همه کالاها مشمول این قانون هستند که خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست و افزایش قیمتی که در مدت اخیر بعد از تعطیلات هم رخ داد به همین دلیل بود.

وی با تشریح ساز و کار قانونی افزایش قیمت خودرو گفت: هر خودروسازی که تمایل به افزایش قیمت دارد باید با شورای رقابت نامه‌نگاری کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان موضع این شرکت در خصوص افزایش قیمت خودرو توضیح داد: گروه صنعتی ایران خودرو با ارائه دلایلی درخواست خود را برای افزایش قیمت به شورای رقابت ارائه کرده و تاکنون هیچ افزایش قیمتی بیش از یک درصد ابتدای سال اعمال نکرده است.

انتقاد وزیر از کیفیت خودروهای داخلی

همچنین در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی، اقدام خودروسازان در این رابطه را خواستار شد و گفت: خودروسازان کوچک باید ادغام شوند تا از مونتاژ کاری به توسعه تولید داخلی روی آورند. محمدرضا نعمت‌زاده با طرح این سؤال که چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از 10 هزار کیلومتر پیمایش، به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند، از نارضایتی مصرف‌کنندگان خبر داد و گفت: مصرف‌کنندگان ایرانی خودروهایی جدید، با کیفیت و آبشن‌های بالا می‌خواهند و در این زمینه کیفیت خودروهای داخلی را با خودروهای وارداتی مقایسه می‌کنند. وی خاطر نشان کرد که از نظر اقتصادی منطقی نیست شرکت‌های کوچک تولید‌کننده خودروهای سواری و سنگین در کشور فعالیت کنند، بنابراین باید این شرکت‌ها در راستای ادغام با یکدیگر و افزایش قدرت رقابت‌پذیری حرکت کنند.


 

نگرانی از نبود مشتری‌، پس از مذاکرات

دکتر البرت بغضیان، استاد دانشگاه معتقد است کیفیت پایین خودروهای داخلی و قراردادهای میان مدت با چینی‌ها موجب نگرانی خودروسازان داخلی شده است، عدم استقبال از پیش‌فروش‌های اخیرکه موعد تحویلشان در تیر و مرداد و شهریور است، از یک سو و ورود خودروهای خارجی با قیمت مناسب پس از تعیین تکلیف مذاکرات از سوی دیگر مشکلاتی را برای خودروسازان به وجود آورده است. وی افزود: به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده خودروهای داخلی، خودروسازان چاره‌ای جز فروش تولیداتشان در نیمه نخست امسال ندارند. همچنین دبیر شورای هماهنگی صنایع همگن نیز با تأکید براینکه همکاری خودروسازان با چینی‌ها در شرایط پساتحریم به زیان آنهاست، اظهار داشت: خودروسازی که در برنامه استراتژیک خود در بلندمدت و حتی میان مدت، تداوم همکاری با چینی‌ها را در دستور کار قرار دهد یقیناً با اقبال عموم روبه‌رو نخواهد شد و خودروساز با ضرر زیادی مواجه خواهد شد. آرش محبی‌نژاد با تأکید بر اینکه خودروسازان داخلی مدعی هستند همکاری با چینی‌ها موقتی است، افزود: در این دوران عرضه و تقاضا تکلیف چینی‌ها را مشخص خواهد کرد اما پیش‌بینی می‌شود که مردم از خودروهای چینی استقبال نخواهند کرد. به گفته وی، در شرایط کنونی نیاز به اصلاح ساختار و بازسازی زیرساخت‌های صنایع به ویژه صنعت خودروی کشور احساس می‌شود و قطعه‌سازان هم باید خود را هرچه سریع‌تر با شرایط جدید تطبیق دهند.



نظرات

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (21 اردیبهشت 1394 ساعت 00:49)

    دوسه سالی هستش خودروسازان زحمت کش در ایران بجای اینکه مراجعه کنند به سیستم بانکی برای تامین نقدینگی راه جدیدی در پیش گرفتن واز مردم پول میگیرن ان هم باسودی خیلی کمتر از سیستم بانکی حالا اسمشو گذاشتن پیش فروش من نمیدونم کجای دنیا اینجوری پیش فروش میکنند.

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (20 اردیبهشت 1394 ساعت 12:48)

    دم مردم گرم..حرصشون چجور درومده........