1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جزئیات شیوه‌نامه جدید ساماندهی واردکنندگان غیر رسمی خودرو

جزئیات شیوه‌نامه جدید ساماندهی واردکنندگان غیر رسمی خودرو

4 اسفند 1393
  • 1

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت گفت: براساس شیوه‌نامه جدید، واردکنندگان غیررسمی خودرو یا باید ارایه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافق‌نامه با نماینده رسمی، خدمات ارایه دهند.

امیرحسین قناتی در گفتگویی گفت: براساس مصوبه و ابلاغیه اولیه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی واردات خودرو داشت، تنها واردکنندگان رسمی می‌توانستند خودرو وارد کنند که این بخشنامه، فاز اول ساماندهی واردات این کالا بود، بنابراین واردات تنها از طریق نمایندگی‌های رسمی انجام می‌شد؛ ولی به دلیل اینکه بخشی از واردات، از طریق نمایندگی‌های غیررسمی صورت می‌گیرد، بخشنامه جدیدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: شیوه نامه ساماندهی واردکنندگان غیررسمی خودرو، به دلیل رعایت حقوق مصرف‌کنندگان تدوین شده است تا مصرف‌کنندگان بتوانند در قالب آن، کیفیت مناسب‌تری چه در حوزه خودرو و چه در حوزه خدمات پس از فروش دریافت کنند.

وی تصریح کرد: براساس این شیوه‌نامه، نمایندگان غیررسمی واردکننده خودرو هم می‌توانند خودرو وارد کنند، به شرط اینکه ارایه خدمات پس از فروش مناسب و قطعات یدکی و نیز مشخصات کیفیت خودرویی که می‌خواهند وارد کنند را رعایت کنند؛ بنابراین واردکنندگان غیررسمی در صورت تعهد نسبت به ارایه خدمات پس از فروش مناسب یا خود مستقلا می‌توانند خودرو وارد کنند یا با نمایندگان رسمی به توافق برسند و ارایه خدمات پس از فروش را به آنها بسپارند.

به گفته قناتی، در روش دوم که ارایه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نمایندگان غیررسمی به نمایندگان رسمی سپرده می‌شود، باید شیوه‌نامه و توافقنامه‌ای میان واردکننده غیررسمی و نماینده رسمی امضا شود که البته این شیوه‌نامه را وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم کرده است تا اجحافی در این میان صورت نگیرد و برخی نمایندگان رسمی، محدودیت‌هایی برای واردکنندگان غیررسمی قائل نشده یا سلیقه محور نباشند.

وی اظهار داشت: در این توافق‌نامه، مشخصات اصلی خودرو، درصدهایی که بابت خدمات پس از فروش باید به نماینده رسمی پرداخته شود و هزینه ای که باید از نماینده غیررسمی گرفته شود، ذکر شده تا راه هر گونه شبهه نیز بسته شود؛ بنابراین از این پس، نمایندگان غیررسمی با توافقی که نسبت به ارایه خدات پس از فروش خواهند داشت یا مستقیم خودشان خدمات پس از فروش می دهند یا که باید طبق ضوابط خدمات پس از فروش که وزارت صنایع تدوین کرده است، ارایه خدمات را به اثبات برسانند؛ البته این خدمات پس از فروش برای همه یکسان است.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به دلیل اینکه ارایه خدمات پس از فروش در حوزه خودروهای وارداتی، حجم سرمایه گذاری زیاد و زیرساختهای بالایی را نیاز دارد، معمولا به نفع واردکننده غیررسمی است تا از شبکه خدمات پس از فروش موجود، استفاده شود، اما نماینده رسمی باید ارایه خدمات پس از فروش مناسب را به خودروهایی که واردکنندگان غیررسمی وارد می‌کنند، تقبل کند.

وی در خصوص مزیت‌هایی که اجرای این شیوه‌نامه برای واردکنندگان رسمی خواهد داشت، گفت: مزیت اصلی برای نماینده رسمی، بالا رفتن حجم فروش است چراکه آنها به نوعی لیدر بازار می‌شوند و به نفع آنها است که از این شبکه استفاه کند؛ چراکه تا به حال ۳۰ درصد حجم بازار را در اختیار داشته‌اند و از این پس می خواهد که حجم بالاتری از بازار را در اختیار بگیرد.

به گفته قناتی، واردکننده غیر رسمی عددی معادل آنچه که بابت خدمات پس از فروش باید از سوی نماینده رسمی هزینه شود را به نماینده رسمی پرداخت می‌کند که این عدد معادل ۳ تا ۳.۵ درصد فروش است که بابت هزینه خدمات پس از فروش دریافت می‌شود، بر اساس همین سود نیز، قراردادی میان نماینده رسمی و غیررسمی منعقد می شود؛ ولی بحث اصلی این است که اصالت خودرو حفظ شود، چراکه تا پیش از این، در برخی از واردات اصالت خودرو دستکاری می‌شد و خودوریی که در فرمت ثبت سفارش قید می‌شد، تحویل مشتری نمی گردید یا با مشخصات دیگری وارد می شد.

وی اظهار داشت: نماینده رسمی باید اصالت خودروی وارداتی را چک و برایش محرز شود تا بتواند خدمات پس از فروش ارایه دهد، بنابراین نمایندگان رسمی، VIN خودرو را که در سایت خودروسازان خارجی نیز ثبت شده است، با آنچه وارد شده، تطبیق داده و سپس در مورد خدمات پس از فروش آن متعهد می شود.

قناتی گفت: مردم از این پس می‌توانند با خیال راحت خودروهای وارداتی را خرید کنند، چراکه هر خودرویی که وارد می‌شود، به طور قطع باید این مسیر را طی کرده و هر ثبت سفارشی که بخواهد انجام شود، ملزم به رعایت شروط وزارت صنعت برای خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی است.



نظرات

  • آفرین آفرین (4 اسفند 1393 ساعت 20:01)

    تکلیف این همه ثبت نامی که قبلا ودیعه داده اند و از وقت تحویل خودرو گذشته چه می شود ؟ این همه اخبار و سروصدا باید یک نتیجه ای داشته باشد یا نه ، سه هفته مانده به عید تحویل خودرو می ماند دو ماه بعد از عید ،