1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. توقف واردات بنزین بی کیفیت از ترکمنستان

توقف واردات بنزین بی کیفیت از ترکمنستان

29 تیر 1394
  • 0

یک شرکت ایرانی که تجارت فرآورده‌های نفتی بین کشورهای منطقه یکی از فعالیت‌های آن است با هدف صادرات بنزین به عراق اقدام به واردات این فرآورده نفتی از ترکمنستان و به‌جای ارسال این محموله به عراق نسبت به فروش آن به ایران مبادرت می کرد.

با توجه به اینکه بنزین تولید شده در ترکمنستان فاقد استاندارهای یورو۴ است پس از انتشار این خبر واردات بنزین از این کشور به ایران متوقف شد و گفته می شود قرارداد این شرکت برای خرید بنزین از ترکمنستان لغو شده است.

با کاهش تولید بنزین در پالایشگاه‌های داخلی و افزایش مصرف این فرآورده نفتی از ابتدای امسال تاکنون حجم واردات بنزین به کشور روند رو به رشد چشمگیری داشت.

تأمین نیاز کسری روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین در حالی از طریق واردات تأمین می شود که بعد از گذشت یک سال هنوز هیچ سازمان و نهادی کیفیت بنزین وارداتی را ارزیابی نمی کند.

در سایه تعلل سازمان ملی استاندارد برای بررسی کیفیت بنزین برخلاف دستور دولت به وزارت نفت – مبنی بر واردات بنزین مطابق با استانداردهای یورو۴ – و وعده مدیریت امور بین الملل – مبنی بر واردات بنزین با استانداردهای مصوب از تیرماه سال ۱۳۹۳- همچنان بنزین های نامرغوب از کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشور وارد می شود. در این میان تنها دلالان وارد کننده بنزین از این شرایط منتفع می شوند.



نظرات