1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تندر 90 در کدام کشور گرانتر است؟

تندر 90 در کدام کشور گرانتر است؟

9 تیر 1394
  • 0

تندر ۹۰ یا لوگان هم اکنون در بسیاری از کشور های قاره اروپا، آسیا،آفریقا و آمریکای لاتین عرضه می شود.این خودرو اما در کشورهای مختلف با مدل، موتور و قیمت های مختلفی عرضه می شود که سعی شده در این گزارش به طور خلاصه به برخی مدل ها و قیمت‌شان اشاره شود .

تندر 90 فعلا تنها خورویی است که تحت نظارت یک شرکت مادر از کشورهای بزرگ صنعتی در ایران تولید می شود. البته با اینکه قرار بود طبق قرار داد مدل های جدید این خودرو همگام با دیگر نقاط جهان در ایران هم تولید شوند اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است. به عقیده عده ای بدقولی رنو و از نظر برخی دیگر اخلال در تولید تندر 90 در دولت گذشته در کنار تحریم ها ، جلوی تولید مدل های جدید این خودرو در ایران را گرفت.

شرکت رنو پیش تر علت تولید نشدن مدل های جدیدتر را نرسیدن به تیراژ مد نظر 300 هزار دستگاهی در ایران جهت بازگشت سرمایه‌گذاری این شرکت عنوان کرده بود.

تا کنون سه نسل از خودروهای تندر 90 تولید شده که از این سه ، تنها نسل اول در ایران تولید می شود نسل دوم هم قرار است به زودی و پس از رفع تحریم ها در ایران خودرو تولیدش آغاز شود. اما برای تولید نسل سوم که هم اکنون در بازار های اروپایی و برخی بازار های آمریکای لاتین عرضه می شوند برنامه ای وجود ندارد.

تندر 90 یا لوگان در اروپا با برند داچیا که شرکت زیر مجموعه رنو است عرضه می شود. ولی در باقی نقاط جهان این خودرو با برند رنو به فروش می رسد .

این خودرو در آفریقا در مراکش در اروپا در رومانی و روسیه در آسیا در ایران و هند و در آمریکای لاتین در برزیل تولید می شود یا شده است.

در هر کشور از موتورهای مختلفی استفاده می شود که هم اکنون موتور استفاده شده در مدل ایران و روسیه از همه کشورهای جهان قوی‌تر است. البته مدل های اروپایی با اینکه موتور ضعیف تری دارند اما موتورشان مدرنتر و دارای آلایندگی کمتری هستند. موتور مدل اروپا که نسل سه است دارای استاندارد یورو 5 است اما موتورهای تندر 90 های ایرانی استاندارد یورو 4 را پاس می کنند.

قیمت این خودرو در کشورهای مختلف بسیار متنوع است. در اروپای غربی این خودرو در مدل پایه با ضعیف ترین موتور و امکانات مشابه مدل E0 ایران 6 هزار 500 یورو قیمت دارد. که در حدود 24 میلیون تومان می شود. البته موتور این محصول نسبت به تندر90 مدل E0 در ایران داری30 اسب بخار قدرت کمتری است . موتور 1.2 لیتری این خودرو در اروپا می تواند 75 اسب بخار قدرت تولید کند. مدل فول نسل سوم لوگان که تقریبا امکاناتش همسان مدل تندر 90 E2 فول باشد 9 هزار 933 هزار یورو قیمت دارد .(در حدود 37 میلیون تومان ) موتور این مدل 90 اسب بخار یعنی حدود 15 اسب بخار ضعیف تر از مدل ایران است . پلت فرم نسل سوم این خودرو که در اروپا عرضه می شود توسعه یافته پلت فرم تندر 90 نسل اول است و X52 نامیده می شود.

قیمت این خودرو در برزیل گران تر از اروپاست مدل فول تندر 90 نسل 3 در برزیل با موتور 98 اسب بخاری 54 هزار رئال برزیل قیمت دارد این عدد به دلار چیزی نزدیک 17 هزار دلار است. ( حدود 56 میلیون تومان )

ارزان ترین مدل در برزیل با ضعیف ترین موتور که 77 اسب بخار قدرت دارد 41 هزار رئال برزیل قیمت دارد . (13 هزار دلار یا 43 میلیون تومان )

در روسیه نسل دوم تندر 90 یا لوگان همراه نسل سوم عرضه می شود . روسیه در کنار ایران و برزیل از مهم ترین اهداف رنو برای توسعه بازار و توسعه تولیدات این خودرو ساز در خارج بازار اروپای غربی است.

نسل دوم تندر 90 در روسیه با موتور مشابه تندر 90 های ایران یعنی موتور K4M با قدرت 105 اسب بخار حدود 500 هزار روپل ( حدود 32 میلیون تومان) قیمت دارد . ارزان ترین مدل تندر 90 در روسیه با موتور 1.4 لیتری با قدرت 75 اسب بخار و با قیمت 400 هزار روپل عرضه می شود.( در حدود 26 میلیون تومان)

اما تندر 90 نسل اول در هند توسط شرکت ماهیندار تولید شده است. در لوگان ساخته شده در هند از موتور 1.5 لیتری با قدرت 87 اسب بخار استفاده شده است.( نزدیک به 18 اسب بخار ضعیف تر از مدل ایران) اگر موتور را در نظر نگیریم این مدل همسان آنچه در ایران با نام تندر 90 E2 فول عرضه می شود است. این محصول در هند 668 هزار روپیه قیمت دارد که نزدیک به 36 میلیون تومان می شود.

تندر 90 در ایران با یک موتور یعنی مدل K4M با قدرت 105 اسب بخار عرضه می شود.تندر 90 در مدل E2 فول هم اکنون 37 میلیون تومان توسط کارخانه فروخته می شود. این خودرو در بازار حدود 45 میلیون تومان قیمت دارد . مدل دنده اتومات تندر 90 هم در بازار 54 و در کارخانه 47 میلیون تومان قیمت دارد .

تندر 90 در ایران قرار بود جایگزین پیکان شود برای همین قیمت 6هزار و 700 یورو برای بازار ایران برای این خودرو در نظر گرفته شد که با حساب یورو آن سال ها(83-84) چیزی در حدود 8 میلیون تومان بود اما افزایش قیمت یورو و تاخیر های پیاپی در تولید این محصول، این هدف را محقق نکرد.

برای شروع این طرح بلند پروازانه 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری اولیه انجام گرفت که سهم رنو 51 و سهم طرف های ایرانی یعنی سازمان گسترش، ایران خودرو و سایپا 49 درصد بود . این سرمایه گذاری بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در صنعت ایران پس از انقلاب است.

در سال 83 شرکت رنو پارس تاسیس شد اما در سال 84 با تغییر دولت پروژه رنو وارد اولین دست انداز خود شد.

در سال 84 وزارت صنایع دولت نهم جلوی تولید پروژه تندر 90 و فعالیت های این شرکت تا سال 86 گرفته شد در ادامه یک اصلاحیه توسط وزارت صنایع در آن زمان تهیه شد و به امضای دوباره مدیران رنو رسید جالب آنکه در این اصلاحیه همان موارد قرار داد اولیه تنها یک بار دیگر تکرار شده بود.

به عنوان نمونه یکی از ایرادات گرفته شده ساخت داخل پایین بود در حالی که در قرار داد اول بر تولید با ساخت داخل 50 درصدی تاکید شده بود در اصلاحیه هم دوباره تولید با ساخت داخل 50 درصد گنجانده شد.

در سال 86 و با شروع دوباره پروژه به صورت جدی از طرفی چشم مدیران رنو ترسیده بود و از سوی دیگر وضعیت بین المللی برای ایران تغییر کرده بود و ایران به آرامی وارد فاز تحریم ها می شد.

به دلیل این فضا و تاخیر های رخ داده قیمت اولین تندر 90 ها بسیار بالاتراز پیکان بودند(در تیپ های مختلف بین 11 تا 14 میلیون تومان ) برای همین پراید عملا جایگزین پیکان شد. با تغییر مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا هیچگاه خودرویی با نشان این شرکت ها بر روی پلت فرم تندر 90 طراحی نشد و عملا تیراژ پایین سبب شد صادرات توجیه پذیر نباشد.

در سال 89 رنو یکی از مدیران ایرانی اش با نام پیمان کارگر را برای نجات پروژه ایران راهی تهران کرد.رنو در سال 90 قصد داشت تولید سری جدید تندر 90 را هم در ایران آغاز کند. اما به ناگاه دوباره همه چیز دستخوش تغییر شد.

در سال 91 تحریم های برای صنعت خودرو ایران بسیار جدی شد در این سال ابتدا پژو ایران را ترک کرد و پس از آن کیا روابطش با شریکش را به حداقل رساند حتی تویوتا و شرکت های خارجی حاضر در بازار ایران هم امتیاز را از نمایندگان فروش‌شان از ایران پس گرفتند.

در این وضعیت نقل انتقال پول پس از تحریم بانکی از ایران به فرانسه غیر ممکن شده بود قیمت مواد اولیه در ایران هم به شدت افزایش یافته بود.رنو در این سال به دلیل پروژه ایران و زیان های سال های گذشته اعلام 500 میلیون یورو زیان کرد.



نظرات