1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قرار گرفتن کاهش تعرفه واردات خودرو در دستور کار مجلس

قرار گرفتن کاهش تعرفه واردات خودرو در دستور کار مجلس

21 فروردین 1397
  • 0

یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت که طرح تعیین تعرفه واردات خودرو و ساماندهی بازار خودرو در هفته اول اردیبهشت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

 قرار گرفتن کاهش تعرفه واردات خودرو در دستور کار مجلس

بهرام پارسایی اظهار کرد: طرح «تعیین تعرفه واردات خودرو و ساماندهی بازار خودرو» پیش از عید تحویل هیات رییسه مجلس شده اما به دلیل اینکه طرح‌های دیگری در نوبت بررسی در صحن علنی بوده، این طرح در هفته اول اردیبهشت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به افزایش تعرفه واردات خودرو بر اساس مصوبه هیات وزیران، گفت: به موجب این مصوبه، افزایش تعرفه واردات از ۱۰ تا ۶۰۰ درصد افزایش داشته است در حالی که دلیلی برای افزایش تعرفه نیست و ما در این طرح پیش‌بینی کردیم که تعرفه سال گذشته برای خودروهای وارداتی لحاظ شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی قاعده خاصی ندارد و نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد، گفت: در این طرح نظارت بر این امر پیش‌بینی شده است. همچنین با توجه به اینکه ما خودروی هیبریدی تولید داخل نداریم، صفر شدن تعرفه این خودروها را نیز در طرح مذکور پیش‌بینی کردیم.

پارسایی ادامه داد: به موجب این طرح عوارض واردات خودرو سالانه ۵ تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد تا به حداکثر ۲۰ درصد برسد که معادل گران‌ترین کشور دنیاست. همچنین از رده خارج کردن خودروهایی که استانداردهای اولیه را ندارند و هنوز تولید می‌شوند و همچنین جلوگیری از شمارش آنها تا پایان سال ۹۷ از دیگر مواردی است که در این طرح پیش‌بینی شده است.

وی تهیه زیرساخت برای انتقال تکنولوژی به داخل را از دیگر موارد پیش‌بینی شده در این طرح عنوان و خاطرنشان کرد: غیر از تعرفه واردات، عوارض دیگری هم باعث گرانی قیمت خودرو می‌شود و این باعث می‌شود مردم نتوانند از خودروهای ایمن دنیا استفاده کنند که ما در این طرح بنا داریم جلوی آنها را بگیریم.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰، یادآور شد: درست است که عامل اصلی تصادفات، ‌خطای انسانی است اما عامل تلفات و مصدومیت‌ها، ناامن‌ بودن خودرو است به طوری که اگر در یک سانحه رانندگی راننده مقصر باشد؛ در صورتی که خودرو ایمن باشد راننده می‌تواند از جان سرنشینان محافظت کند. به نظر می‌رسد باید در صحنه کارشناسی تصادفات عامل تلفات و مصدومیت‌ها مشخص شود که چه میزان از آنها به خودروی ناامن مربوط است.

منبع ایسنا


نظرات