1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تعرفه واردات خودرو تا دو سال آینده صفر می‌شود

تعرفه واردات خودرو تا دو سال آینده صفر می‌شود

29 بهمن 1392
  • 8

علی علی لو در خصوص ارائه طرح کاهش ۱۵ درصدی توسط شورای رقابت اظهار کرد: در شرایط فعلی به دنبال برنامه استراتژیک هستیم تا صنعت خودرو بتواند در بازار های جهانی حضور پررنگی داشته باشد تا در نیمه سال ۹۳ این صنعت به جایی برسد که ضمن ارتقاء کیفیت محصولات تولید شده در بازارهای داخلی بتواند با رقبای خارجی رقابت کند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیاده سازی طرح تحول صنعت خودرو کشور گفت: ممکن است این کار بین یک سال تا یک سال و نیم طول بکشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که صنعت خودرو کشور نتواند در بازار های جهانی با خوروسازان خارجی رقابت کند کاهش تعرفه واردات خودرو بیش از ۴۵ درصد امکان پذیر نیست و باعث می شود تا ضریب ریسک صنعت خودرو افزایش پیدا کند و این امر صنعت خوردو کشور را تا آستانه ورشکستکی برساند.

علی لو بر استقلال و قوام صنعت خودرو کشور تاکید کرد و افزود: باید تدابیری جهت ایجاد قابلیت رقابتی شدن صنعت خودرو دربازار های جهانی اندیشیده شود که این یک امر ضروری است و از طرف دیگر شرایطی برای خودروسازان داخلی ایجاد کنیم تا بتوانند در یک میدان واقعی که همان بازار های خارجی است بتوانند با رقبای خود رقابت کنند.

وی گفت: باید در یک دوره زمانی مشخص برنامه‌ها در رابطه با تحول صنعت خودرو کشور تدوین و پیاده سازی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که تعرفه واردات خودرو سه سال قبل در کشور ۹۰ درصد بوده است خاطر نشان کرد: مجلس چند وقت پیش این تعرفه را به ۴۵ در صد کاهش داد اما با این وجود اخیراً گزارش هایی دریافت کردیم که گمرک تعرفه‌ها را به صورت غیر قانونی افزایش داده است.

وی بر کاهش درصد افزایش یافته غیر قانونی توسط دولت تاکید کرد و یاد آور شد: تعرفه‌ها باید به جایگاه اولیه خود برگردد ضمن این که آن طور که شنیده شده‌ این اقدام را وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت جبران وضعیتی که خودروسازان پیش آمده انجام داده که البته هنوز اجرایی نشده است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما موافق این گونه افزایش‌ها از سوی دولت نیستیم عنوان کرد: عوارض واردات خودرو باید به همان ۴۵درصد مصوب مجلس برگردد و نباید کمتر از مقدار تعیین شده باشد.

وی با بیان این که نمایندگان به هیچ وجه موافق افزایش تعرفه واردات خودرو بیش از ۴۵ درصد توسط دولت نیستند و تا آنجا که امکان داشته باشد با آن مخالفت خواهیم کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس به دولت این اجازه را نخواهد داد تا با افزایش تعرفه واردات خودرو حاشیه امنی را برای خودرو سازان داخلی ایجاد کند.

وی افزود: ملاحظه نمایندگان در این رابطه بحث تولید ملی است نه افزایش تعرفه واردات خودرو صرفاً به خاطر تعصب ملی بلکه تدوین و ارائه برنامه ای جهت کیفی سازی و مقاوم سازی صنعت خودرو کشور است.

علی لو در خصوص زمان کاهش تعرفه واردات خودرو گفت:وقتی کیفی سازی انجام شود و صنعت خودرو استقلال یابد و قادر با رقابت با رقبای خارجی در بازار های جهانی باشد تعرفه‌ها به صورت شیبی ملایم در دو سال به صفر خواهد رسید تا حمایت‌های کاذب از این صنعت پایان پیدا کند.

وی با بیان این که نمایندگان با کاهش عوارض ۴۵ درصدی واردات خودرو در یک برنامه زمانی موافق هستند تصریح کرد: در این صورت باید صنعت خودرو کشور مقاوم سازی شده و آن تحولی که به دنبالش هستیم ایجاد شود تا در یک شیب زمانی دو سال تعرفه‌ها به سمت صفر شدن حرکت کند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی صنعت خودرو کشورمان را به بچه ای که در این سال‌ها به علت حمایت بی مورد دولت مهجور مانده است عنوان کرد: عواملی مانند وجود رانت‌ برای بعضی گروه‌ها ،سوء مدیریت، ساختارهای غلط، به روز نشدن و عدم استاندارد شدن در عقب ماندگی صنعت خودرو کشورمان دست داشتند.

علی لو با رد ادعای خودرو سازان مبنی بر اعمال بیش از پنجاه نوع استاندارد دنیا بر خودروهای ایرانی تاکید کرد: بنده معتقدم این استانداردها به هیچ وجه بر خودروها اعمال نمی‌شود ضمن این که فقط استاندارد های خودرو ،فنی و صنعت ماشین در نظر نیست بلکه استانداردهای مدیریتی که ما فاقدش هستیم است.

وی گفت: حاشیه امن به دو شکل است دسته اول حاشیه‌هایی که از طریق تعرفه‌های گمرکی تعریف شده‌اند و دوم نوع مدیریت،ساختار،بافت و روش‌های غیر استاندارد مدیریتی است که در آنجا نهادینه شده و حاشیه امنی برای کسانی مدیریت و تولید می‌کنند ایجاد شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: ما مصمم هستیم به زودی حاشیه امن دوم را از بین ببریم در حاشیه امن اول که ناشی از تعرفه‌های گمرکی است با برنامه قصد داریم پایین بیاوریم تا به اصل صنعت خودرو کشور ضربه نخورد.




نظرات

  • نلاشناس نلاشناس (30 بهمن 1392 ساعت 04:11)

    من اهل اصفهان هستم چند روز پیش نمایشگاه ماشین تو اصفهان بود، ایرانخودرو یه سالن کامل رو به خودش اختصاص داده بود و ماشین های بی کیفیت و بدون استانداردش رو به نمایش گذاشته بود مثل 206، سمند، رانا، تندر و ... سالن های دیگه رو ماشین های چینی اشغال کرده بودند، دلم می خواست داد بزنم و به حال خودم گریه کنم که چین یک مرتبه به کجا رسیده تو صنعت خودرو و ما که ادعای 40 سال سابقه تو این زمینه رو داریم کجا هستیم. امیدوارم هر چه زودتر ایرانخودرو و سایپا سقوط کنند


  • fahim fahim (29 بهمن 1392 ساعت 15:05)

    بالاخره نوبت خنده مردم و گریه خودروسازها هم میرسه.

  • علی علی (29 بهمن 1392 ساعت 14:42)

    یه خبر هم من بدم . تا 2 سال دیگه کسی توان خرید خودرو ایرانی را نخواهد داشت چه برسد به خارجی

  • بیچاره بیچاره (29 بهمن 1392 ساعت 14:37)

    سن من 34 ساله تا حالا که نتونستم بخاطر صنعت خودرو ایران یه ماشین درست وحسابی بخرم فکر نکنم تاپایان عمر هم بتنم به این موفقیت نایل بشم. بزک نمیر بهار ..........

  • ali ali (29 بهمن 1392 ساعت 11:24)

    قبل شما شورای رقابت این کارو کرد وتعرفه رو 15درصدکم کرده بود شما زحمت نکش

  • Behzad Behzad (29 بهمن 1392 ساعت 10:54)

    آخه اون موقع که ٩٠ درصد بود با ارز ١٢٢٥ حساب میکردن بعد ارز مبادله ای ٢٥٠٠ آوردن ٤٥ درصد کردن کم نکردن که!!

  • موسوی موسوی (29 بهمن 1392 ساعت 09:41)

    کلی خندیدم

  • هموطن هموطن (29 بهمن 1392 ساعت 08:44)

    بزک نمیر بهار میاد کامبزه با خیار میاد