1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران گفت ، با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، خودرو گران می شود

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران گفت ، با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، خودرو گران می شود

30 فروردین 1393
  • 0

به گفته رئیس اتحادیه نماشگاه داران خودرو با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با افزایش قیمت خودرو رو به رو خواهیم شد.

صنعت خودرو سازی در جریان تحریم های اقتصادی بر علیه کشورمان دچار آسیب ها و پسرفت های شد که راهبردی اساسی نیز برای آن اندیشه نشد. با شروع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها یکی از سوالاتی که دغدغه ای ذهنی این روزهای مردم شده است تغییر و تحولات احتمالی است که در قیمت این خودرو صورت گیرد. در این راستا خبر آنلاین گفتگوی داشته با زمانی افشار، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در مورد پیش بینی قیمت خودرو بعد از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها.

از نظر شما تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر قیمت خودرو چگونه خواهد بود؟

افزایش قیمت ها از همان شروع سال 93 آغاز شد و ما بعد از 15 فروردین ماه شاهد گرانی قیمت خودرو در بازار بودیم. قیمت خودرو های تولید داخلی تقریبا با 1 میلیون تومان افزایش و خودرو های وارداتی با 5 درصد افزایش رو به رو شد و من دیگر نمی دانم با چه زبانی باید اعلام کنیم که چقدر این شرایط می تواند در گرانی خودرو تاثیر داشته باشد. از دیدگاه من کاملا مشخص است که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با افزایش قیمت خودرو رو به رو خواهیم شد و فکر می کنم با این شرایط اقتصادی که کشور با آن مواجه شده است حتی برای مدتی شاهد رکود در بازار خودرو خواهیم بود. اما در حال حاضر خودرو های تولید شده در سال 93 در بازار وجود ندارند جز خودرو های وانت پراید، رانو و تیبا و تا بخش عمده خودرو های سال 93 وارد بازار نشوند نمی توانیم نظر قاطعانه درمورد اینکه قرار است چه بلای سر قیمت ها بیاید داشته باشیم و باید تا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها صبر کنیم. اما اگر نظر من را بخواهید قطعا و 100 درصد با افزایش قیمت خودرو مواجه خواهیم شد.

آیا اگر تحریم ها در پی مذاکرات دولت برداشته شود قیمت خودرو با کاهش روبه رو خواهد شد؟

بله مسلما قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد.زیرا شروع تمام افزایش قیمت ها و گرانی خودرو از زمانی بوده که این تحریم ها بر علیه کشورمان صورت گرفته است و زمانی که با رفع تحریم ها مواجه شویم قاعدتا شرایط از این نا به سامانی در خواهد آمد و نوید عرضه خودرو هایی با قیمت مناسب و کیقیت مناسب تر را می توانیم بدهیم.

بحث شورای رقابتی به کجا رسید؟

فعلا به هیچ نتیجه ای نرسیدیم و همچنان مشغول برنامه ریزی در مورد موضوعات مختلف آن هستیم.

چرا مردم در حال حاضر علاقه ای به خرید خودرو ندارند؟

اتفاقا مردم می خواهند ماشین بخرند اما این شرکت ها هستند که خودرو را وارد بازار نمی کنند و دلیل این کارشان هم این است که کارخانه ها قصد داشتند در سال 93 قیمت ها را افزایش دهند که خوشبختانه تا اندازه ای دولت مانع این افزایش قیمت های بی جهت شد و می توانم با قطعیت بگویم که اگر دولت پا در میانی نمی کرد قیمت ها تا به حال بسیار بالا رفته بود. علت اینکه تولید کنندگان ماشین های سال 93 را به بازار عرضه نمی کنند دلیلی جز اینکه اجازه ای گرانی به این کارخانه ها داده نشده است را ندارد. در حال حاضر به شما اعلام می کنم که بازار برای خرید خودرو مراجعه کننده های بسیاری دارد اما این دو غول سازنده خودرو یعنی سایپا و ایران خودرو خواهان افزایش قیمت هستند در حالی که به هیچ عنوان انصاف نیست که قیمت خودرو های تولیدیشان را افزایش دهند. در مملکت ما برای خرید یک پراید باید هزینه ای برابر 20 میلیون پرداخت شود در حالی که واقعا این قیمت برای این خودرو که دارای استانداردهای جهانی هم نیست اصلا منصفانه نیست و این در حالی است که باز هم این تولید کنندگان با علم اینکه می دانند این افزایش قیمت ها بسیار ناعادلانه است اما تمایل شدیدی به افزایش قیمت ها دارند.

در خبر ها آمده است که تولید خودرو دو برابر می شود چه دلیلی دارد که در این رکود بازار باز هم خودرو تولید می کنند؟


از نظر من دلیل منطقی پشت این جریانات نیست به این دلیل که ما خودروی برای عرضه به بازار نداریم و همین امر هم در کوتاه مدت باعث خواهد شد که رکود در بازار خودرو همچنان ادامه داشته باشد و این صنعت را دچار تنش ها و حاشیه های بسیار دیگری کند اما باید بپذیریم که در حال حاضر در بازار خودرو خرید و فروش انجام می شود ولی بازار از نظر خودرو اشباح نیست. شرکت های ایران خودرو و سایپا خودرو هایشان را وارد بازار نمی کنند و من در این شرایط دلیلی نمی بینیم که تولید را دو برابر کنند و خودرو های انبار هایشان که متعلق به سال 92 است را به مردم عرضه کنند.




نظرات