1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. حاشیه های نمایشگاه بین المللی خودرو در تبریز

حاشیه های نمایشگاه بین المللی خودرو در تبریز

26 مهر 1393
  • 5

نمایشگاه بین‌المللی خودرو تبریز روز گذشته به کار خود خاتمه داد. این نمایشگاه در چهار سالن برگزار شد و می‌توان گفت بزرگ‌ترین غرفه، از آن گروه صنعتی ایران‌خودرو بود. با وجود افزایش بازدید‌کنندگان در این دوره، حاشیه‌هایی نیز گریبانگیر این نمایشگاه بود که هریک به‌نوبه خود موجب کاهش کیفیت این دوره می‌شود.

از تولید‌کنندگان بزرگ خبری نبود

این دوره از نمایشگاه بین‌المللی خودرو با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد که زیاد هم دور از ذهن نبود زیرا با روند رو‌به‌بهبود شرایط صنعت خودروسازی قطعا انتظار می‌رفت از این نمایشگاه استقبال شود. اما کمیت به‌تنهایی نمی‌تواند سطح یک نمایشگاه را تعیین کند بلکه شاخص کیفیت به‌مراتب مهم‌تر از تعداد بازدید‌کنندگان است.

به گفته بسیاری از شرکت‌کنندگانی که در سال‌ها و دوره‌های گذشته در نمایشگاه حضور داشتند، سطح کیفی این دوره از نمایشگاه نسبت به ادوار گذشته با روندی نزولی مواجه بود. حضور کم‌رنگ قطعه‌سازان بزرگ خودرو و بالعکس افزایش چشمگیر غرفه‌های بازرگانی بیانگر کاهش سطح کیفی این نمایشگاه بود.

در همین راستا تولید‌کنندگان قطعات خودرو از این نمایشگاه به‌عنوان نمایشگاهی برای عرضه قطعات وارداتی یاد کردند و از عدم حضور قطعه‌سازان بزرگ کشور در این نمایشگاه ناراضی بودند. این موضوع درحالی مطرح شد که غرفه‌های عرضه‌کننده قطعات وارداتی با رضایت کامل از نمایشگاه صحبت می‌کردند.

سایپا زمین رایگان می‌خواهد

شاید مهم‌ترین و چشمگیر‌ترین نکته در این نمایشگاه عدم حضور سایپا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور بود. سایپا چند روز پیش از برگزاری نمایشگاه از حضور در این دوره انصراف داد. البته باید یادآور شد که معمولا دو قطب بزرگ خودروسازی ایران به‌صورت همزمان در نمایشگاه حضور نمی‌یابند. این‌بار هم این اتفاق تکرار شد تا گمانه‌زنی‌ها به سوی تحریم نمایشگاه‌ها از گذشته تاکنون توسط یکی از دو خودروساز قدرت یابد.

برخی از شرکت‌کنندگان در این دوره از نمایشگاه‌ها ادعا داشتند که سایپا برای حضور در نمایشگاه تبریز، زمین رایگان می‌خواهد. این در‌حالی است که کلیه غرفه‌های نمایشگاه برای حضور باید مبلغی را پرداخت کنند. البته موضوع دیگری که درخصوص غیبت سایپا مطرح شد، نبود محصول تازه بود. برخی معتقد بودند سایپا محصول جدیدی برای عرضه در این نمایشگاه نداشته و به‌همین‌دلیل هم حضور ندارد.

شاید بسیاری از افراد نیز بر این باور باشند که رقابت بین دو قطب خودروسازی کشور باعث می‌شود که همواره شاهد حضور دو خودروساز در نمایشگاه نباشیم. اما باید به نکته نیز اشاره کرد که دو قطب خودروسازی کشور نمی‌توانند رقیب جدی برای یکدیگر محسوب شوند. چراکه به‌شرطی می‌توان گفت رقابت بین آنها وجود دارد که محصولاتشان حداقل به‌لحاظ قیمت رقابت‌پذیر باشند در‌حالی‌که این دو جاده‌مخصوص محدوده قیمت‌ها را بین خود تقسیم کرده‌اند و جایی برای رقابت باقی نمی‌ماند.

بی‌نظمی بزرگ‌ترین نقطه ضعف نمایشگاه


در ادوار گذشته نمایشگاه‌هایی که در تبریز برگزار می‌شد از نظم بیشتری نسبت به سایر نمایشگاه‌ها برخوردار بود. این ادعای غرفه‌دارانی بود که چند دوره در این نمایشگاه شرکت داشته‌اند.

افتتاحیه نمایشگاه تبریز درحالی برگزار شد که از ساعت3بعداز‌ظهر بازدیدکنندگان در سالن‌ها حضور داشتند اما مراسم افتتاحیه ساعت6 بعد‌از‌ظهر بود که این ناهماهنگی موجب شد تا بازدیدکنندگان را از سالن‌ها بیرون کنند و مدیران غرفه برای مراسم افتتاحیه حضور یابند. این موضوع مورد اعتراض بازدید‌کنندگان واقع شد. اما بی‌نظمی در این نمایشگاه تبریز موجب اعتراض غرفه‌داران نیز شده بود. یکی از غرفه‌داران به ما گفت: قبل از برگزاری نمایشگاه، ما هزینه مکان دیگر با متراژ دیگر را پرداخت کردیم در‌حالی‌که غرفه‌یی که به ما دادند آن چیزی نبود که هماهنگ کرده بودیم و ما قطعا در این خصوص شکایت خواهیم کرد.

غرفه‌دار دیگر نیز ضمن تاکید بر بی‌نظمی این دوره از نمایشگاه‌ها عنوان کرد: متاسفانه با وجود اینکه سر‌و‌صدای حضور مدیران و مسوولان شهر تبریز فضای نمایشگاه را پر کرده بود، بازدیدی از سوی آنها صورت نگرفت. در‌صورتی‌که در ادوار گذشته این‌گونه نبود.

خودروهای سنگین نمایشگاه چینی بودند

در این نمایشگاه شاهد حضور شرکت‌هایی که خودروهای سنگین عرضه می‌کنند نیز بودیم. حضور پررنگ چینی‌ها در این حوزه به‌نوبه خود جالب‌توجه بود. البته غرفه‌داران که تجربه زیادی برای حضور در نمایشگاه نداشتند از استقبال مردم به وجد آمده بودند و رضایت خود را اعلام کردند. در‌حالی‌که بازدیدکنندگان نظری متفاوت داشتند. آنها می‌گفتند: خودروهای سنگین عرضه‌شده غالبا چینی هستند و اعتمادی بر آنها نیست. در میان غرفه‌هایی که خودروهای سنگین را به نمایش گذاشته، برخی از شرکت‌های لیزینگ نیز به‌دعوت خودروسازان مطرح کشور حضور داشتند. اما مسوولان این غرفه‌ها نیز از دیرکرد تحویل خودروهای سنگین به شرکت‌های لیزینگ شکایت می‌کردند. یکی از این غرفه‌داران در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار داشت: خودروسازان بزرگ کشور، در‌حال‌حاضر تولید ندارند و به‌ناچار نمی‌توانند خودروها را به‌موقع تحویل دهند. هر آنچه هم که در نمایشگاه عرضه کرده‌اند وارداتی است.

غرفه‌های خودروهای وارداتی با استقبال خوبی مواجه شد

در سالن‌های شهریار و امیرکبیر هرکجا ازدحام جمعیت دیده می‌شد، نشانه حضور غرفه خودروهای سواری وارداتی بود. خودروهایی با برند‌های مطرح دنیا و مدل‌های جدید که بسیار هم چشم‌نواز بودند. این موضوع بیانگر علاقه‌مندی افراد به‌سوی خودروهای وارداتی است. تنوع محصول یکی از شاخص‌هایی است که بازار نیازمند آن است. این تنوع در خودروهای وارداتی به‌مراتب بیشتر دیده می‌شود.

حضور خودروهای پلاک ارس در پارکینگ نمایشگاه تبریز

چند وقتی است که تردد خودروهای منطقه آزاد اروند در استان خوزستان خبرسازشده و این موضوع اعتراض‌هایی را نیز به‌دنبال داشته است. این درحالی است که خودروهای پلاک ارس هم به‌وفور در تبریز دیده می‌شود. این موضوع را می‌توان از تعداد خودروهایی با این مشخصات در پارکینگ نمایشگاه به‌راحتی متوجه شد. خودروهایی جدید که چشم هر عابری را خیره می‌کند. خودروهایی که با قیمت پایین وارد منطقه آزاد ارس می‌شوند و در تبریز تردد می‌کنند. قطعا این موضوع موجب رکود بازار خودروهای وارداتی در تبریز خواهد شد.



نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 آبان 1393 ساعت 01:06)

    مهم‌ترین نکته در این نمایشگاه عدم حضور سایپا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور بوده...

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 آبان 1393 ساعت 01:05)

    فوتبالمون کم بود که خودروسازیمونم وارد حاشیه شد.

  • فاضل ۷ فاضل ۷ (26 مهر 1393 ساعت 22:10)

    کلا خوبو بد برگزار شدنش مهم نیس مهم نفس برگزار کردنه که خیلی خوبه...

  • میثم اسدپور میثم اسدپور (26 مهر 1393 ساعت 20:06)

    کاش ازین نمایشگاه تو شهر ما هم برگزار بشه

  • محمدماجد محمدماجد (26 مهر 1393 ساعت 17:09)

    درنوع خودش باحاله