1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ۳۰ درصد بازار در انحصار ۴ خودرو

۳۰ درصد بازار در انحصار ۴ خودرو

2 شهریور 1396
  • 0

با بررسی آمار تولید خودروها در بازه‌های قیمتی مختلف مشخص شد

سهم ۳۰ درصدی ۴ خودرو در بازار ایران

بررسی بازار خودرو ایران نشان می‌دهد ۳۰درصد از بازار خودرو‌های تولید داخل کشور را ۴ خودرو در اختیار دارند و این در حالی است که در بازه قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی، تنوع خودروها بسیار محدود است.

با بررسی سهم بازار خودروهای موجود در دسته‌های قیمتی شش‌گانه در سال 95 و مقایسه آن با تنوع خودروهای موجود در همان دسته قیمتی، به یافته‌های زیر می‌توان اشاره نمود:

سهم ۳۰ درصدی ۴ خودرو در بازار ایران

1. باوجود سهم نزدیک به 30 درصدی خودروهای زیر 25 میلیون تومان، تنوع محصولات در این دسته محدود به خودروی تیبا صندوق‌دار و سایپا 131، سایپا 132 و سایپا 111 می‌شود.

2. دسته قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان از تنوع قابل قبولی از جهت خودروهای ساخت و مونتاژ داخل و وارداتی برخوردار است.

3. دسته قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان که تا چند سال گذشته تنوع چندانی نداشت، در دو سال گذشته با حضور خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل متنوع چینی حدود 5.8% درصد از سهم بازار را به خود جذب کرده است. ساندرو استپ وی تنها خودروی غیر چینی این دسته است.

4. در دسته قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان جایی است که تنوع نسبتا مناسبی از جهت کشور سازنده، نوع شاسی، نوع گیربکس و... در اختیار مشتریان قرار گرفته است. تنوع شرایط فروش می‌تواند سهم بازار این دسته از خودروها را در ارزیابی‌های آتی افزایش دهد.

5. خلاء بعدی بازار خودروهای صفر در ایران در دسته قیمتی 100 تا 125 میلیون تومان جای گرفته است. جایی که تنها 7 خودرو در آن خودنمایی می‌کنند.

6. تنوع نسبتا بالای خودروها در دسته قیمتی بالای 125 میلیون تومان فقط برای کسب 1.6% از سهم فروش خودرو در بازار ایران

7. بیش از 97% از خودروهای عرضه شده در بازار ایران در سال 95 زیر 100 میلیون تومان به فروش رسیده‌اند.



نظرات