1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. انتخاب خودرو در بازار دست دوم 30 میلیونی

انتخاب خودرو در بازار دست دوم 30 میلیونی

6 بهمن 1393
  • 1

قیمت ها بالاست ، کسی خریدار نیست ! این ماشین یه کم بد فروشه ! قیمت پیشنهادیتون خیلی تنده !و...«. این روزها این جملات گویی به نَقل محافل بازار خودروی کشور تبدیل شده تا حتی با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، باز هم آن طور که باید و شاید طلسم رکود بازار خرید وفروش خودروشکسته نشود. این رویه تقریبا برای اکثر مدل‌های تولید داخل و وارداتی وجود دارد به طوری‌ که به راحتی می‌توان با نگاهی به آگهی‌های چند روز پیش روزنامه‌ها و سایت ها که بیش‌تر خودروهای آگهی شده هنوز موجودند، کاهش تقاضا را به خوبی لمس کرد !

اما این موضوع به معنی سکون کامل بازار نیست و با مراجعه به مراکز خرید و فروش خودرو و برخی نمایشگاه‌ها جنب و جوش تقریبا خوبی را می‌توان دید ولی بهتر است از قید مقایسه حجم معاملات در حال حاضر با یکی دو سال گذشته به سرعت عبور کنیم!

بررسی کامل وضعیت این بازار به وضوح از حوصله این مطلب اجمالی خارج است ولی همچنان می توان به سرعت غربال شده و موضعی، نگاهی گذرا به آنچه هم اکنون در جریان است داشته باشیم. در میان محصولات بزرگترین خودروساز داخلی، رده قیمت خودروهای 30 میلیون تومانی همواره بیشتر حجم عرضه و تقاضا را در میان افراد در اختیار داشته است. با نگاهی به تقویم که خبر از نزدیک شدن به شب عید می دهد، طبیعتا برخی افراد در فکر تبدیل به احسن کردن خودروی فعلی خود هستند که این امر معمولا به صورت کار کرده به صفراتفاق می افتد. روند و بازه تغییرات باز هم بسیار گسترده است ولی در اینجا تصور می کنیم که شما یکی از سه خودروی تندر 90 ، پژو پارس و یا پژو 206 صندوق دار همگی مدل 90 یا 91 را در اختیار دارید و حال پس از دو یا سه سال استفاده به دنبال جایگزین کردن آن با یک خودروی صفر کیلومتر در همین محدوده قیمتی هستید.

هر سه خودروی فوق با در نظر گرفتن مواردی همچون میزان کارکرد و تمیز بودن، در محدوده قیمتی 30 میلیون یا اندکی کمتر قرار دارند. البته در این طبقه بندی تندر 90 E2 دارای بیشترین قیمت و پژو 206 از کمترین قیمت برخوردار است. به طور حتم آنچه مشخص است این که با چنین مبلغی نمی توان نمونه صفر کیلومتر هیچ از این خودروها را خریداری کرد زیرا که اختلاف قیمتی از شش تا 12 میلیون تومان را با توجه به نوع خودرو باید پرداخت کنید، پس عملا بازگشت به خودروی دو سه سال قبل منتها در نمونه صفرکیلومتر کار چندان منطقی به نظر نمی رسد.

با توجه به آنچه بیان شد، باید به سراغ خودروهای دیگر رفت که در این میان سمند LX با هر دو پیشرانه XU7 و EF7 و پژو 405 SLX ، گزینه های مرز 30 میلیون تومانی به حساب می آیند.

البته با اندکی افزایش قیمت ، پژو 405 با داشبورد جدید و در نهایت رانا LX نیز در فهرست گزینه های مناسب برای خرید خواهند بود. هر یک از این خودروها مزایا و معایب خاصی خود را دارند ولی سوال اصلی این است که آیا جابه جایی از یک خودروی مدل 91/90 به نمونه صفر کیلومتر ( احتماال مدل 94 ) کار عاقلانه ای خواهد بود یا خیر؟

حتی اگر این مورد را در نظر بگیریم که از خودروی فعلی شما خیلی خوب استفاده و نگهداری شده باشد، باید به این نکته توجه کنید که سه سال از عمر مفید خودرو گذشته و طبیعتا با افزایش کارکرد پیشرانه و دیگر قطعات فنی نظیر سیستم تعلیق، ترمزها، جلو بندی و ... احتمالا باید خود را آمادهخرابی های احتمالی کنید. از طرف دیگر صداهای داخل اتاق مطمئنا دیگر قابل چشم پوشی نخواهند بود چرا که حتی اگر بهترین سیستم تعلیق نیز در خودروی شما وجود داشته باشد خیابان های پر دست انداز تهران و شهرهای دیگر، مجالی برای عملکرد خوب این مجموعه باقی نگذاشته است! به این موارد باید اتمام مدت و اعتبار گارانتی و کارت طلایی را نیز اضافه کرد و در نتیجه تمام هزینه ها که بعضا به ارقام بالایی نیز در این اوضاع بازار می انجامند را باید به تنهایی خود متقبل شوید.

با این وجود دو حالت باقی میماند؛ اگر از خودروی خود راضی هستید، بهتر است که همچنان آن را نگاه دارید، چرا که در صورت فروش، دیگر با چنین مبالغی قادر به خریداری یک نمونه مشابه نخواهید بود، ولی اگر بنا به هر دلیلی که برخی از آنها در بالا ذکر شد، تصمیم به تعویض خودروی خود گرفته اید، باید رقمی بالغ بر شش تا دوازده میلیون تومان روی بودجه تان بگذارید و گرنه چنانچه قصد ندارید چندان بر بودجه فعلی بیفزاید باید نگاهی به سه خودروی پیشنهاد شده داشته باشید.

پژو 405 هر چند پسوند SLX را با خود یدک می کشد، تفاوت اساسی با 405 ندارد، بلکه برخی تزیینات و تجهیزات با هدف بهروزرسانی این خودروی پرطرفدار به آن اضافه شده است. پس اگر قصد خرید این مدل پژو را دارید بهتر است که مدل با داشبورد جدید را که مجهز به دو کیسه هواست را انتخاب کنید چرا که حال و هوایی تازه تر و بهتر را برای سرنشینان ایجاد میکند.

در مورد سمند LX ( که به شخصه ، منطقی ترین انتخاب را نیز همین خودرو می دانم )، پراکندگی نظرات بسیار زیاد است. برخی همچنان پیشرانه XU7 قدیمی تر را بهترین گزینه برای این خودرو می دانند و برخی ویژگی های EF7 را برتر از دیگر پیشرانه ها محسوب می کنند.

مهمترین علت تمایل به خرید پیشرانه قدیمی تر پژو، تصور نادرست برخی افراد مبنی بر مشکلات پیشرانه EF7 در بخش های فنی و خدمات پس از فروش است، ولی واقعیت این است که برخی مشکلات قبلی این پیشرانه در حوزه های ذکرشده به طور کامل رفع شده است و در صورتی که با خصوصیات آن به ویژه در میزان روغن مصرفی در هر دوره آشنا باشید، هیچ وقت قدرت و گشتاور بیشتر آن را از نظر دور نخواهید داشت. در مجموع، سمند LX با پیشرانه EF7 انتخابی است که برای جایگزین کردن خودروی فعلی خود با آن منطقی ترین است.

رانا نیز خودروی پرفروش و خوش چهره ای است که البته اگر قبال 206 SD داشته اید می توانید این گزینه را هم در نظر بگیرید، چرا که ظاهر و طراحی خودرو کاملا تفاوت کرده و به سبک خودروهای جدیدتر تغییر کرده است، اما طبیعی است که نباید منتظر تفاوت های ماهوی بین این دو خودرو باشید، چرا که از پلاتفرم یکسانی استفاده می‌کنند.

در میان تمامی این گزینه ها، شاید به جرات بتوان گفت که رانا از جذاب ترین چهره برخوردار است و در داخل اتاق نیز هرچند تاکید بر ارزان سازی ( در مقایسه با 206 ) بوده ولی باز هم اسپرت تر و جوان پسندتر از سایر خودروها محسوب می شود.

از یک گزینه دیگر نیز نباید غافل شویم و آن، 206 هاچ بک تیپ دو است که در چند ماه اخیر وارد بازار داخلی شده است. این محصول که پس از چند سال عدم عرضه، مجددا پا به خطوط تولید ایران خودرو و خیابان های شهر گذاشته، قیمتی در حدود 33 میلیون تومان دارد تا جوانان و خانواده های تک فرزند یا بدون فرزند بتوانند باز هم پشت فرمان این خودروی پرطرفدار قرار بگیرند.

با توجه به آنچه بیان شد، گزینه های انتخابی، هر یک ویژگی های مثبت و منفی خاص خود را دارند که متناسب با نوع استفاده از آنها برای هر فردی متفاوت هستند، به طور مثال خانواده های پرجمعیت تر بهتر است گزینه هایی غیر از رانا را در فهرست خود قرار دهند چرا که از نظر فضای بخش عقب اتاق، گزینه های بهتر و جادارتری همچون سمند و 405 نیز وجود دارد که برای افراد بلند قد و درشت هیکل نیز مناسبند. آنچه مسلم است، خریدار یا فروشنده حرف اول و آخر را در این خصوص میزند، چرا که وی تنها کسی است که اطلاعات کاملی از شرایط مورد نیاز یا خودروی خود دارد و در مورد محصول چند سال کارکرده خود بهترین کارشناس به حساب می آید.



نظرات

  • حامد صابر حامد صابر (6 بهمن 1393 ساعت 10:03)

    تا دو سه سال پیش چی مشد با 30 میلیون بخری الان چی ای دل غافل