1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مدیریت ضعیف و تحریم سایپا را به ورشکستگی نزدیک کرده بود

مدیریت ضعیف و تحریم سایپا را به ورشکستگی نزدیک کرده بود

17 اسفند 1395
  • 1

در پایان سال گذشته با تجدید ارزیابی و سرمایه‌گذاری بلندمدت، سرمایه شرکت از ۱۷۰۰ میلیارد تومان به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. در آن مقطع که شرکت سایپا در شرایط ورشکستگی قرار داشت

مراسم رونمایی از محصول جدید سایپا به نام کوییک (ساینا هاچ‌بک) در حالی با حضور علی‌لاریجانی، رئیس مجلس، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت،معدن و تجارت، مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و همچنین برخی اعضای کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد که جمالی مدیرعامل سایپا از زیان انباشته ۴هزار و ۲۰۰ میلیاردی این شرکت در گذشته خبر داد.

 سوء‌مدیریت و تحریم سایپا را به ورشکستگی نزدیک کرده بود

مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درخصوص وضعیت فعلی این شرکت در مقایسه با زمان پیش از مدیریت وی گفت: «شرایط سایپا بعد از تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که به کشور تحمیل شد و صنعت خودرو به‌عنوان هدف اصلی برای به رکود کشاندن از طریق این تحریم‌ها بود، متاسفانه با مشکلات بزرگی رو‌به‌رو شد. همچنین سوء‌مدیریت و درواقع نبود مدیریت مناسب هم به این مشکلات افزوده شده بودند.»

وی می‌افزاید: «زمانی که من سایپا را تحویل گرفتم تولید، فروش و منابع مالی کشور با تهدید جدی رو‌به‌رو بودند. خوشبختانه در یک‌سال‌و‌نیم گذشته مدیران، کارشناسان و مهندسان گروه خودروسازی سایپا تلاش بسیار خوبی کردند و از تولید روزانه ۸۰۰ دستگاه خودرو در سال گذشته به تولید ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در حال حاضر رسیدیم. نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۲۰۰هزار دستگاه خودرو تولیدمان افزایش پیدا ‌کند.»

جمالی با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۴ سرمایه ثبتی ۱۷۰۰ میلیارد تومانی داشت، گفت: «زیان انباشته این شرکت در پایان سال ۹۳، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود و بر این اساس شرکت سایپا در آن مقطع براساس قانون تجارت در شرایط ورشکستگی قرار داشت.»

مدیرعامل سایپا در ادامه افزود: «۱۰۰ شرکت‌ زیرمجموعه سایپا نیز در آن سال در شرایط ورشکستگی قرار داشتند. در آن سال‌ها شرکت‌های سایپا نمی‌توانستند با بانک‌ها و بازار سرمایه همکاری لازم را داشته باشند.»

وی ادامه داد: «در پایان سال گذشته با تجدید ارزیابی و سرمایه‌گذاری بلندمدت، سرمایه شرکت از ۱۷۰۰ میلیارد تومان به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. در آن مقطع که شرکت سایپا در شرایط ورشکستگی قرار داشت، ١۶ میلیارد تومان انصرافی فروش داشتیم و فروش شرکت در برخی روزها به کمتر از یک‌میلیارد تومان می‌رسید. این موضوعات باعث شد تولید کارخانه در مهرماه سال گذشته روزانه به۳۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه برسد.»

جمالی با تمجید از کارکنان سایپا ادامه داد: «در کمتر از یک‌هفته کارکنان سایپا مبلغ ۶۴ میلیارد تومان به حساب سایپا ریختند. شاید این در مقایسه با گردش مالی ۴۰هزار میلیاردتومانی سایپا ناچیز باشد اما نشان از همدلی مجموعه سایپا دارد».

مدیرعامل سایپا در ادامه با اشاره به اینکه امروز سهم سایپا از بازار ۴١ درصد است، تصریح کرد: «سال گذشته در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی که برای استمداد و کمک رفته بودیم، آقای لاریجانی گفتند من کم‌و‌بیش در جریان سایپا و اقدامات شما هستم، ولی آنچه اهمیت بسیاری دارد جلب رضایت مردم با ارائه خدمات و محصولات جدید و این موضوع مطابق با روح اقتصاد مقاومتی است. خوشبختانه امروز می‌خواهم خدمت آقای لاریجانی اعلام کنم، سایپا اقدامات لازم را برای رضایت مشتریان انجام می‌دهد و سالانه یک محصول جدید را راهی بازار خواهد کرد.»

در ادامه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت با بیان اینکه شرکت سایپا توان فنی بالایی دارد، اظهار کرد: «در سال‌های گذشته شرایط و ناهماهنگی‌های مدیریتی باعث شد تا سایپا در شرایط نامناسبی قرار گیرد. با بررسی وضعیت سایپا به این نتیجه رسیدیم مشکل این شرکت مسائل مالی و مدیریتی است. برای رفع این معضل آقای جمالی را برای مدیریت این شرکت انتخاب کردیم، زیرا جنبه مالی این فرد بر بخش فنی برتری داشت. البته در آن مقطع برخی به سابقه این فرد هم انتقاد داشتند.»

نعمت‌زاده اضافه کرد: «متاسفانه عده‌ای که در خرابکاری‌های گذشته این شرکت دخالت داشتند، مانع تغییر مدیریتی شرکت بودند اما خوشبختانه با تغییرات مدیریتی توانستیم سایپا را شرکت سودده کنیم. برای نخستین‌بار از سال ۸۹ این شرکت به سوددهی رسیده است.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه براساس سیاست این وزارتخانه و چشم‌انداز صنعت خودرو قرار است ٣ میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود، تصریح کرد: «مطابق این سیاست‌گذاری‌ها باید ۵۰درصد حجم تولید ٣ میلیون دستگاه خودروی برند داخلی و ۵۰ درصد با مشارکت خارجی‌ها در کشور تولید شود.»

وی در ادامه افزود: «در حال‌حاضر دو قرارداد خودرویی با خودروسازان خارجی امضا شده است. قراردادهای سوم و چهارم خودروسازان با شرکای خارجی هم تا عید امضا خواهد شد. در بخش قطعه‌سازی هم اقدامات مناسبی برای مشارکت با خارجی‌ها انجام شده است. باید در بخش قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری و نوسازی انجام شود تا بتوانیم مشکلات را رفع و در مسیر توسعه بیشتر حرکت کنیم. میزان تولید ما۵۰درصد افزایش پیدا کرده است که این مددیاران، قطعه‌سازان ما خواهند بود.»

نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه صنعت باید مولد باشد، اظهار کرد: « باید روی پای خودمان بایستیم و کمک مالی هم نمی‌خواهیم.» در این مراسم علی لاریجانی نیز به تمجید از وضعیت فعلی سایپا پرداخت و اظهار کرد: «گزارش‌هایی که ارائه شد، برای من بسیار خوشحال‌‌کننده است.سایپا یکی از واحدهای تولیدی مهم کشور است. در جریان فراز‌و‌فرود و مشکلات این مجموعه و البته بسیار نگران این شرکت بودیم.»

وی با تاکید بر اینکه خودروسازی بخش مهم و پایه‌ای برای صنعت کشور است، افزود: «در ایران از این جهت گام‌های بلندی در طول ادوار مختلف باید برداشته می‌شد، اگرچه در زمان‌هایی دچار نقایصی شد، ولی اصالتا صنعت خودرو یکی از صنایع مهم کشور است و به همین دلیل نگرانی‌هایی ایجاد شده بود.»

لاریجانی با بیان اینکه دو بخش برای او پس از ارائه گزارش مسئولان شرکت سایپا خرسندکننده بود، تصریح کرد: «در بازدید کوتاهی که از مرکز تحقیقات این شرکت خودروسازی داشتم، مشخص شد بخش‌هایی از اضطراب مشکلات مالی برطرف شده و این موضوع در حال ساماندهی است که البته جای خرسندی دارد».

وی با خطاب قرار دادن رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «در مجلس باید بررسی کنیم چه ‌عواملی باعث برخی خلل‌ها در کار خودروسازی‌ها می‌شوند. اختلال در بخش خودروسازی قطعا اقتصاد کلان کشور را با مشکل مواجه می‌کند. کشور ما از نظر سرمایه‌های انسانی، نفت و گاز و امکانات معدنی غنی است. باید بررسی شود چرا اقتصاد ما این وضع را دارد».

لاریجانی در ادامه گفت: «امروز با مدیریت درست مجموعه سایپا در حال پیشرفت است. این جای شکر دارد، اگرچه کارکنان این مجموعه نیز پیشگام در اصلاح امور شده‌اند و به‌جز کمک‌های مالی روحیه همبستگی ایجاد کرده‌اند.»

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه توجه به بخش تحقیق و توسعه در کشور باید افزایش پیدا کند، گفت: «یکی از ضعف‌ها در کشور این است که بنگاه‌های صنعتی به بخش تحقیق نگاه درازمدت ندارند و این نادرست است. بی‌توجهی به بخش تحقیق و توسعه باعث می‌شود از تکنولوژی نو عقب بمانیم، اگرچه جوانانی در کشور داریم که ذهن فعالی دارند.»

لاریجانی همچنین با اشاره به قراردادهای خودرویی گفت: «در موضوع قراردادها نیز موضوع کشاندن صنعت فناورانه به کشور در اولویت قرار گرفته است. تولیدات ما باید قابل‌رقابت با سایر تولیدات مشابه در خارج باشد. ایمنی مناسب و بهره‌وری در تولیدات کشور باید در اولویت قرار گیرد و از نظر جاذبه‌های دیگر نیز قابل‌رقابت در صحنه بیرونی باشد. در صنعت خودرو نیز باید به بعد ایمنی و محیط‌زیستی آن توجه زیادی کرد و البته برخی مشکلات در کشور به این امور بازمی‌گردد.»

منبع:دنیای خودرو



نظرات

  • در جستجوی ماشین در جستجوی ماشین (18 اسفند 1395 ساعت 07:49)

    نه بابا شوخی نکن