1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. فرصت برای بکارگیری مهندسان ایرانی در همکاری سایپا و سیتروئن مهیاست

فرصت برای بکارگیری مهندسان ایرانی در همکاری سایپا و سیتروئن مهیاست

26 مهر 1395
  • 0

مدیر عامل گروه خودروسازی پژو سیتروئن با بیان اینکه محصولاتی که با مشارکت شرکت سایپا در ایران تولید خواهد شد با نیازهای بازار ایران و منطقه منطبق خواهد بود، گفت: این محصولات علاوه بر تامین نیازهای داخلی ایران، می تواند اهداف صادراتی این مشارکت را نیز محقق کند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هفته گذشته از امضای قرارداد سرمایه گذاری مشترک سایپا و سیتروئن خبر داد و گفت: سایپا و سیتروئن مطابق برنامه های زمان بندی شده، تولید محصولات خود را در سایپا کاشان آغاز می کنند.

در این ارتباط «کارلوس تاوارس» در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، به تشریح کم و کیف قرارداد سرمایه گذاری مشترک گروه خودرو سازی سایپا و گروه خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) در سایپا کاشان و تشریح این همکاری پرداخت.

متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

برنامه شما برای همکاری مشترک (جوینت ونچر) با سایپا چیست و چه هدفی را دنبال می کنید؟

_ تاوارس: یک اصل ساده و عمومی در صنعت خودرو وجود دارد؛ اگر شما بخواهید نیازهای یک بازار را تامین کنید، لازم است که انتظارات مشتریان آن بازار را در نظر بگیرید و نزدیک ترین محل تولید به آن بازاری که قرار است فروش در آنجا انجام شود، بهترین مکان برای در نظر گرفتن پایگاه تولید آن بازار است. این دقیقا همان کاری است که ما در منطقه خاورمیانه انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم خودرو را در جایی تولید می کنیم که نزدیک ترین محل به نقاط فروش این خودروها خواهد بود و انتظارات مشتریان را برآورده خواهیم کرد. بنابراین ماموریت این سایت، فروش خودروهای سیتروئن برای تامین نیازهای ایرانی و بازارهای هدف منطقه ای البته با تطبیق بر نیاز بازارهای هدف خواهد بود.

چه برنامه صادراتی در همکاری مشترک جدید در نظر دارید؟

_ تاوارس: اگر بخواهم اظهارنظر تفصیلی و با جزییات درباره صادرات داشته باشم، بسیار نابالغ و اولیه است زیرا هنوز ما با شریک خود درباره جزییات این امر، برنامه تفصیلی تهیه نکرده ایم اما این امر، نکته بسیار مهمی است که ما بزودی باید آنرا پیاده سازی کنیم. با شریک خود تصمیم گیری خواهیم کرد که این محصولات را به کدامیک از کشورهای دنیا صادر کنیم زیرا نیازهای خوبی در زمینه بازارها و مشتریان هدف و همچنین زمینه کسب و کار خوبی در این رابطه وجود دارد. اکنون شرایط پایدار محیطی در این خصوص برقرار است و زمینه خوب تجاری میان ایران و کشورهای هدف وجود دارد. لذا ما ضمن اولویت بندی بازارها، یک برنامه جامع صادراتی براساس محصولاتی که اینجا صنعتی سازی خواهیم کرد، تهیه خواهد شد؛ به محض اینکه جزییات این برنامه تهیه شود با شما در میان خواهم گذارد.

آیا محصولات مورد نظر می تواند جایگاه صادراتی را کسب کند؟

_ تاوارس: از هر نظری که نگاه می کنم، این محصولات تطبیق بسیار مناسبی با نیازهای بازار ایران و منطقه دارد و بسیار منطبق با نیاز مشتریان در این منطقه است. از جمله خودروهای بسیار راحت کلاس بی (B) هاچ بک و مدرن صندوقدار و همچنین خودروهای کراس اوور. فکر می کنم در نهایت این تولیدات می توانند در این منطقه بسیار رقابتی باشند؛ البته ما به شریک خود نیز در این زمینه نیاز داریم که بازارهای دیگر را نیز به برنامه خود اضافه کنیم و بتوانیم با همدیگر بازارهای دارای اولویت را شناسایی کنیم و به اهداف صادراتی دست یابیم.

ارزیابی شما از شرکت سایپا کاشان و بازدید انجام شده از این شرکت چیست؟

_ تاوارس: تحت تاثیر زیرساخت ایجاد شده در این کارخانه و همچنین قابلیت تیم مدیریتی و اجرایی این شرکت و تنوع تولیدی که با تولید چهار مدل خودرو، قرار گرفتم. همه سالن های تولیدی شامل رنگ و بدنه و مونتاژ را بازدید کردم و به نظرم، ظرفیت و عملکرد بسیار بالایی در این شرکت وجود دارد؛ البته با مشارکت سیتروئن سعی خواهیم کرد که عملکرد این شرکت را بهبود داده و سطح بالاتری را از این کارخانه و شرکت بدست آوریم.

سایپا کاشان چه نقشی در تامین گروه پژو سیتروئن خواهد داشت؟

_ تاوارس: این سایت نه تنها پاسخگوی نیازهای بازار و مشتریان ایرانی در رابطه با محصولات سیتروئن خواهد بود بلکه منبعی برای تامین نیاز کشورهای منطقه و اطراف ایران از طریق صادرات از ایران به سایر کشورهاست.

به عبارتی ایران به عنوان قطب صادراتی منطقه در نظر گرفته شده و کیفیت به عنوان مهترین عاملی است که ما با شریک خود یعنی سایپا در نظر قرار خواهیم داد تا بتوانیم به اهداف صادراتی برسیم.

درباره صنعتی سازی در ایران بویژه قطعه سازان چه برنامه ای دارید؟

_ تاوارس: در طرح تجاری این شراکت، یکی از موضوع های اساسی و کلیدی که در نظر گرفته شده، ساخت داخل قطعات خودروست؛ این یک دلیل ساده دارد، زیرا بهتر است درآمد و ساختار هزینه براساس یک نرخ ارز باشد تا بتوان نتایج طرح تجاری را از تغییرات نرخ ارز محفوظ نگه داشت و این برای ما بسیار مهم است که در این شرکت مشترک با تامین کنندگان ایرانی کار کنیم و حداکثر ساخت داخل را داشته باشیم و در نهایت بتوانیم کیفیت بالا و در عین حال، هزینه تمام شده پایین را داشته باشیم.

این موضوع یعنی اینکه چون درآمدها و ساختار هزینه ها در ایران بر اساس ریال است، تامین از داخل، کمتر تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز قرار می گیرد و عملکرد طرح تجاری، مقاوم تر خواهد بود. در این صورت ما یک طرح تجاری مقاوم خواهیم داشت که درآمد و همه عناصر هزینه براساس یک نرخ ارز مشترک است؛ چون ما براساس بهترین سطح کیفیت و همچنین با هزینه پایین و رقابتی، کار خواهیم کرد، می توانیم به صادرات بالایی نیز دست یابییم. در نهایت این برگه برنده برای سایپا، سیتروئن و در نهایت برگه برنده برای صنعت خودرو در ایران خواهد بود.

سطح دانش مهندسان خودر در ایران از جمله سایپا را چطور ارزیابی می کنید و چه برنامه ای برای توسعه دانش در این صنعت دارید؟

_ تاوارس: در این زمینه ما مطالعه کرده ایم و می دانیم که در ایران، سطح بسیار بالایی نیروی تحصیل کرده وجود دارد و این، در ابتدا پتانسیل بسیار مناسبی برای شرکت مشترک خواهد بود و در عین حال، افراد مستعد در شرکت مشترک می توانند در زنجیره شرکت پی اس ای، نیز پتانسیل بکارگیری داشته باشند و اگر این موضوع برای آن افراد مناسب باشد، برای شرکت مشترک و صنعت نیز مناسب خواهد بود. بسیار مشتاقم که برخی از این افراد مستعد در شرکت پی.اس.ای نیز بکار گرفته شوند.

ما می توانیم این برنامه انتقال نیروها از دو شرکت را داشته باشیم بگونه ای که افراد بعد از یک دوره کاری در شرکت پژو سیتروئن، با تخصص و تجربه بالاتری به ایران برگردند و به شرکت مشترک و سایپا خدمت بدهند؛ با این روش، سطح تجربه و تخصص نیروهای مستعد ایرانی، افزایش خواهد یافت.

مهندسان ایرانی در توسعه محصولات پژو سیتروئن چه نقشی می توانند داشته باشند؟

_ تاوارس: در ابتدا مهندسان ایرانی نقش تطبیق محصول و بروز آوری محصولات را برای برآورده کردن نیازهای داخلی برعهده خواهند گرفت؛ همچنین در ساخت داخل خودروهای انتخاب شده تاثیرگذارند. در زمانی که مشغول انجام این کار هستیم، می توانیم نیروهای متبحر و دارای استعداد را شناسایی کنیم و سپس آنهایی را که قابلیت انجام کار در سطح بین المللی دارند را به واحدهای مختلف شرکت پژو سیتروئن منتقل کرده و به آنها دانش و تکنولوژی روز را یاد دهیم تا بتوانند تجربه خود را در سطح متفاوت تری ارتقا بخشند؛ در مجموع سعی می کنیم در این زمینه یک ذهنیت باز داشته باشیم و این سیاست انتقال نیروها و تجارب در سطح دنیا، بین چین، آمریکای لاتین، روسیه، اروپا و ایران که عملیات تولیدی داریم پیاده سازی کنیم.

این یعنی یک سیاست ذهن باز و روشنفکرانه که در این زمینه دنبال و سعی می کنیم به همه افرادی که دارای استعدادند این فرصت را بدهیم که این انتقال و یادگیری را تجربه کنند و بتوانند در این محیط، رشد کنند.

مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیش از این، در نشستی با مدیران پژو سیتروئن از برنامه مشترک برای آغاز سریع همکاری در زمینه تولید مشترک خودرو خبر داده و گفته بود: با توجه به تمایل دو طرف برای شروع هرچه سریعتر برنامه ها، بزودی شاهد حرکت گام به گام در مسیر برنامه تعیین شده خواهیم بود.

وی اظهارکرد: پس از حدود یک سال مذاکره فشرده با طرف فرانسوی، توانستیم به نتایج موردنظر دست یابیم و امروز شروع خوبی برای همکاری هر دو شرکت خواهد بود. وی با اشاره به سابقه همکاری های خوب سایپا و سیتروئن در گذشته، افزود: این موضوع با همکاری مشترک دو طرف به خوبی پیش رفت و امروز مرحله ای جدید از برنامه های همکاری سایپا و سیتروئن شروع شده و مطمئن هستیم در صورت اجرای درست برنامه ها، طرفین به اهداف خود دست خواهند یافت.

جمالی خاطرنشان ساخت: باتوجه به اینکه مذاکره میان سایپا و سیتروئن منجر به دستیابی به نتیجه مطلوب برای هر دوطرف بوده، امیدواریم این همکاری زمینه رشد و توسعه صنعت خودروسازی ایران را در کنار تولید محصولات جدید و به روز سیتروئن و عرضه همزمان در بازارهای داخلی و خارجی فراهم سازد.

بر اساس این گزارش، کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه پژو سیتروئن PSA نیز گفت: پژو سیتروئن قصد دارد محصولات خود را در سایه بهترین و مطلوب ترین روش همکاری در ایران تولید کند. وی افزود: وجود اراده در طرفین برای رسیدن به موفقیت، ما را مجاب کرده که برای حضور در بازار ایران فعالیت های خود را با شتاب بیشتری دنبال کنیم.



نظرات