1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. شرایط جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

شرایط جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

12 اسفند 1393
  • 1

شاید به شما هم پیشنهاد شده باشد که خودرو فرسوده بیاورید و با یک قسط‌بندی جزیی حدودا با پرداخت ماهیانه 150هزار تومان صاحب پراید صفر شوید‌. البته این پیشنهاد از سوی برخی دلالان خودروهای فرسوده است. اما واقعیت امر این است که سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک طرحی را برای جایگزینی خودروهای فرسوده داشت. چند ماه پیش یکی از شرکت‌های خودروسازی با اعلام اینکه با مسوولیت خود طرح جایگزینی را پیگیری می‌کند. در‌حالی‌که آمار مراکز اسقاط فعال در کشور بیش از 128مرکز اعلام شده است.

اما بحث جایگزینی خودروهای فرسوده از سه سال پیش آغاز شد و حدود 20‌هزار خودرو توسط ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت کشور اسقاط شد و متقاضیان تحویل خودروهای جدید 3سال پیش خودروهای فرسوده خود را باتوجه به مقررات ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور اسقاط کردند، اما باتوجه به اینکه شبکه بانکی نتوانست به‌موقع تسهیلات خود را به این متقاضیان پرداخت کند اجرای این طرح متوقف شد و با وجود اینکه از رده‌خارج‌کردن خودروهای فرسوده یک مسوولیت اجتماعی تلقی می‌شود و همه شرکت‌ها و سازمان‌ها باید در اجرای این طرح ملی با یکدیگر همکاری می‌کردند، متاسفانه نبود منابع مانع از ادامه این طرح شد.

با این حال یک شرکت خودروسازی به‌صورت داوطلبانه اقدام به پیگیری جایگزینی خودروهای فرسوده کرده است با اینکه پراید تنها تا یک‌سال آینده تولید خواهد شد و این اقدام می‌تواند در راستای فروش هرچه بیشتر این خودرو باشد. اما می‌توان این اقدام را مثبت ارزیابی کرد چرا که طرح‌های جایگزینی تاکنون چندان نتیجه مثبتی نداشته و این امر کمک می‌کند تا دست دلالان از جایگزینی خودسر و پرسود کوتاه شود. در این خصوص در آغاز اعلام طرح جایگزینی این شرکت خودرویی رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور گفت: این اقدام بدون نیاز به منابع دولتی و با برنامه‌ریزی منسجم سایپا صورت خواهد گرفت و باعث افزایش خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و‌نقل خواهد شد.

علیرضا فیض‌بخش در جریان امضا توافقنامه همکاری میان سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور و گروه خودروسازی سایپا با هدف جایگزینی خودروهای فرسوده اظهار کرد: جایگزینی خودروهای فرسوده کشور به جهت کمبود منابع مالی و بانکی دولتی با مشکلات زیادی مواجه بوده که این اقدام گروه سایپا و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توسط این خودروساز، زمینه بهبود اجرای این طرح را فراهم خواهد کرد.

تامین مالی داوطلبانه جایگزینی

آذر امسال باتوجه به مشکلات مربوط به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، سایپا تحویل خودروهای یادشده را با پرداخت تسهیلات 12میلیون تومانی و با استفاده از منابع مالی خود با سود 19.5درصد به متقاضیان آغاز کرد.

در آن زمان حسن عموزاده, قائم‌مقام وقت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد؛ در راستای اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده این شرکت تا پایان سال جاری 20‌هزار دستگاه از تولیدات خود را به متقاضیان این طرح واگذار می‌کند.

حسین کاظمی، مدیر بازاریابی و فروش گروه سایپا با بیان اینکه فاز دوم این طرح به زودی آغاز می‌شود، به «تعادل» گفت: در اجرای این طرح نخستین گروه خودروهای جدید متقاضیان پس از 3سال تاخیر به‌دلیل مشکلات بانکی با استفاده از منابع مالی سایپا تحویل آنها شد. باتوجه به مشکلات مربوط به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، درنهایت سایپا تحویل خودرو را با پرداخت تسهیلات 12میلیون تومانی و با استفاده از منابع مالی خود با سود 19.5درصد به متقاضیان آغاز کرد. در این طرح هر دستگاه خودرو فرسوده اسقاطی متقاضیان 2میلیون و 500‌هزار تومان محاسبه شده و با پرداخت تسهیلات 12میلیون تومانی از طریق شرکت رایان‌سایپا، مانده قیمت خودروهای مورد نظر توسط متقاضیان نقدا پرداخت خواهد شد تا خودرو آنان تحویل شود. ساپیا در نظر دارد علاوه بر این 20‌هزار دستگاه، طی یک‌سال آینده 30‌هزار دستگاه دیگر از محصولات خود را با خودروهای فرسوده جایگزین کند. این تعداد خودرو تا 60‌هزار دستگاه نیز قابل‌افزایش است و سایپا قصد دارد تا آنجا که امکان دارد به مسوولیت‌های اجتماعی خود در این زمینه عمل کند. این شرکت در تحویل انواع محصولات خود در این طرح هیچ محدودیتی ندارد و هر خودرو فرسوده می‌تواند در این طرح قرار گیرد.

شرایط و نحوه دریافت خودرو جدید

گروه سایپا، خودرو را به‌شرط اجاره به‌شرط تملیک به اسقاط‌کننده خودرو فرسوده می‌فروشد و 50درصد بهای خودرو را به‌صورت نقد دریافت کرده و 50درصد باقیمانده را به‌صورت وام با سود 19.5درصد دریافت می‌کند. خودرو فرسوده توسط خودروساز به بهای 2.5میلیون تومان که از سوی دولت تصویب شده محاسبه می‌شود و حداکثر راس یک هفته پس از اسقاط خودرو جایگزین تحویل مشتری می‌شود. در این طرح خودروهایی چون تیبا، 131 و وانت پراید به متقاضیان واگذار می‌شود و اولویت با متقاضیانی است که سال‌های گذشته خودرو خود را اسقاط کرده‌اند اما موفق به دریافت خودرو جدید نشده‌اند. بازگرداندن وام حدودا بین 3 تا 4سال پیش‌بینی شده و قسط ماهیانه آن نیز برای گروه ایکس100 حدود 340‌هزار تومان خواهد بود. خودروهای جایگزین نیز شامل خودروهای خانواده ایکس100 (انواع پراید)، خانواده ایکس200 (تیبا) و پراید وانت است. البته محدودیتی در انتخاب خودرو جایگزین وجود ندارد بدین معنی که با خودرو سواری اسقاط شده می‌توان خودرو وانت ‌تحویل گرفت یا بالعکس.

منبع روزنما


نظرات

  • آفرین آفرین (13 اسفند 1393 ساعت 00:19)

    چند سال باید طول بکشد تا یک همچون مسله حل شود ، ماشین فرسوده ، یک عده خوب با مردم حال می کنند .