1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. صف‌بندی‌ طرفداران رنو و پژو مقابل یکدیگر

صف‌بندی‌ طرفداران رنو و پژو مقابل یکدیگر

19 تیر 1395
  • 3


در حالی که پژو بهمن ماه گذشته قرارداد خود با ایران خودرو را به امضا رساند، رنو هنوز به توافق نهایی با خودروسازان داخلی نرسیده و مشخص نیست این شرکت در نهایت چه زمانی با غول‌های جاده مخصوص به تفاهم خواهد رسید. این در شرایطی است که هم اکنون موافقان و مخالفان داخلی هر دو خودروساز فرانسوی، به نوعی در برابر یکدیگر صف آرایی کرده‌اند.

براین اساس برخی مسوولان و دست اندرکاران صنعت خودرو کشور، مخالف پژو به نفع رنو شده‌اند و برخی نیز رنو را مورد انتقاد قرار می‌دهند تا از پژو حمایت کرده باشند. مخالفان پژو بر این باورند که این شرکت در قرارداد جدیدیش با ایران‌خودرو نیز تغییر رفتار چندانی را از خود بروز نخواهد داد و قصدش تنها استفاده از بازار کشور است.

به گفته آنها، محصولاتی که پژو قرار است در ایران تولید کند، همه قیمتی بالای 60 میلیون تومان دارند، بنابراین عملا تیراژ بالایی نخواهند داشت، زیرا تراکم مشتری در این بازه قیمتی (بالای 60 میلیون تومان) بسیار پایین است. به عبارت بهتر، حرف مخالفان پژو این است که این شرکت تنها هدفش، فروش محصول در بازار ایران بوده و قرار نیست تکنولوژی و دانش طراحی خود را به «جاده مخصوص» منتقل کند، حال آنکه رنو برنامه‌های عمیق‌تری برای خودروسازی کشور ترتیب داده است.

از آن سو اما رنو نیز مخالفان خاص خود را دارد و یکی از اصلی‌ترین انتقادهای وارد شده به این شرکت، تعلل زیاد در عقد قرارداد با خودروسازان داخلی است. از نظر مخالفان، رنو می‌خواهد با کش دادن مذاکرات، نهایت امتیاز را از خودروسازان ایرانی گرفته و در ادامه با همان سختگیری‌های همیشگی، روند توسعه محصول در بازار ایران را به کندی پیش ببرد.

آنها معتقدند پژو هر بدی که داشته، به هر حال قرارداد خود را با ایران خودرو نهایی و به امضا رسانده، اما رنو همچنان در حال دست دست کردن است. این صف بندی‌ها در شرایطی است که به نظر می‌رسد مخالفت‌ها و موافقت‌ها با رنو و پژو، بیش از آنکه به منافع صنعت خودرو مرتبط باشد، با منافع شخصی درآمیخته شده و در نتیجه در این فضای مه آلود، چندان امکان قضاوت در مورد این دو خودروساز و برنامه‌هایشان در ایران، وجود ندارد.

از طرفی، مشخص نیست که این صف‌بندی‌ها از ناحیه دو خودروساز فرانسوی نیز پشتیبانی می‌شود، یا بدون هماهنگی با آنها، اتفاق افتاده است.



منبع: عصر خودرو



نظرات

  • Esmaeil Esmaeil (20 تیر 1395 ساعت 16:11)

    ما چقدر بدبختیم که رنو و پژو که بقیه دنیا براشون تره هم خرد نمی کنند ما دست و پا می شکنیم

  • سورن سورن (20 تیر 1395 ساعت 10:52)

    لعنت بر محصولات فرانسوی بیریخت و زمخت

  • حمید حمید (19 تیر 1395 ساعت 15:25)

    محصولات رنو صد برابر قابل اعتماد تر از محصولات پژوست.