1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مدیرعامل سازمان گسترش: رنو مالک جدید سایت بن ‌رو

مدیرعامل سازمان گسترش: رنو مالک جدید سایت بن ‌رو

29 بهمن 1396
  • 0

عصر خودرو- با اعلام مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سرانجام پرونده واگذاری سایت تولیدی «بن‌رو» به رنو مختومه و این سایت به خودروساز فرانسوی واگذار شد.آن طور که منصور معظمی اعلام کرد، در ماجرای بن‌رو، طبق مفاد «قرارداد رنو» عمل شد و سایت موردنظر (برای تولید محصولات جدید)، در اختیار رنویی‌ها قرار گرفت.

این انتقال البته در شرایطی صورت گرفته که سایپایی‌ها نیز به این راحتی قید بن‌رو را نزده و در قبال واگذاری این سایت، امتیازی بزرگ از رنو گرفته‌اند. مردادماه امسال بود که ایدرو و رنو پس از کلی مذاکره و کش و قوس، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضوری مستقل را در صنعت خودرو ایران پیدا کند. در یکی از مهم‌ترین بندهای این قرارداد، اما بنا بود بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.

این در حالی بود که سایپایی‌ها در آن مقطع زیر بار انتقال بن‌رو به رنو نرفته و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده موردنظر در مقطعی حتی بایگانی و مسوولان ایدرو به نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت، با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به منظور جایگزینی بن‌رو، تحت مطالعه قرار گرفته و یکی از آنها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده موردنظر دوباره به جریان افتاد. گویا رنویی‌ها به مسوولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد موردنظر، چالش‌هایی جدی را به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره را با سایپایی‌ها آغاز و این بار هر طور که شده، موافقت آنها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کنند. ازآنجاکه سایپا دیگر مهدی جمالی مدیرعامل سرسخت و مخالف خود با انتقال بن‌رو را در راس کار نداشت، مذاکرات ایدرو و مدیرعامل جدید، روان‌تر پیش رفت و ایدرو سرانجام توانست امضای انتقال بن‌رو را از نارنجی‌های جاده مخصوص بگیرد.

امتیاز بزرگ رنو به سایپا

اما چه شد که سایپایی‌ها سرانجام به واگذاری بن‌رو به رنو رضایت داده و این پرونده پر حاشیه مختومه شد؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در خبری مهم که از سوی مدیرعامل سایپا اعلام شد، به روشنی تمام یافت. سه‌شنبه گذشته و در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران بود که مدیرعامل سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام پرونده بن‌رو، گفت: ما برای انتقال بن‌رو به رنو، شرط و شروطی داریم که اگر محقق شوند، این انتقال صورت خواهد گرفت. نکته مهم اما آنجا بود که جهرودی در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر ارتباط داشتن این شرط و شروط با مشارکت جدید رنو و سایپا، اعلام کرد: «شک نکنید همین طور است.» در واقع مدیرعامل سایپا رسما اخبار کلی منتشر شده مبنی‌بر امتیازگیری این شرکت از رنو را در پرونده بن‌رو، تایید کرد.

حدودا دو هفته پیش بود که «دنیای‌اقتصاد» از توافق ایدرو، رنو و سایپا بر سر مساله «بن‌رو» خبر داد، توافقی که طبق آن، اولا بن‌رو به رنو واگذار می‌شود و ثانیا مشارکتی جدید میان سایپا و خودروساز فرانسوی شکل خواهد گرفت. هرچند هنوز تمام جزئیات این مشارکت مشخص نشده، با این حال آن طور که منابع آگاه عنوان می‌کنند، قرار است برخی محصولات جدید رنو، در قالب همکاری مشترک با سایپا و در خطوط تولید این شرکت یا زیرمجموعه‌اش (پارس خودرو) به تولید برسند. البته مدیرعامل سایپا نیز طی سخنرانی خود در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، تلویحا این موضوع را تایید کرد، چه آنکه در اظهاراتش از تولید خودرویی ارزان با همکاری رنو خبر داد. در همین رابطه، منابع آگاه تاکید می‌کنند که قرار است رنو دو محصول جدید خود یعنی «نیو سیمبول» و «کوئید» را در پارس خودرو به تولید برساند.

در این بین، نیو سیمبول به احتمال فراوان در بازه قیمتی بالای 60 میلیون تومان عرضه خواهد شد، اما کوئید جزو محصولات به اصطلاح ارزان رنو به‌شمار می‌رود و به‌نظر می‌رسد منظور مدیرعامل سایپا نیز از خودرو مشترک با رنو، همین محصول است.این در شرایطی که پیش‌تر قرار بود رنو مدل‌های نیو سیمبول و کوئید را تحت مشارکت با سازمان گسترش و در کارخانه مختص خود در ایران به تولید برساند. حالا با توجه به تولید نیو سیمبول و کوئید در سایپا، رنو باید به فکر محصولاتی دیگر برای همکاری مشترک خود با ایدرو باشد. البته نیو داستر نیز جزو خودروهایی است که رنو پیش‌‌تر وعده تولید آن را در ایران داده و به احتمال زیاد، اولین محصولی است که خودروساز فرانسوی در دور جدید فعالیت‌هایش در کشور، آن را به تولید خواهد رساند.

هرچه هست، ایدرو، رنو و سایپا سرانجام با یکدیگر توافق کرده و پرونده بن‌رو را بستند تا هم خودروساز فرانسوی آماده ورود به فاز اجرایی شود و هم این وسط نارنجی‌های جاده مخصوص نیز سرشان بی‌کلاه نماند. در این شرایط، باید منتظر ماند و دید پروسه آماده‌سازی بن‌رو برای تولید محصولات جدید رنو، چه زمانی آغاز می‌شود و این خودروساز اروپایی کدام محصولات خود را در آن به تولید خواهد رساند. البته تکلیف محصولات فعلی سایپا که در بن‌رو به تولید می‌رسند، هنوز مشخص نیست. سایپایی‌ها در حال حاضر وانت پراید و محصولی چینی به نام آریو را در بن‌رو به تولید می‌رسانند و با انتقال این سایت به رنو، دومین خودروساز بزرگ کشور یا باید قید آنها را بزند یا خط تولیدی جدید برای ادامه تولیدشان در نظر بگیرد.



نظرات