1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رکود بی‌سابقه‌ در بازار خودروهای وارداتی

رکود بی‌سابقه‌ در بازار خودروهای وارداتی

19 اسفند 1396
  • 3

در حال حاضر بازار خودروهای وارداتی در شرایط نابسامانی به‌سر می‌برد؛ به‌طوری‌که رای اجرا نشده دیوان عدالت اداری از سوی دولت، هم اکنون بسیاری از مشتریان خودروهای یادشده را بلاتکلیف کرده است. در این بین عملکرد وزارت صنعت نیز بلاتکیفی مشتریان را دو چندان کرده؛ چراکه این وزارتخانه اعلام کرده، اگر چه رای شعبه ۳ دیوان عدالت اداری را نمی‌پذیرد، اما رای هیات عمومی دیوان از سوی این وزارتخانه قابل اجرا است.

به این ترتیب در صورت رای هیات مذکور مبنی بر بازگشت تعرفه‌ها، دولت مجبور به اجرای رای است حال آنکه این رای طی ۳ تا ۶ ماه آینده ابلاغ می‌شود. حال در شرایطی مشتریان از خرید خودرو خارجی به امید کاهش تعرفه‌ها سر باز می‌زنند که بسیاری از وارد‌کنندگان امید داشتند با بازگشایی ثبت‌سفارش و ورود خودروهای ۲۰۱۸ درروزهای پایانی سال رونق به این بازار بازگردد.

این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان و دست‌اندرکاران خودروهای وارداتی، رکود بی‌سابقه‌ای در این بازار حاکم شده است. در این بین اما برخی از وارد‌کنندگان برای تشویق مشتریان به خرید خودرو اعلام کرده‌اند که با توجه به تحویل خودرو با تعرفه جدید، در صورت اجرای رای دیوان عدالت اداری از سوی دولت، مابه‌التفاوت وجه اخذشده به مشتریان عودت خواهد شد. در اصل بسیاری از وارد‌کنندگان برای تشویق مشتریان به خرید و افزایش تقاضا، وعده بازگشت مابه‌التفاوت هزینه تعرفه را داده‌اند حال آنکه مشخص نیست این وعده، مشتریان را به سمت بازار سوق دهد یا خیر؟ در این زمینه یک واردکننده خودرو به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که دولت اهداف زیادی را برای بازار وارداتی‌ها در کنار افزایش تعرفه دنبال می‌کرد حال آنکه کاهش تقاضا شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف دولت در این مورد بود که به نظر می‌رسد دولت به خواست خود نزدیک شده است.



نظرات

  • رضا رضا (19 اسفند 1396 ساعت 23:11)

    سلام .. راست میگن واردکنندگان با تعرفه قدیم خودرو را به مشتریان تحویل بدهند چرا همیشه این مردم باشن ب واردکنندها اعتماد.کنند. دولت که هنوز تعرفه جدیدی از واردکنندها نگرفته...ملت اطمینان دارن اگه پول بدهند دیگر برگشتی در کار نیست چون ما ملت واردکنندهای خودرو را خوب میشناسیم چرا پول بدهیم بعد دنبالشون اقا..اقا کنیم ملت که گیر خودرو نیستن این واردکنندها هستن که موعد سر رسید هاشون رسیده نه ملت عزیز....فقط از کیسه مردم میخوان بخورند....خرید نداریم..خودرو باید ارزان شود

  • Fardin Fardin (19 اسفند 1396 ساعت 22:28)

    واردات خودرو در این شرایط ارزی کشور ظلم به مردم است و حکومت چنین غلطی نباید بکند.

  • جواد جواد (19 اسفند 1396 ساعت 20:29)

    آخه شماها مردم رو چی فرض کردید؟ صد میلیون میکشین رو قیمت یه خودرو بعد پنج میلیون ارزون میکنین اونوقت انتظار رونق هم دارین واقع روتون رو برم