1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خودروهای مناسب برای بازار ایران پس از رفع تحریم ها

خودروهای مناسب برای بازار ایران پس از رفع تحریم ها

18 فروردین 1394
  • 0

این روزها رسانه ها درابعادی وسیع به تحلیل تفاهم هسته ای ایران و چشم انداز آن پرداخته و فعالان اقتصادی بیش از دیگران در انتظار رفع شدن هر چه سریع تر موانع هستند.

در همین رابطه، مسیح فرزانه، کارشناس صنعت و بازار خودرو در پاسخ به سوال عنوان شده از سوی خبرنگاران دراین باره که پس از رفع تحریم ها ورود چه خودروهایی برای مردم مناسب است، می گوید: بازار خودروهای وارداتی کشور پس از تعیین محدودیت یا به نوعی ممنوعیت موقت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی که به اشتباه از سوی برخی دست اندرکاران به خودروی لوکس معروف شد، دچار افزایش شدید قیمت این نوع خودروها و از دست دادن تنظیم عرضه و تقاضا گردید. این جابجایی در طی 3 سال گذشته حتی سبد خریداران و مصرف کنندگان را نیز دستخوش تغییر کرد تا اینکه خودروهایی که باید در طبقه بندی اقتصادی قرارمی گرفتند، به خودروی نیمه لوکس و لوکس تبدیل شدند. خصوصا خودروهای کره ای و ژاپنی این تغییر را بیشتر تجربه کردند.

فرزانه گفت: این امر در بلند مدت مصرف کنندگانی با بودجه های 40 تا 120 میلیون تومانی را از خرید خودروهای کره ای و آلمانی که در سال های گذشته طیف وسیعی از بازار را شامل می شدند، به ناچار به سمت یک رده گران تر یا پایین تر ( محصولات چینی ) سوق داد و بازار به سمت خودروهای اقتصادی در رده قیمتی 60 تا 200 میلیون تومان کشیده شد. با نگاهی اجمالی به آمار واردات خودرو در سال گذشته متوجه محبوبیت خودروهایی مثل هیوندای النترا و اکسنت، سانتافه و یا تویوتا RAV4 و برخی محصولات چینی در این بازه قیمت می شویم.

وی اشاره کرد: از بررسی شرایط بازار و وضعیت اقتصادی خریداران متوجه می شویم که درصورت رفع تحریم ها در بخش صنعت خودرو، اگر هدفمان افزایش کیفیت و ایمنی باشد، توجه وارد کنندگان و فعالان بازار باید روی واردات خودروهای کوچک شهری، هاچ بک ها ، سدانهای اقتصادی، کراس اوورهای جمع وجور به ویژه در برندهای ژاپنی و آلمانی باشد. زیرا پس از خودروهای تولید داخل که بیشترین نیاز بازاررا تامین می کنند، رده قیمتی 60 تا 200 میلیون تومان را می توان دومین گروه پرطرفدار بازار دانست.همچنین واردات خودروی هیبریدی نیز دراین رنج قیمتی و به ویژه در برندهای ژاپنی درصورت فراهم سازی خدمات مناسب پس از فروش می تواند از دیگر گزینه های ایده آل بازار باشد.

ایشان در پایان اشاره کرد: البته بهتر است دولت با سازوکارهایی حتی به صورت موقت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی را با ارز آزاد و تعرفه منطقی و کارشناسی شده مهیا کند، تا قیمت های کاذب و غیر منطقی ایجاد شده در گروه خودروهای پرطرفداری چون لندکروزر، لکسس RX و ... را کاهش داده وشرایط قانون مند و طبیعی را برآن حاکم کند.



نظرات