1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مجلس به زودی خصوصی‌سازی صنعت خودرو را پی می‌گیرد

مجلس به زودی خصوصی‌سازی صنعت خودرو را پی می‌گیرد

11 اسفند 1395
  • 6

در مورد خودروسازی ایران این نکته مد نظر است که این صنعت چه راهی را برای رسیدن به الزامات جهانی باید طی کند؟ از همه مهم‌تر این که در منطقه چگونه بتواند تبدیل به هاب خودروسازی شود؟

امروزه صنعت خودرو به‌خصوص در کشورهای پیشرفته، به یک صنعت ملی تبدیل شده که به موازات تجارت خودرو و کنترل آن، امنیت شغلی و نیروی کار کشورها از مباحث اصلی و مورد نزاع در سطح بین‏ المللی است.استراتژی داخلی هر کشور درخصوص تولید خودرو دقیقا بر نحوه و چگونگی حضور صنعت خودروی آن کشور در سطح بین‏ المللی موثر است.

به عبارت دیگر قدرت رقابت کارخانه‏ های تولید خودرو در سطح جهانی رابطه مستقیم با نحوه رقابت در بازارهای محلی آنها دارد. بنابراین رقابت اصلی در سطح منطقه‏ ای بین کشورهای هر حوزه آغاز شده است و در نهایت کسی می‏تواند در سطح بین‏ المللی نیز در بازار رقابت حرف اول را بزند که بتواند گوی سبقت را از دیگر رقبا در سطح منطقه‏ای برباید.

حال در مورد خودروسازی ایران این نکته مد نظر است که این صنعت چه راهی را برای رسیدن به الزامات جهانی باید طی کند؟ از همه مهم‌تر این که در منطقه چگونه بتواند تبدیل به هاب خودروسازی شود؟

سید حمیدرضا کاظمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم معتقد است «مشکل امروز صنعت خودروی ایران تیراژ و تنوع تولید نیست، بلکه تحقق نیافتن خصوصی‌سازی معضل جدی در مسیر توسعه صنعت خودروی ایران است.»

او تاکید می‌کند: «تا زمانی که خودروسازان به بازار رقابت جهانی وارد نشوند، صنعت خودروی ایران رشد نخواهد کرد.» او نیز مانند اکثر کارشناسان صنعت خودرو به دولتی نبودن این صنعت تاکید دارد و می‌گوید:« تا زمانی که خودروسازی در کشور در انحصار دولت قرار دارد، صنعت خودروی ایران در بازار رقابت جهانی جایگاهی نخواهد داشت.»

ارتباط بخش دانشگاهی و تحقیقاتی برای حضور در عرصه جهانی

این روزها بسیار روی تغییر پلت‌فرم و طراحی‌های جدید تاکید می‌شود و تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند اگر صنعت خودروی ایران می‌خواهد راه جهانی شدن را طی کند، باید به طراحی پلت‌فرم روی آورد.

در همین زمینه دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است برای اینکه صنعت خودروی ایران در عرصه بازار جهانی حضور موثری داشته باشد، باید خودروساز و قطعه‌ساز ضمن تعامل مناسب با هم، ارتباط گسترده‌ای را با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی برقرار کنند.

داریوش اسماعیلی با اشاره به اینکه حرکت بر مسیر مونتاژکاری به طراحی خودروهای جدید منتهی نخواهد شد، اظهار کرد: «قطعا برای دستیابی به این هدف نیز باید تبادل مناسبی با همتایان خارجی صورت گیرد تا صنعت خودرو ضمن کسب دانش جدید طراحی و تولید محصولات به‌روز، به سرعت وارد عرصه رقابت بین‌المللی شود.»

اسماعیلی می‌گوید: «البته با افزایش همکاری و تعامل با خودروسازان خارجی، انتظار می‌رود در زمینه ارتقای کیفیت تولیدات داخلی نیز پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود. با توسعه تعاملات و همکاری با شرکای خارجی دیگر بهانه‌ای برای ادامه تولید محصولات قدیمی و ارتقای کیفی خودروهای تولیدی و توسعه این صنعت وجود نخواهد داشت.»

او از حمایت مشروط مجلس از صنعت خودرو سخن می‌گوید و تاکید دارد: «خودروسازان برای اینکه از حمایت‌های مجلس و کمیسیون صنایع بهره‌مند شوند، باید اقدامات روشنی را در مسیر توسعه و ارتقای این صنعت داشته و در این راستا تلاش بیشتری کنند.»

به‌گفته او عدم ارتباط و تعامل مناسب با متخصصان و مراکز دانشگاهی و از سوی دیگر موانع و محدودیت‌ها در دستیابی و به‌کارگیری تکنولوژی و دانش روز بخش مهمی از عوامل موثر در ایجاد شرایط کنونی خودروسازان در نبود تنوع در تولید و رشد کیفی است.

با تمرکز و سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه و همکاری مشترک با شرکای خارجی انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد تحول و توسعه در حوزه طراحی پلت‌فرم‌های جدید در صنعت خودروی ایران باشیم.

اجرای واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت خودرو

اسماعیلی مانند دیگر عضو کمیسیون صنایع در مجلس به لزوم اجرای واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت خودرو تاکید دارد و می‌گوید: «با توجه به نقش موثر اجرای درست این اصل در خودروسازی ایران، به‌زودی موضوع خصوصی‌سازی در صنعت خودرو به‌عنوان یکی از راهکارهای نجات این صنعت، در دستور کار مجلس و کمیسیون صنایع قرار خواهد گرفت.»

اسماعیلی افزود: «در صورت واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی می‌توان به بسیاری از اهداف و چشم‌اندازهای ترسیم‌شده در این صنعت دست یافت.» او در ادامه با توجه به اهمیت شرایط کنونی همکاری‌ها به ورود مجلس به بحث قراردادهای خارجی خودروسازان پرداخت و گفت: « هرچند کمیسیون صنایع در ماه‌های گذشته جلساتی را با وزیر و مدیران شرکت‌های خودروساز داشته اما همچنان در این راستا به نتیجه موردنظر و اطلاعات مناسبی در این ارتباط دست‌نیافته است.»

سیدحمیدرضا کاظمی، عضو کمیسیون نیز تاکید دارد: «مسلما تا زمانی که صنعت خودروی ایران به بخش خصوصی واگذار نشود، نه‌تنها اتفاق جدیدی در این صنعت رخ نخواهد داد، بلکه در چنین فضایی خودروسازان نیز دنبال ورود به عرصه رقابت و تحقیق و توسعه نخواهند بود.

در صورتی که خودروهایی با کیفیت مناسب و در کلاس جهانی در بازار داخل عرضه شود، قطعا می‌توان شاهد بازار رقابتی در داخل بود و ضمن ایجاد تحرک در بازار خودروی داخل، بازارهای صادراتی را نیز گسترش داد.

قطعا با تمرکز نیاز بازار به تولیدات داخلی و جذب بازار کشورهای اطراف و منطقه، شاهد شرایط بهتری در خودروسازی کشور خواهیم بود. قطعا در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران خارجی نیز جدی‌تر حضور می‌یابند و در راستای همکاری‌ها، اقدامات موثرتری برای حضور خودروسازان داخلی در بازار رقابت جهانی و دستیابی به بازارهای صادراتی در این صنعت در پی خواهد داشت.»

منبع:دنیای خودرو



نظرات

  • عمه الی عمه الی (13 اسفند 1395 ساعت 21:18)

    نمایندگان محترم احتمالا دوباره کفگیرشان به جایی گیر کرده

  • محمدرضا محمدرضا (11 اسفند 1395 ساعت 19:40)

    تنها راه خصوصی سازی صنعت خودرو، ورود خودروسازان معتبر دنیاست ، بخش خصوصی ایران توان مقابله با هیچ رقیبی را ندارد و این خبر هم به عمل نخواهد رسید زیرا بسیاری از نمایندگان و مسئولین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بخش عمدی ای مافیای قطعه ساز با نفوذی که دارند، این امکان را خواهند گرفت برای مثال: سایپا تحت هیچ شرایطی حاضر به فروش پارس خودرو نشد، زیرا پارس خودرو دارای برند کیفی و بالاترین بهره وری و سرانه ی تولید به ازای هر نفر دارد و رنو که یکی از خریداران بود صرفه نظر کرد زیرا هیئت مدیره سایپا فقط راضی به فروش 20 درصد از سهم پارس خودرو شد.و اکنون نیز با واگذاری بن رو مخالفت میکنه و سایپای خمین را پیشنهاد میکند.

  • ناشناس ناشناس (11 اسفند 1395 ساعت 17:59)

    سلام
    در آپارات سرچ کنیین (جمشید آرین)
    همش تاسف ...تاسف ....تاسف
    کو این پارچ آبو

  • پیمان پیمان (11 اسفند 1395 ساعت 17:30)

    به نظره من باید با این کار نیروی خانم رو تعدیل و نیروی آقا رو با توجه به بیکارهای زیادی که در جامعه هست رو جایگزین کنن تا تولید هم افزایش داشته باشه

  • milad milad (11 اسفند 1395 ساعت 15:56)

    خبری که 4 ساله توی سایت ها داره میچرخه ولی بازم هیچ اتفاقی نمیوفته

  • ناشناس ناشناس (11 اسفند 1395 ساعت 15:50)

    الان مثلا شرکتهای خصوصی چه گلی به سر مردم زدن که ما حالا باید از این قضیه خوشحال بشیم؟!؟! شرکتهای خصوصی هم فقط به دنبال سوء استفاده از مشتری های بدبخت هستن!!! نمونه اش هم می شه به شرکت کرمان خودرو اشاره کرد که هیوندای i20 مونتاژ اون، که تازه 10 درصد آپشنهای مدل وارداتیش رو هم نداره، قیمتش با وارداتیش یکیه!!! اگه این اسمش **** نیست پس چیه؟!؟! یعنی اگر واقعا انقدر به قول خودتون هزینه های تولیدتون بالاست، که قیمتش با وارداتیش یکی در میاد، اون هم تازه با یک پنجم آپشناش، خب اصلا تولید کردنش چه توجیهی داره؟!؟! درش رو تخته کنید که نه خودتون رو عذاب بدید، نه مردم رو!!! ولی اینجاست که بحث سوء استفاده کاملا روشن می شه!!!