1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تعیین قیمت تمام شده ارز برای واردات خودرو به ایران

تعیین قیمت تمام شده ارز برای واردات خودرو به ایران

4 اردیبهشت 1397
  • 0

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه از زمان انتقال سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به سامانه جامع تجارت امکان ثبت سفارش وجود ندارد، گفت: قیمت تمام شده ارز برای واردات خودرو 4850 تومان است.

 تعیین قیمت تمام شده ارز برای واردات خودرو به ایران

فرهاد احتشام‌زاد در خصوص وضعیت ثبت سفارش واردات خودرو پس از بخشنامه‌های جدید ارزی، گفت: از زمانی که سیستم ثبت سفارش واردات خودرو به سامانه جامع تجارت انتقال یافته است هیچ سفارش جدیدی ثبت نمی‌شود.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: گفته می‌شود این موضوع به دلیل دستورالعمل‌های اجرایی است که هنوز ابلاغ نشده و فرآیندها و اطلاعاتی که کماکان نامشخص است.

وی با بیان اینکه پس از تک نرخی شدن ارز با دلار 4200 تومان متقاضیان واردات خودرو برای تخصیص ارز از بانک‌ها موفق نشده‌اند گفت: سیل عظیمی از تقاضای ارز برای واردات به بانک رسیده است و باعث شده که برای تخصیص ارز به واردات اولویت‌بندی شکل بگیرد.

احتشام زاد با اشاره به اینکه اما علیرغم این شرایط متقاضیان واردات خودرو موفق به تخصیص ارز برای تقاضای خود از بانک شده‌اند، افزود: بانک نرخ برابری دلار به یورو را برای واردات خودرو با ضریب تبدیل 1.2 اختصاص داده است و بر این اساس نرخ دلار تخصیص یافته برای واردکننده خودرو 4850 تومان محاسبه شده است.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: نرخ برابری دلار به یورو 1.05 است.

* تذکرات انجمن در مورد تخلف ثبت سفارشات نادیده گرفته شد

وی همچنین در خصوص ثبت سفارش و واردات 6400 خودرو در زمان توقف و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو در سال گذشته گفت: انجمن واردکنندگان خودرو این موضوع را از سال گذشته اعلام کرد اما متاسفانه جدی گرفته نشد.

احتشام‌زاد اظهار داشت: اما بعد از یکسال پیگیری‌های مختلف از سوی نهادهای نظارتی پیرامون موضوع ذکر شده اکنون اعتراف می‌شود که تخلف در واردات خودرو در زمان توقف ثبت سفارش انجام شده است.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه این تخلف در سیستم ثبت سفارش واردات خودرو و در دورانی اتفاق افتاده که ثبت سفارش واردات خودرو متوقف بوده است، گفت: در این دوران هم ثبت سفارش و هم تمدید سفارش انجام شده است.

وی افزود: طبیعتا از آنجایی که سامانه ثبت سفارش تحت نظر دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت است و این سازمان هم زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، این ایراد باید در همان مجموعه شناسایی شود.

احتشام زاد اظهار داشت: حدود دو سال پیش هم یک مورد مشابه اتفاق افتاد که انجمن واردکنندگان خودرو موضوع را به صورت مکتوب با دفتر مقررات صادرات و واردات اطلاع داد و ایراد هم بیان شد اما تنها دستاورد برای انجمن واردکنندگان خودرو خارج شدن از فرآیند کنترل بود.

ثبت سفارش واردات خودرو از اواخر تیرماه سال گذشته به دلیل ساماندهی واردات خودرو تا دهم دی ماه همان سال بسته بود. اما طی مدت مذکور ثبت سفارش بیش از 6400 خودرو انجام شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تایید این تخلف گفته است: «آنچه در حال حاضر در قالب 6 هزار و 400 دستگاه خودرو مطرح می شود مواردی از ثبت سفارش‌های خارج از تایید ما است، که در واقع ما چنین ثبت سفارشی را در سیستم انجام ندادیم، حال این که چطور شرکتها و افراد توانسته‌اند ثبت سفارش انجام دهند باید به صورت فنی رسیدگی شود و گمرکات تعداد خودروهای ترخیص شده پس از اعلام توقف ثبت سفارش را باید اعلام کنند.»

منبع فارس


نظرات