1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تعیین قیمت خودرو وظیفه شورای رقابت نیست

تعیین قیمت خودرو وظیفه شورای رقابت نیست

16 اردیبهشت 1397
  • 3

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که قیمت گذاری خودرو وظیفه شورای رقابت نیست گفت: این شورا موظف به تایید شاخص های قیمت است و از طرفی تنظیم بازار بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان است.

 تعیین قیمت خودرو وظیفه شورای رقابت نیست

رمضانعلی سبحانی فر در مصاحبه با رادیو با اشاره به اینکه شورای رقابت محملی برای قیمت گذاری خودرو نیست، افزود: «این شورا موظف به تایید شاخص های قیمت است و از طرفی تنظیم بازار بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان است.»

وی ادامه داد: «سازمان حمایت از مصرف کننده باید بر قیمت نظارت داشته باشد. چندین سال درباره این موضوع بحث می شود و [نظر همکار ما در مجلس نیز] شاید بر مبنای تایید شاخص های قیمت گذاری [توسط شورای رقابت بوده است].»

سبحانی فر گفت: «تعیین شاخص ها با تعیین قیمت دو موضوع متفاوت است؛ بنده افزایش قیمت را تایید نمی کنم و سازمان حمایت از مصرف کننده که بر قیمت نظارت دارد و باید نسبت به معقول یا منطقی بودن قیمت ها، کنترل و نظارت داشته باشد.»

این نماینده مجلس افزود: «امروز تنوع خودرو را شاهد هستیم و لذا بازار و قیمت گذاری خودرو از انحصار خارج شده است. با چشم بسته نمی توان از تولید داخلی حمایت کرد؛ بنابراین سازمان حمایت از مصرف کننده [باید جلوی تولید خودروی بی کیفیت بایستد] و از طرفی اجازه داده شود واردات معقول صورت گیرد.»

همچنین محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه هیچ کشوری وارد حوزه قیمت گذاری خودرو نمی شود، اظهار کرد: «صنعت خودرو همواره بعنوان یک گاو شیرده در نظر گرفته شده است و هر آنچه در اختیار داشته، به کشور اعطا نموده است.»

وی تصریح کرد: «اصولا دخالت دولت و هر یک از سازمان ها در قیمت گذاری اشتباه است. قیمت گذاری باید در حاشیه بازار صورت گیرد و با نظارت صحیح، از اجحاف جلوگیری شود. اما وقتی خودرو با ضرر تولید می شود، هیچ نظارتی روی آن صورت نمی گیرد.»

نجفی منش افزود: «تا زمانیکه صنعت خودرو مورد تایید استانداردهای سازمان استاندارد نباشد، حتی یک خودرو از کارخانه خارج نخواهد شد. استاندارد نیز جز حداقل هاست و بر اساس سیاست جدید تصمیم گرفته شده است که از حد استانداردها فراتر حرکت کنیم.»

منبع تسنیم


نظرات

  • مفت خور مفت خور (17 اردیبهشت 1397 ساعت 08:55)

    شورا رقابت اصلن چکاره حسنه .فقط یه بودجه ای برای اینا هدر میدن که یه سری کارمندو رییس یه حقوقی بگیرن بخندن

  • عبدل عبدل (16 اردیبهشت 1397 ساعت 22:46)

    شورای رفاقت فقط رفیق خودرو سازها و پشتیبان گرانی خودرو هست و قیمت تعیین نمیکند ،
    خدا را شکر و گرنه قیمت سمند برابر فانتوم یا میگ 35 بود .
    شورای رقابت هم فقط رقیب سرسخت مشتری خودرو است و رفقیق دزد

  • vahid vahid (16 اردیبهشت 1397 ساعت 14:09)

    معلوم نیس کی بی کیه!!!!!!!!!!!!!!!!هر کسی ساز خودش میزنه!!!!!!!!