1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بررسی افزایش قیمت محصولات هیوندای در ایران از سال 96 تا اردیبشهت 97

بررسی افزایش قیمت محصولات هیوندای در ایران از سال 96 تا اردیبشهت 97

5 اردیبهشت 1397
  • 3

در این گزارش قصد داریم نگاهی به افزایش قیمت خودروهای هیوندای وارداتی در بازار کشور بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی به کشور داشته باشیم و نگاهی به اثرات این تصمیم غیر منطقی و عجولانه دولت بر افزایش قیمت ها بیندازیم .

 بررسی افزایش قیمت محصولات هیوندای در ایران از سال 96 تا اردبشهت 97

بازار خودروهای وارداتی در اوایل سال 96 با رکود قابل توجهی در خرید و فروش مواجه شده بود به طوری که حتی در شب عید سال 96 هم بر خلاف انتظارها بازار هیچ جهش و تغییری در خود ندید . با وجود رکود ، قیمت خودروهای وارداتی در بازار در حدی معقول و بدون جهش های ناگهانی و هیجانی در جریان بود و شرکت های وارد کننده خودرو سعی در ارایه تسهیلات و تمهیدات ویژه و جذاب برای جلب نظر خریداران و مشتریان در بازار بودند که باید اذعان نمود که بعضا موفق هم نبودند و انواع خودروهای وارداتی صفر در بازار به وفور وجود داشت ولی خریدار آنچنانی در مقابل این حجم خودروی صفر وجود نداشت .

دولت در ابتدای انتخاب مجدد برای مدیریت 4 ساله دوم خود در کشور به بهانه سامان دادن به وضعیت خودروهای وارداتی اقدام به مسدود کردن سامانه ثبت سفارش خودرو نمود . این اقدام دولت در ابتدا توجه بازار را به سمت خود جلب ننمود و کماکان بازار در رکود به سر می برد. ولی با صحبت هایی که انجام گرفت مبنی بر مشخص نبودن زمان بازگشایی مجدد این سامانه و سواستفاده دلالان و تعدادی از وارد کنندگان خودرو به کشور مبنی بر کم بودن و یا وجود نداشتن خودروی صفر در بازار و نگرانی خریداران از کمیاب شدن خودروهای صفر وارداتی، قیمت ها هفته به هفته رو به افزایش گذاشت . بطوری که دیگر صحبت ها و تصمیمات دولت مبنی بر بازگشایی مجدد سامانه و موقتی بودن توقف ثبت سفارش خودروها نتوانست تاثیری بر توقف افزایش قیمت ها بگذارد . در کنار این اتفاقات دو موضوع دیگر نیز باعث بحرانی تر شدن وضعیت بازار گردید . اول زمزمه افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان و دوم افزایش تعرفه واردات خودرو به کشور . در ادامه گزارش جدولی تهیه شده است که قیمت محصولات هیوندای در بازار از تیر 96 که زمان توقف ثبت سفارش واردات خودرو می باشد را تا ابتدای اردیبهشت 97 که همراه با تاثیر نوسانات قیمت دلار بر بازار خودرو می باشد را نشان می دهد .

 بررسی افزایش قیمت محصولات هیوندای در ایران از سال 96 تا اردبشهت 97

محصولات هیوندای و اخیرا رنو در کشور در صدر خودروهای پرطرفدار و پر تقاضا می باشند به همین دلیل در این نوسانات و اوضاع وخیم پیش آمده در بازار خودرو بیشترین تلاطم و نواسان قیمت را داشتند . در این گزارش در ابتدا به محصولات هیوندای پرداخته شد و در گزارشات بعدی به سراغ خودروهای رنو ، کیا و تویوتا خواهیم رفت .


دولت دلایل تصمیماتش را توضیح دهد


سوال اصلی مطرح شده در این ضمینه این می باشد که چرا دولت و شخص وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اخذ تصمیماتی اینچنینی به یکباره اوضاع بازار خودرو در کشور را دچار تلاطم و آشفتگی کردند تا در این حین افراد سودجو و فرصت طلب با ثبت سفارش های تقلبی و وارد کردن خودروهای لوکس به بازار در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارس خودرو ، بتوانند سودهای چند صد میلیاردی بسیار زیادی به جیب بزنند و حجم بسیار زیادی از مشکلات را بر دوش دولت باقی بگذارند ؟ به عنوان مثال می توان به قیمت خودروهایی لوکس نظیر پورشه باکستر و ماکان ، ب ام و سری 7 و وولو XC90 و ... که در آن شرایط بهم ریخته بازار جهش هایی 100 درصدی داشتند اشاره کرد . واقعا احساس می شود که باید شرایطی ایجاد شود تا نماینده و یا سخنگویی از طرف دولت پا پیش بگذارد و دلیل تصمیمات اشتباه و غیر کارشناسی شده ای که اخذ شده بود نظیر :

- بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به کشور
- افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان و سپس منصرف شدنشان از این تصمیم
- افزایش میزان تعرفه واردات خودرو به خصوص خودروهای هیبریدی از 5 درصد به 55 درصد
- توقف واردات خودروهای لوکس به کشور و در نتیجه افزایش قیمت 100 درصدی این خودروها در بازار

و بسیاری نکات و سوالات دیگه که در این ضمینه وجود دارد را بیان نماید تا حداقل بتوانند در شفاف سازی و روشن کردن اذهان عمومی مردم و کارشناسان تاثیر مثبتی داشته باشند. چرا که اگر دولت محترم شتابزده تصمیم گیری نمی کرد و با بررسی های کارشناسانه بیشتر و نظر سنجی از اسحاب رسانه ، متخصصان و کارشناسان حوزه خودرو در کشور به تحلیل آثار این تصمیمات بر بازار خودرو می پرداخت شاید امکانش بود تا حدودی جلوی این وضعیت آشفته و نابسامان بازار خودرو در کشور را گرفت . در حال حاضر هم دولت می تواند با ایجاد طرح همفکری و نظرسنجی بین تعدای از خریداران خودروهای وارداتی ، کارشناسان و متخصصان دراین حوزه و همچنین اسحاب رسانه نسبت به پیدا کردن راه حل هایی منطقی و نیز عملی در خصوص سوق دادن بازار خودرو کشور به سمت آرامش و ثبات اقدام نماید .

نکته مهم دیگری که از انتهای تابستان 96 شاهد آن بودیم این می باشد که با آشفتگی و نابسامانی بازار خودروهای وارداتی در کشور ناخودآگاه این هیجانات و تلاطم به بازار خودروهای داخلی نیز سرایت کرد و تحت تاثیر این وضعیت قیمت خودروهای داخلی هم دچار افزایش و عدم ثبات گردید و شرکتهای اتومبیل سازی داخلی و مونتاژ کنندگان خودروهای چینی نیز با تغییر در قیمتهای محصولاتشان اوضاع و احوال بازار خودرو را هر چه بیشتر آشفته نمودند .



نظرات

  • محمد محمد (9 اردیبهشت 1397 ساعت 10:22)

    سلام
    همه این مشکلات برمیگرده به یک مشکل اساسی و اونم اینه که "اسن دولت صاحب نداره" که دلش به حال مردم بسوزه.
    وگرنه مردم این همه بدبختی نداشتن.

  • pldn pldn (8 اردیبهشت 1397 ساعت 11:23)

    لعنت ازلی و ابدی برمسسببان پول پرست این گرانیها و ......

  • از کانادا از کانادا (7 اردیبهشت 1397 ساعت 17:56)

    ماشین توسان در کانادا $35000 هست به صورت قسطی طی 8 سال یعنی حدودا 170 میلیون ! در حالیکه در ایران قیمت نقدی اون 270 میلیون !!