1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پیش‌فروش برای خودرو‌هایی که وجود ندارند!

پیش‌فروش برای خودرو‌هایی که وجود ندارند!

19 شهریور 1396
  • 2

نزدیک به دو ماه از بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو می‌گذرد و باز‌شدن مجدد آن تا زمان تصویب طرح تصویب ساماندهی واردات خودرو در دولت زمان می‌برد. با این وجود، همچنان شرکت‌ها با ارائه آگهی‌های فروش، خودروهایی را که وجود خارجی ندارند، پیش‌فروش می‌کنند. در بسیاری از این تبلیغات، قیمت خودروها ارزان‌تر از قیمت بازار اعلام شده که همین امر مردم را تشویق به خرید می‌کند. امرا... امینی کارشناس بازار خودرو در مورد طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی به «آرمان» می‌گوید: «زمانی که مجوزی برای واردات وجود ندارد، چطور می‌توانند مساله پیش‌فروش خودرو را مطرح کنند، درحالی که همین موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای مردمی که پول خود را به این شرکت‌ها می‌سپارند، ایجاد کند.»

پیش‌فروش برای خودرو‌هایی که وجود ندارند!

این روزها با توجه به بالارفتن قیمت ارز و کاهش عرضه خودرو در ایران، در صفحات روزنامه‌ها و تبلیغات سراسری مختلف، چیزی که بیش از پیش به چشم می‌خورد، آگهی پیش‌فروش خودروهای وارداتی است، آن هم با شرایط ویژه اقساطی و تحویل بلندمدت. طرح‌های تحویل مدت‌دار خودرو راهکاری‌ است که عرضه‌کنندگان خودرو از آن به‌عنوان منبعی برای درآمد بیشتر در سال‌های اخیر استفاده کرده‌اند و برای دیرکرد در تحویل، سودی نیز برای آن در نظر گرفته‌ شده است. تحویل مدت‌دار خودرو با تسهیلات بیشتر، اگرچه ممکن است با توان پرداخت مشتریان همخوانی داشته باشد، اما غافل از اینکه این پیشنهادها تنها به سود واردکنندگان تمام خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد واردکنندگان خودرو در ایران سیستم عریض و طویل اقتصادی ندارند و برای جبران خسارات خود از جمله خواب خودرو، پرداخت جریمه و عدم ثبات نرخ ارز، فشار را بر مشتریان خود وارد می‌کنند و همگی این مسائل ناشی از همان تصمیم‌های آنی و احساسی است که نتیجه‌ای جز ضرر و زیان برای مشتریان در بر ندارد و همین امر باعث ازدست‌رفتن امنیت خرید مشتریان در ایران خواهد شد. حتی برخی از واردکنندگان پس از بستن قرارداد با مشتری چندان اعتقادی به تحویل‌های به‌موقع خود ندارند و بسیاری از مشتریان را با تاکید بر سود دیرکرد، ماه‌های متمادی منتظر نگه می‌دارند. تحویل‌های بلندمدت و دیرکرد تحویل نه‌تنها ذهنیت خریداران را نسبت به امنیت خرید خودرو خدشه‌دار می‌کند، بلکه بیش از آنچه که به‌نفع مشتری باشد، با احتساب خواب پول و زمان انتظار، به‌ضرر او تمام می‌شود.

تحویل فوری موجب افزایش رقابت در بازار و اعتماد بیشتر مشتری می‌شود. هرچه بر میزان رقابت بازار افزوده شود، شرایط مناسبی در بازار به‌ویژه برای خریدار رقم خواهد خورد و این درحالی‌ است که خریدار همواره به‌دنبال دو موضوع شرایط پرداخت آسان‌تر و تحویل سریع است. اگر بازار خودرو ایران به‌دنبال اقتصاد باز با تنوع خودرویی بالاست، باید تحویل‌های بلندمدت با سودهای آن‌چنانی را کنار بگذارد و کاملا برپایه میزان عرضه و تقاضا فعالیت کند. اگر این موضوع در بازار خودرو ایران پایه‌گذاری شود، رفته‌رفته زمان‌های تحویل طولانی، سودهای نجومی و عدم تحویل خودرو به‌واسطه ارائه سودهای دیرکرد از بازار جمع خواهد شد.

مراقب پیش‌فروش خودروهای خارجی باشید

این روزها بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو باعث شده تا قیمت انواع خودروهای وارداتی در بازار افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. بنابر اذعان فعالان بازار خودرو، افزایش قیمت‌های نامعقول خودروهای خارجی عاملی شده تا مردم دست از خرید کشیده و منتظر تعیین تکلیف وضعیت واردات خودرو باشند. رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران در مورد افزایش قیمت خودروهای وارداتی گفت: در بازار خودروهای وارداتی شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم که هیچ‌مبنایی ندارد و فروشنده تا جایی که امکان وجود دارد، خودرو خود را گران عرضه می‌کند. سعید موتمنی با هشدار به مردم در مورد خرید خودروهای وارداتی افزود: با توجه به اینکه ثبت سفارش خودرو فعلا صورت نمی‌گیرد، قیمت خودروهای وارداتی درحال افزایش است و اگر زودتر تکلیف این امر مشخص نشود، افزایش قیمت ادامه خواهد داشت.

او در این مورد گفته است: خریداران با توجه به اینکه فعلا واردات ممنوع است، باید مراقب شرکت‌هایی که خودروهای خارجی را پیش‌فروش می‌کنند، باشند، زیرا عملا امکان تحویل به‌موقع خودروها وجود ندارد. رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران تصریح کرد: هیچ‌ارزانی بی‌‌‌دلیل نیست؛ الان تفاوت قیمت خودروهای هیوندای در بازار و ثبت‌نامی نزدیک به 20 تا 25‌میلیون‌تومان است و متاسفانه عده زیادی از مردم به‌طمع این اختلاف قیمت و با امید اینکه نهایتا خودرو خود را 30روزه تحویل خواهند گرفت، اقدام به ثبت‌نام خودرو کرده‌اند، اما در عمل خودرویی به‌دست آنها نرسیده و به اتحادیه یا مراجع قضائی شکایت کرده‌اند. او اظهار کرد: امیدواریم با مستقر‌شدن وزیر جدید هرچه زودتر تکلیف ثبت سفارش خودرو روشن شود، زیرا این بلاتکلیفی نتیجه‌ای جز عدم ثبات بازار ندارد. پیش‌تر نیز فردی با شکایت بازیکنان استقلال و پرسپولیس تحت تعقیب قضائی قرار گرفت. این فرد با دریافت پول‌های کلان وعده واردات ماشین‌های گران‌قیمت را داده بود، اما در عمل نتوانست به وعده‌های خود عمل کند و با شکایت این بازیکنان تحت پیگرد قضائی قرار گرفت.

بنابراین اگر مشتریان به‌دنبال این هستند که در طول زمان قرارداد تا تحویل خودرو متضرر نشوند، باید شرکت‌هایی را انتخاب کنند که خودروهایشان را به‌صورت فوری و چندروزه تحویل می‌دهند، بدین ترتیب هم پولشان به‌مدت طولانی در شرکت نمی‌ماند و هم خودرو را در کمترین فاصله و با ریسک بسیار پایین تحویل می‌گیرند. همچنین در تحویل فوری، نوسانات قیمت ارز نیز نمی‌تواند بر قیمت اعلام‌شده از سوی شرکت و پرداخت مبلغ بیشتر تاثیر بگذارد. با توجه به دستور وزارت صنعت مبنی بر اینکه ورود خودرو فقط باید از طریق نمایندگی‌های رسمی صورت گیرد و نه شرکت‌های متفرقه، برای خرید ایمن راهی جز مراجعه به نمایندگی‌های رسمی وجود ندارد. این کار احتمال مواجهه با مشکلاتی از جمله عدم تحویل خودرو، دریافت خودرو با امکانات کمتر، پوشش گارانتی متفاوت و در نهایت عدم پاسخگویی فروشنده را به‌شدت کاهش می‌دهد.

زمینه‌های سوءاستفاده برخی واردکنندگان

یک کارشناس بازار خودرو در رابطه با بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: عدم واردات خودرو معمولا باعث افزایش قیمت می‌شود، اما بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو بر این اساس است که افرادی باید واردات خودرو داشته باشند که نمایندگان رسمی باشند. البته این موضوع مورد تایید است و وارد‌کردن خودرو توسط نمایندگان باعث می‌شود نمایندگی‌های پس از فروش در دسترس کسانی قرار گیرد که خودروهایشان برای تعمیرات به این نمایندگی‌ها نیاز دارند و از این نظر، قابلیت اعتماد داشته باشند.

امرا... امینی می‌افزاید: از طرفی عملا مشخص شد این طرح دارای مشکلاتی نیز هست که یکی از این موارد افزایش قیمت خودروهای وارداتی است. زمانی که سایت ثبت سفارش خودرو باز بود، قیمت خودروها بسیار متعادل‌تر بود. درواقع می‌توان گفت اکنون دو مشکل وجود دارد: یکی بستن سایت و دیگر اینکه واردات تنها از طریق نمایندگی‌های رسمی صورت می‌گیرد و هردو این موارد باعث ایجاد معضل شده است. او با بیان اینکه مسدود‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو شرایط را برای سوءاستفاده واردکنندگان خودرو فراهم کرده است، اظهار می‌کند: واردکنندگان به‌دنبال افزایش قیمت و سود هستند.

همان‌طور که اخیرا گفته شد، برخی از افراد مجوزهایی برای واردات دارند که طبق گفته دولت، مجوز آنها قبل از دی‌ماه 95 صادر شده است، درحالی که این افراد مجوزهای خود را خریدوفروش می‌کنند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین در شرایط کمبود و انحصار سوءاستفاده‌های بسیاری صورت می‌گیرد. در صورتی که دولت شفاف‌سازی کند، این مشکلات وجود نخواهد داشت. امینی با اشاره به طرح برخی شرکت‌ها برای پیش‌فروش خودرو تصریح می‌کند: زمانی که مجوزی برای واردات وجود ندارد، چطور می‌توانند مساله پیش‌فروش خودرو را مطرح کنند، درحالی که همین موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای مردمی که پول خود را به این شرکت‌ها می‌سپارند، ایجاد کند.

منبع آرمان


نظرات

  • میثم میثم (19 شهریور 1396 ساعت 13:12)

    وقتی یه ارگان بی ربط اما پر قدرت بره ماشین وارد خب معلومه نمیزارن بقیه ماشین وارد کنن کلاه شرعیش رو هم درست میکنن عین هلو این وارد کننده ها هم اگر دمشون به جایی وصل باشه وارداتشون سر جاش اگر هم نباشه با خاک یکسان میشن
    بعد همه جا تیتر میزنن مراقب پیش فروش خارجیا باشید مردم که نباید دلواپس دریافت خودرو و این حرفا باشن چون دارن پول میدن نهاد های متولی باید کنترل کنن چون وظیفشون همینه و بایتش حقوق میگیرن

  • ا ق مشتری داتیس خودرو ا ق مشتری داتیس خودرو (19 شهریور 1396 ساعت 11:43)

    بعد 9 ماه در تاریخ 11 شهریور 96 با نامه ارسالی از طرف داتیس خودرو که اعلام نموده بود نمیتواند خودرو را تحویل بدهد راهی جز انصراف باقی نماند. (تازه ثبت نام خودروی توسان من 14 آذر 95 قبل از داستانهای بسته شدن ثبت سفارش خودرو میباشد) . پول را نقد تحویل دادیم حالا 30 روز کاری باید صبر کنیم تا با 16% تحویل بگیریم. بعد 9 الی 10 ماه با اصل پول و سودش دیگه نمیشه خودرو ثبت نامی را خرید! این آخر و عاقبت کار با داتیس خودرو و شرکتهای شبیه به آن میباشد، حالا اگر پول را طبق قراداد سر وقت پس بدهند!
    از سایت خوب شما برای مطلع کردم مردم عزیز در ارتباط با این خبر ممنون میباشیم.