1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سیاستهای ویژه برای فروش محصولات پژو در ایران

سیاستهای ویژه برای فروش محصولات پژو در ایران

23 اردیبهشت 1395
  • 0

سال 94 را به جرات می‌توان یکی از بدترین سال‌های صنعت خودروی ایران دانست. سالی که دولت دست به دامن تزریق تسهیلات به بازار شد تا شاید بتواند خودروهای در انبار مانده خودروسازان را به فروش برساند.

اما در همین سال بد، با اجرایی شدن برجام، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک ایران خودرو و پژوی فرانسه نیز به امضا رسید که نوید ورود خودروهای جدید اما در سگمنت قیمتی بالای 60 میلیون تومان را به بازار ایران می‌داد.

مصطفی خان‌کرمی، معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو می‌گوید که این شرکت برای فروش این محصولات سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ خواهد کرد. با او درباره شرایط گذشته و آتی بازار خودرو و برنامه‌های ایران‌خودرو برای فروش محصولات پژو گفت‌وگو کرده‌ایم

فروش ایران‌خودرو در سال 94 نسبت به سال گذشته چقدر کاهش داشت؟

سال 94 فروش شرکت 498 هزار دستگاه بود که نسبت به فروش سال 93 حدود 21درصد کاهش داشت و این کاهش به تبع برنامه شرکت در خصوص تکالیف ابلاغی مدیریت ارشد و از آن مهم‌تر افزایش کیفیت محصولات و همچنین شرایط بازار بود. لازم به ذکر است جو روانی ایجاد شده از فضای مذاکرات در فروردین 94 و همچنین مرحله دوم مذاکرات در تابستان 94 زمینه رکود اقتصادی کشور به خصوص در صنعت و حوزه خودرو را فراهم ساخت ولی شرکت با اتخاذ سیاست‌های مناسب توانست با کمترین مشکل ادامه مناسب وضعیت تولید و البته رشد کیفی محصولات را محقق سازد.

البته در نیمه دوم سال مشارکت دولت در اجرای طرح‌های محرک رشد اقتصادی کشور نیز شرایط مناسبی برای بخش وسیعی از مشتریان که امکان خرید محصول را نداشتند و همچنین برای حوزه صنعت خودرو فراهم ساخت.

اگر تزریق وام 25 میلیونی نبود فکر می‌کنید سرنوشت بازار در سال 94 چگونه رقم می‌خورد و تاثیر این وام بر فروش ایران خودرو به چه میزان بود؟

همان‌گونه که گفته شد وام 25میلیونی در درجه اول، ایجاد تحرک در بازار و بخش‌های پیشروی اقتصاد را دنبال می‌کرد که این هدف در بخش خودرو محقق شد. ولی رقم فروش ناشی از این طرح فقط 12 درصد از کل فروش سال 94 بود که اگرچه تأثیر مثبتی هم در بخش تقاضا و هم عرضه داشت ولی رقم قابل توجهی نبود که بتوان کل عملکرد صنعت خودرو در سال 94 را به آن گره زد.

شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو در سال جاری موافقت کرده، به اعتقاد شما بازار کشش افزایش قیمت را دارد؟

موضوع تعیین قیمت یکی از مباحثی است که همواره مدنظر شرکت‌های خودروسازی بوده است و مطالبات آنها با توجه به هزینه‌های تولید محصول و شرایط رقابت موجود در بازار است. قاعدتا این مصوبه اگرچه به‌طور کامل منطبق بر خواست شرکت‌های خودروسازی نبوده است ولی از آنجا که در راستای منطقی شدن شرایط بازار است، آغاز فرآیند میمون و مبارکی است.

اگر چه باید گفت این افزایش قیمت‌ها لزوما یکباره و یکجا اجرایی نخواهد شد و همان‌گونه که پیش از این گفته‌ایم اگر موضوع قیمت به خودروسازان سپرده شود آنها متناسب با هزینه‌ها و شرایط بازار عکس‌العمل نشان خواهند داد. طبیعی است اگر بدون توجه به شرایط بازار هر محصول و نوع مشتریان و شرایط زمان و محیط، قیمت‌ها یکباره افزایش یابد احتمالا بازار دچار سردرگمی خواهد شد.

وزارت صنعت، رشد 35 درصدی تولید خودرو را برای سال 95 برنامه‌ریزی کرده است. باتوجه به شرایطی که بر بازار حاکم است گمان می‌کنید بازار کشش فروش این میزان خودرو را داشته باشد؟

رشد پیش‌بینی شده قابل تحقق خواهد بود، اگر اتفاقات خاصی پیش نیاید. فروش این میزان خودرو به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود مشروط به اینکه پیش نیازها و پیش‌شرط‌های لازم در همه حوزه‌ها فراهم شود. برای تحقق رشد اقتصادی، حرکت متوازن همه بخش‌های اقتصادی ضروری است. اگر حمایت‌های مالی و بانکی، تسهیل شرایط گمرکی و همچنین شرایط صادرات، حذف قوانین دست وپاگیر و... فراهم شود امکان تحقق رشد فراتر از این هم وجود خواهد داشت. به‌علاوه رشد 35 درصدی صنعت خودرو منوط به تغییر و تحول در سایر بازارها است و بدون در نظر گرفتن سایر بازارها قابل پیش‌بینی نیست.

آیا ایران خودرو برنامه جدید و متفاوت از همان برنامه‌های کلیشه‌ای فروش برای سال جاری را در نظر دارد؟

ایران خودرو با اتخاذ سیاست‌های پایدار بهبود مستمر کیفیت محصولات و فعالیت‌ها ازهر ابزاری که به منافع سهامداران بینجامد استفاده خواهد کرد و بدیهی است فروش محصولات هدف نهایی ما خواهد بود و در این راه، کلیشه‌ای بودن یا نبودن اهمیتی ندارد. امسال علاوه بر سیاست‌های برنامه‌ریزی شده برای سال95، برنامه‌های جدیدی نظیر جایگزینی خودروهای فرسوده، طرح‌های نوسازی ناوگان تاکسیرانی، استفاده از طرح‌های جدید پیش‌فروش و... در برنامه خواهد بود. لازم به یادآوری است شرکت‌ایران‌خودرو با وجود موجودی بسیار کم فروخته نشده پایان سال گذشته (کمتر از 4000 دستگاه)، درابتدای سال، فروش را بسیار خوب آغاز کرده و متوسط ایجاد تعهد روزانه ما، طی فروردین و اردیبهشت روزانه بالاتر از2700 دستگاه بوده است.

به‌علاوه عرضه محصولات با کیفیت‌تر و مدرن و تنوع محصولات و برنامه‌ریزی برای حضور در تمامی سگمنت‌های موثر و خودروهای دارای آپشن‌های مورد نظر بازار از جمله خودروهای اتوماتیک از برنامه‌های آتی شرکت است. درخصوص فروش محصول جدید شرکت «H30CROSS» نیز باید گفت با استقبال بسیار خوب مردم، طی دو روز 12هزار دستگاه برای زمان تحویل مرداد تا دی‌ماه فروخته شد و باتوجه به تقاضای زیاد موجود در بازار احتمال عرضه مابقی ظرفیت بهمن و اسفند درآینده نزدیک وجود دارد.

محصولات آتی ایران‌خودرو و پژو به ویژه در سگمنت قیمت بالای 60 میلیون تومانی قرار دارند که کمتر از 30 درصد بازار را شامل می‌شود. آیا شما برنامه‌ای برای گسترش این بازار از طریق تسهیل شرایط فروش در نظر دارید؟

شرکت ایران خودرو وقتی مصمم به ورود به یک بازار یا یک بخش خاصی از بازار شود، حتما برای آن برنامه‌ریزی لازم را انجام داده است. در این محدوده قیمتی، محصولاتی که ارائه می‌کنیم به قدر کافی جذابیت دارد. ولی مسلم است که سیاستگذاری ویژه و خاص در این حوزه اتخاذ خواهد شد.

 سیاست‌های ویژه برای فروش محصولات پژو

 سیاست‌های ویژه برای فروش محصولات پژو

 سیاست‌های ویژه برای فروش محصولات پژو

منبع: اقتصاد آنلاین



نظرات