1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. معرفی 10 کشور نخست جهان از نظر عرضه بنزین ارزان

معرفی 10 کشور نخست جهان از نظر عرضه بنزین ارزان

13 آذر 1393
  • 9

بلومبرگ با معرفی 10 کشور نخست جهان از نظر عرضه بنزین ارزان اعلام کرد ایران در این رده بندی رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

مردم آمریکا امسال فصل خرید کریسمس را با بودجه بیشتری آغاز کرده اند. افت قیمت بنزین به پایین ترین رقم از سال 2010 تاکنون موجب صرفه جویی حدودا 500 دلاری در هزینه های هر شهروند آمریکایی می شود. اما قیمت بنزین در آمریکا در مقایسه با برخی کشورها همچنان بالاست. در این گزارش نگاهی داریم به ارزان ترین بنزین ها در کشورهای مختلف جهان.

1-ونزوئلا

قیمت هر گالن بنزین: 0.04 دلار


ونزوئلا کشوری فقیر در آمریکای لاتین است، اما بنزین را همچون یک کشور ثروتمند مصرف می کند. مسلما وقتی پر کردن باک خودرو ارزان تر از یک فنجان قهوه تمام شود، مردم تمایلی به استفاده از خودروهای کم مصرف نخواهند داشت.هزینه پر کردن پاک یک خودرو با ظرفیت 39 گالن در ونزوئلا یک دلار و 56 سنت است، در حالی که این رقم در امریکا 114 دلار و در نروژ، 361 دلار است.

2-عربستان

قیمت هر گالن بنزین: 0.45 دلار


زیر شن های روان صحرای عربستان، منبع عظیمی از دو مایع ارزشمند قرار دارد: نفت و آب. سعودی ها هر دوی این منابع را بدون وقفه به سطح زمین پمپاژ و از آنها استفاده می کنند. عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت عضو اوپک، یارانه زیادی بابت بدون تغییر ماندن قیمت بنزین پرداخت می کند. سعودی ها در میان پرمصرف ترین کشورهای جهان قرار دارند. درآمد متوسط روزانه در عربستان 66 دلار است. این یعنی هزینه خرید یک گالن بنزین در این کشور کمتر از یک درصد متوسط درامد روزانه است.

3-کویت

قیمت هر گالن بنزین: 0.79 دلار


کویت یکی از بزرگترین پرداخت کنندگان یارانه بنزین در جهان است. درآمد متوسط روزانه در این کشور 123 دلار است که برای خریدن 156 گالن بنزین کافی است. درآمدهای نفتی تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی کویت و 95 درصد صادرات و درآمد دولت این کشور را تشکیل می دهد.

4-مصر

قیمت هر گالن بنزین: یک دلار و 38 سنت

در طول شش ماه گذشته، مصر شاهد رشد 36 درصدی قیمت بنزین بوده است. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری جدید این کشور با کاهش دادن یارانه سوخت که سمی مهلک برای منابع مالی این کشور محسوب می شود، تحسین اقتصاد دانان و فعالان اقتصادی را برانگیخته است، اما مصر هنوز راه درازی برای واقعی کردن قیمت بنزین در پیش دارد.

5-ایران

قیمت هر گالن بنزین: یک دلار و 42 سنت


سال ها تحریم اقتصادی، موجب کاهش درآمدهای نفتی ایران شده است. کاهش امسال قیمت جهانی نفت، نیز بر مشکلات چهارمین تولید کننده نفت جهان اضافه کرده است. برای اینکه ایران بتواند در بودجه خود تعادل برقرار کند، قیمت نفت باید حدود 80 درصد افزایش یابد.وضعیت مالی دولت ایران در سال 2010، یعنی زمانی که این کشور طرح 5 ساله حذف یارانه انرژی را آغاز کرد، بسیار بد بود. در آن زمان ایران بزرگترین پرداخت کننده یارانه انرژی در جهان محسوب می شد. برای کاهش یارانه سوخت، ماهانه 18 دلار به هر شهروند ایرانی پرداخت شد، اما این مسئله موجب رشد بی رویه تورم گردید.زمانی که رئیس جمهور روحانی از مردم خواست تا به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهند، تنها حدود 2.4 درصد از جمعیت 77 میلیونی این کشور به تقاضای رئیس جمهور پاسخ مثبت دادند.

6-امارات

قیمت هر گالن بنزین: یک دلار و 77 سنت


از زمان کشف نفت در دهه 1960 میلادی، امارات از یک کشور فقیر در منطقه به کشوری مدرن و ثروتمند با استاندارد بالای زندگی تبدیل شده است. امارات به رغم برخورداری از منابع نفتی، به دلیل عدم برخورداری از ظرفیت پالایشگاهی، مدتها یکی از واردکنندگان بنزین بود. اما اجرای بزرگترین طرح توسعه پالایشگاهی خاورمیانه در این کشور در حال تغییر این وضعیت است.

7-نیجریه

قیمت هر گالن بنزین: 2 دلار و 26 سنت

نیجریه بدون شک یکی از بزرگترین بازندگان کاهش قیمت نفت است. این کشور 57 درصد درآمدهای خود را از فروش نفت تامین می کند. رقم بالای یارانه سوختی که دولت پرداخت می کند موجب شده است که این کشور نتواند سرمایه گذاری های ضروری را در بخش زیرساخت ها و آموزش انجام بدهد.

8-مالزی

قیمت هر گالن بنزین: 2 دلار و 48 سنت


یارانه فراوانی که دولت مالزی برای مصرف سوخت پرداخت می کند، موجب شده است که این کشور در بین 10 عرضه کننده بنزین ارزان در جهان قرار بگیرد. درآمد متوسط مردم مالی 30 دلار است، که 8.2 درصد آن برای خرید یک گالن بنزین کافی است.

9-آمریکا

قیمت هر گالن بنزین: 2 دلار و 93 سنت


آمریکایی ها اخیرا شاهد کاهش 21 درصدی قیمت بنزین بوده اند. پایین ترین قیمت بنزین از سال 2010 تاکنون موجب صرفه جویی تقریبا 500 دلاری هر امریکایی در هزینه های سالانه می شود. قیمت جهانی بنزین در 6 ماه گذشته به طور متوسط 7.2 درصد کاهش یافته است.

10-روسیه

قیمت هر گالن بنزین: 3 دلار و 24 سنت


روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان است و یکی از ارزان ترین بنزین های جهان را عرضه می کند. این درحالی است که اقتصاد روسیه در ماه های اخیر به دلیل تحریم های غرب تحت فشار قرار گرفته و کاهش ارزش روبل موجب گران تر شدن قیمت بنزین شده است.



نظرات

  • mj.king mj.king (14 آذر 1393 ساعت 12:57)

    همیشه تو تلویزیون نشون میدن که فلان کشور بنزین گرونه و....تا بتونن بنزین رو گرون کنن...آخه اینم بگین که کیفیت بنزین اونا چقدره... بگین که قیمت ماشین اونجا چقدره و بگین که کیفیت زندگی اونجا چقدره

  • بی ار بی ار (14 آذر 1393 ساعت 11:43)

    چرا در این رنکینگ سعی نمی کنیم اول بشیم؟!‌:دی

  • یوسنا یوسنا (14 آذر 1393 ساعت 01:18)

    سلام... واقعا جالب بود... اما نکته جالب تر تفاوت بسیار ناچیز قیمت بنزین ما با کشورهایی مثل امارات و مالزی که بنزین بسیار با کیفیت تری هم نسبت به ما تولید می کنند... یاعلی

  • محمدماجد محمدماجد (14 آذر 1393 ساعت 00:09)

    جالبه

  • تویوتایی تویوتایی (13 آذر 1393 ساعت 19:42)

    یه فرقی بین ما و کشورهای دیگه هست چه اونایی که بنزین گرون استفاده میکنن و چه اونایی که ارزون و اون اینکه فقط ما هستیم که ماشین های آشغال رو به قیمت ماشین های خوب سوار میشیم ! جالبه نه ....

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (13 آذر 1393 ساعت 18:57)

    بد نبود کیفیت بنزین همین کشورا رو هم با هم مقایسه می کردید.
    هیچ ماشینی پیدا نمیشه که با بنزین عربستان و کویت آبش تو یه جوب نره ولی هیچ ماشینی هم پیدا نمیشه که با بنزین ایران سازگار باشه.
    فکر کنم فقط بنزین عراق از بنزین ایران بدتر باشه و لا غیر..............

  • امیر امریکایی امیر امریکایی (13 آذر 1393 ساعت 16:09)

    عزیزم فرانسه و... مثله چی به مردمش خدمات میده ، من در سفری که 2ساله پیش به پاریس و امسال به لندن داشتم واقعا این مسئله رو احساس کردم و مردم هم واقعا رعایت می کردند حالا ما چی بنزین های سرب دار و ماشین های غیر استاندارد پس توقع هم بیش از این نیست که بنزینمون مفت باشه

  • آفرین آفرین (13 آذر 1393 ساعت 10:05)

    ارائه این آمارها چنانکه تا کنون تجربه شده بی علت نیست و علت اصلی هم می تواند گران کردن بنزین باشد و بس

  • حسین معمار حسین معمار (13 آذر 1393 ساعت 10:02)

    نه واقعا با این آشغالهایی که به ما میدن توقع دارین گرون تر هم باشه؟