1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا وجود نمایندگی رسمی باعث کاهش قیمت خودرو میشود؟!

آیا وجود نمایندگی رسمی باعث کاهش قیمت خودرو میشود؟!

27 خرداد 1395
  • 2

به‌رغم آنکه برخی کارشناسان از جمله نتایج مثبت واردات مستقیم خودرو به کشور در دوران پساتحریم را کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌ها و به دنبال آن کاهش قیمت خودروهای وارداتی می‌خوانند اما رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ضمن تاثیر پذیری این موضوع، نوسانات نرخ ارز را گزینه تعیین‌کننده‌ در قیمت خودروهای وارداتی می‌داند.

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو دو عامل اثرگذار بر کاهش قیمت خودروهای وارداتی را هزینه حمل و فعال‌شدن شبکه بانکی در تبادلات مالی می‌خواند. با این وجود وی معتقد است که کاهش هزینه حمل در دوران پساتحریم برای شرکت‌های نمایندگی صورت می‌گیرد که به حمل غیرمستقیم خودروهای خود در دوران تحریم می‌پرداختند، اما تغییری در شرایط مالی شرکت‌هایی که حمل مستقیم داشتند، صورت نمی‌گیرد.

در این میان اما به‌نظر می‌رسد عاملی وجود دارد که موجب افزایش هزینه شرکت‌های واردکننده خودرو خواهد شد و این موضوع ارتباط مستقیم با شرکت‌هایی دارد که نمایندگی اصلی شرکت مادر در ایران را ندارند. احتشام‌زاد اظهار کرد: شرکت‌هایی که در شرایط کنونی نمایندگی رسمی دریافت می‌کنند باید دستورالعمل‌های اجرایی شرکت مادر را در ایران پیاده‌سازی کنند و همین موضوع موجب افزایش هزینه‌های آنها خواهد شد. براین‌اساس اتفاقی که پس از گرفتن نمایندگی رسمی رخ می‌دهد این است که تغییر هزینه‌های مالی نمایندگی‌ها، شرکت به شرکت متفاوت است و چندان نمی‌‌‌توان نسبت به اثرگذاری این پارامترها در کاهش قیمت خودروهای وارداتی امید داشت.

به این ترتیب، در شرایطی که این تصور وجود دارد که واردات مستقیم خودرو به کشور در قیمت وارداتی‌ها تاثیرگذار است اما رئیس انجمن واردکنندگان مهم‌ترین شاخص اثرگذار بر قیمت خودروهای خارجی را نوسانات نرخ ارز می‌داند و تاکید می‌کند که در شرایط کنونی قیمت خودرو بیشتر تحت‌تاثیر نرخ ارز است تا مولفه‌های دیگر.

منبع: پرشین خودرو



نظرات

  • mj.king mj.king (29 خرداد 1395 ساعت 02:27)

    تو صنعت خودرو ایران هیچی منطقی و قانونی نیست ک بشه روش حساب کرد...همش .... و رانت وسیاست و ایناست

  • ali ali (28 خرداد 1395 ساعت 19:18)

    در این که تاثیر داره شکی نیست ولی میخوان مثل لگن سازان داخلی اینطوری دبه دربیارن و قیمت رو بالا نگه دارن. اون هزینه اضافه هم وظیفه نمایندگی هست که در حال حاضر از زیرش شانه خالی می کنن