1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نوادگان دوو ماتیز در مناطق آزاد

نوادگان دوو ماتیز در مناطق آزاد

23 شهریور 1393
  • 8

نوادگان دوو ماتیز در مناطق آزاد

ماتیز را به یاد می‌آورید؟ همان ماتیز که نسل اول آن بیش از ۱۰ سال پیش وارد کشورمان شد و بعد، کپی چینی با نام چری QQ جای آن را گرفت. یادتان باشد زمانی که به بازار ایران آمد نام کاملش دوو ماتیز بود. نام دیگر این خودروی کامپکت شهری شورولت اسپارک است.

چرا دیگر ماتیز به ایران نیامد؟

داستان از این قرار است که کمپانی شورولت در سال ۲۰۰۱ کمپانی دوو موتورز کره را خریداری کرد و اکنون کمپانی دوو زیرمجموعه کمپانی جنرال‌موتورز محسوب می‌شود. با این که ما ایرانی‌ها مدل‌های بعد از ۲۰۰۴ ماتیز یا همان اسپارک را ندیده‌ایم اما اسپارک در این ۱۰ سال گذشته ۲ بار پوست انداخته و اکنون به این شکل که در تصویر مشاهده می‌کنید درآمده است. در حال حاضر دوباره بعد از چند سال نوادگان ماتیز وارد ایران شده‌اند اما این بار قضیه کمی متفاوت است. این بار قرار نیست اسپارک را با پلاک ملی در خیابان‌ها ببینیم. چون لوگوی زرد رنگ شورولت این بار جایگزین لوگوی دوو موتورز شده و همان طور که می‌دانید فعلاً کمپانی‌های آمریکایی نمی‌توانند در ایران پلاک ملی دریافت کنند. بنابراین اسپارک تنها می‌تواند با پلاک مناطق آزاد در خیابان‌ها رفت و آمد کند.

اسپارک چند؟

در حال حاضر نیز تعداد زیادی شورولت اسپارک وارد مناطق آزاد شده و فروش خوبی را تجربه کرده است. دلیل این فروش بالا قیمت پایین اسپارک است. قطعاً خیلی‌ها دوست دارند با زیر ۵۰ میلیون تومان صاحب یک دستگاه شورولت شوند. مهم نیست مدل شورولت چه باشد. مهم این است که لوگوی شورولت روی خودرویشان حک شده باشد. البته دلیل این محبوبیت، خاطرات خوبی است که مدل‌های کلاسیک شورولت توانسته‌اند در گذشته در میان ایرانی‌ها بر جای بگذارند.در حال حاضر مدل پایه اسپارک که عنوان کوچک‌ترین محصول حال حاضر کمپانی شورولت را با خود یدک می‌کشد ۱۲٫۱۷۰ دلار بوده و در مناطق آزاد نیز حدود ۴۴ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که یک خودروی کامپکت شهری مانند کیا پیکانتو در بازار ایران حدود ۷۲ میلیون تومان قیمت دارد که با قیمت شورولت اسپارک در مناطق آزاد قابل مقایسه نیست. هر چند باید محدودیت‌های رانندگی با شورولت اسپارک در مناطق آزاد را هم در نظر گرفت.

اسپارک چه دارد؟

تولید شورولت اسپارک از سال ۲۰۰۰ شروع شده در سال ۲۰۰۹ نسل سوم آن با کد M300 راهی بازارهای جهانی شده است. اسپارک در این نسل برای اولین بار علاوه بر پیشرانه بنزین‌سوز با پیشرانه دیزلی نیز قابل سفارش است. زیر کاپوت این خودروی کامپکت یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم ۹۹۵ سی‌سی قرار دارد که ۶۸ اسب‌بخار قدرت در ۶۴۰۰ دور در دقیقه و ۹۲ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. نیروی تولیدی به کمک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل شده باعث به حرکت در آمدن اسپارک می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودروی ۹۳۹ کیلوگرمی ۱۵٫۵ ثانیه بوده و حداکثر سرعت مجاز آن ۱۵۴ کیلومتر بر ساعت است. هنگام خرید می‌توانید اسپارک را با پیشرانه قوی‌تر چهار سیلندر ۱٫۲ لیتری نیز سفارش دهید. علاوه بر پیشرانه در بخش گیربکس نیز گیربکس چهار سرعته اتوماتیک نیز قابل سفارش است.

مصرف سوخت این خودروی کامپکت در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۶٫۶ لیتر بوده که مصرف خیلی برای یک خودروی کامپکت شهری محسوب نمی‌شود. همچنین مصرف سوخت آن در اتوبان ۴٫۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. علاوه بر این اسپارک در هر کیلومتر ۱۱۹ گرم گاز CO2 تولید می‌کند. طول، عرض و ارتفاع این خودروی شهری به ترتیب ۳۶۴۰ میلی‌متر، ۱۵۹۵ میلی‌متر و ۱۵۲۱ میلی‌متر است که می‌تواند چهار سرنشین را در خود جای دهد. حجم باک شورولت اسپارک کمتر از حجم باک پراید بوده و تنها ۳۵ لیتر بنزین در آن جای می‌گیرد. اما باز هم اسپارک با یک بار سوخت‌گیری می‌تواند حدود ۶۸۰ کیلومتر مسافت طی کند. از نظر ایمنی نیز بد نیست بدانید اسپارک توانسته چهار ستاره ایمنی را از موسسه معتبر EuroNCAP دریافت کند.




نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (18 مهر 1393 ساعت 21:32)

    یادش بخیر. وقتی بچه بودم اسمشو شنیده بودم. ماتیزو میگم. خیلی خاطراتو برام زنده کردید با این پست. مرسی از شما با این پست خاطره انگیز.

  • یوونتوس یوونتوس (3 مهر 1393 ساعت 20:33)

    آقا این چراغش دیگه چسبیده به شیشه جلو!

  • انزوفراری انزوفراری (23 شهریور 1393 ساعت 18:41)

    من چندتا از اینها رو تو منطقه ازاد ارس دیدم ظاهر خوبی داره ولی فضای داخلیش خیلی کمه وکیفیت مواد بکار رفته داخل کابین هم زیاد خوب نیست کسانی هم که از این ماشین داشتند از سواری خشک و صرو صدای داخل کابین گله مند بودند.

  • مازراتیوس مازراتیوس (23 شهریور 1393 ساعت 14:48)

    خوب این قیمت ماشین مربوط به منطقه آزاده، حالا قیمت ماشین با پلاک ملی چند میشه؟

    یوونتوس یوونتوس (23 شهریور 1393 ساعت 17:34)

    نزدیک 75 میلیون.

  • تنبور تنبور (23 شهریور 1393 ساعت 13:03)

    اگه پلاک میشد بازار خوبی داشت

  • سایوکان سایوکان (23 شهریور 1393 ساعت 12:29)

    نظری ندارم.

  • م حمد م حمد (23 شهریور 1393 ساعت 11:16)

    البته همون 44 میلیون هم خیلی ها ندارن