1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

17 اردیبهشت 1394
  • 1

سال ۲۰۱۴ میلادی در حالی به پایان رسید که همچون چند سال اخیر شاهد رکوردشکنی خودروهای کلاسیک در حراجی‌های سرتاسر جهان بودیم، جایی که دیگر شنیدن ارقام بیش از ۲۰ میلیون دلار برای هر خودرو عادی شده است و به تازگی با ارقامی بیش از ۳۰ میلیون دلار آشنا شده‌ایم، ارقامی که شاید در سال جاری از ۴۰ میلیون دلار هم عبور کنند. در ادامه لیست ۱۰ خودروی گران قیمت در حراجی‌های سال ۲۰۱۴ را مرور می‌کنیم، لیستی که تقریباً به طور کامل در قبضه فراری است.

۱۹۶۴ Ford GT40 Prototype مدل ۱۹۶۴

قیمت: ۷ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

دیدن خودروهای آمریکایی در لیست گران‌ترین خودروهای کلاسیک جهان چندان عادی نیست. البته لطفاً از این حرف برداشت نامناسب نکنید؛ قصدمان اصلاً کم ارزش کردن کلاسیک‌های آمریکایی نیست چرا که هنوز هم بخشی از بهترین خاطرات همه ما با حضور این خودروها کامل می‌شود اما مشکل اینجا است که در آمریکا از همه چیز به تعداد زیاد تولید می‌شود و این شامل خودروها هم می‌شود و به همین دلیل وقتی عرضه زیاد است، قیمت‌ها هم متعادل باقی می‌ماند. همه این‌ها البته تا پیش از آپریل سال گذشته درست بود چرا که در این ماه، یک دستگاه فورد GT40 در حراجی Mecum توانست به رکورد قیمتی ۷٫۱ میلیون دلار دست پیدا کند تا یکی از گران قیمت‌ترین خودروهای کلاسیک آمریکایی تاریخ شود. این خودرو دومین نمونه از GT40 تولید شده است و در انگلستان ساخته شده. فورد می‌خواست از این خودرو برای رسیدن به حداکثر سرعت ۲۰۰ مایل (۳۲۲ کیلومتر) در ساعت در جریان تست‌هایش استفاده کند اما خودرو به دلیل فشار زیاد به موتور آتش گرفت. پس از آن برای بازسازی کامل به آمریکا برگشت و تا ۱۹۷۱ هم در اختیار فورد بود تا اینکه به خریداران شخصی فروخته شد و چند سال پیش به طور کامل مورد بازسازی دوباره قرار گرفت و در ماه آپریل سال گذشته در حراجی Mecum به فروش رسید.

Ferrari 250 Mille Miglia Berlinetta مدل ۱۹۵۳

قیمت: ۷٫۲۶ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

با طرح بدنه‌ای از پینین فارینا و البته اتاقی که توسط همین شرکت ساخته شده بود، این خودرو در اصل نمونه بهینه‌سازی شده مدل‌های ۲۵۰ است و نام خود را از موفقیت‌های فراری در رقابت‌های فصل ۱۹۵۲ رقابت‌های مشهور Mille Miglia ایتالیا گرفته است. در قلب این خودرو یک موتور ۱۲ سیلندر سه لیتری قرار دارد که بعدها با تغییراتی در ۲۵۰GTO هم به کار گرفته شده بود. خودروی به حراج گذاشته شده پیش از این با رانندگی بزرگانی چون Phil Hill در رقابت‌های اتومبیل‌رانی شرکت کرده است و توانست در آگوست سال گذشته و در جریان حراجی Bonhams به رکورد بیش از ۷ میلیون دلار دست پیدا کند.

Ferrari 275 GTB/C مدل ۱۹۶۶

قیمت: ۷٫۸۶ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

وقتی از یک خودرو تنها ۱۲ دستگاه تولید شده باشد قطعاً خودروی با ارزشی است و وقتی نشان فراری هم بر روی آن نصب شود می‌توان انتظار داشت قیمت بالایی در حراجی به دست آورد اما داستان این فراری کمی متفاوت‌تر از این‌ها است چرا که این نمونه که نهمین خودروی تولید شده در میان فراری‌های این سری است، بنا بر تایید شرکت فراری اصیل‌ترین و دست‌نخورده‌ترین نمونه موجود است که تاکنون هیچ یک از بخش‌های موتوری و بدنه آن تغییر نکرده و همین مسأله یکی از دلایل اصلی قیمت بالای آن است. این خودرو در ماه می سال گذشته و در جریان حراجی RM Auctions به فروش رسید.

Ferrari 250 GT LWB California Spyder مدل ۱۹۵۸

قیمت: ۸٫۸ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

اما داستان فراری ما از سال ۱۹۵۷ آغاز می‌شود، جایی که دو نماینده فراری در آمریکا از شرکت ایتالیایی خواستند یک مدل اسپایدر ویژه بازار را طراحی کنند چرا که آن‌ها معتقد بودند بازار خودروهای اسپایدر در ایالت‌های جنوبی آمریکا بسیار داغ است و فراری می‌تواند از این موقعیت به خوبی بهره بگیرد. فراری البته در آن زمان مدل GT Cabriolet 250 را داشت اما این خودرو دقیقاً یک کوپه بود که سقفش را برداشته بودند ولی آمریکا چیزی خاص‌تر می‌خواست و به این ترتیب یک خودروی اسپایدر بر اساس GT Berlinetta250 به تعداد تنها ۵۰ دستگاه ساخته شد که این خودرو یازدهمین نمونه است و در نخستین ماه سال گذشته در RM Auctions به فروش رسید.

Ferrari GTB/4 مدل ۱۹۶۷

قیمت: ۱۰٫۱۷ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

استیو مک کویین را شاید بیشتر به عنوان بازیگر بشناسیم اما او یک عاشق خودرو و راننده مسابقات هم بود و البته آنقدر پول داشت که بتواند به علایقش در دنیای اتومبیل هم برسد و نمونه آن را می‌توان همین خودرو دانست. از این نمونه خاص تنها سه دستگاه ساخته شده که نمونه موجود یکی از سالم‌ترین آن‌ها است چرا که پس از فروش آن توسط مک کویین و دست به دست شدن میان مالکین مختلف، توسط مرکز کلاسیک فراری مورد بازسازی قرار گرفته و به طور کامل به وضعیت اصلی خود بازگشته است. موتور ۳٫۳ لیتری این خودرو می‌توانست ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند و سرعت آن بیش از ۲۶۰ کیلومتر در ساعت بود و در جریان حراجی RM Auctions در آگوست سال گذشته به فروش رسید.

LM 250Ferrari مدل ۱۹۶۴

قیمت: ۱۱٫۵۵ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

ظاهرش شاید به اندازه دیگر فراری‌های این لیست زیبا نباشد اما به عنوان نخستین خودروی موتور وسط خیابانی فراری و البته میراث‌دار موفقیت‌های مسابقات اتومبیل‌رانی از جمله رقابت‌های لمان (جایی که این خودرو نامش را نیز از آن گرفته است) و با در نظر گرفتن این مسأله که تنها ۳۲ دستگاه از آن تولید شده و فقط همین یک نمونه به دست مالک خصوصی رسیده، قیمتش کاملاً توجیه‌پذیر است. خودروی به حراج گذاشته شده یک بازسازی کامل را پشت‌سر گذاشته و البته تایید مرکز کلاسیک فراری را هم برای اصالت بازسازی دریافت کرده و همه این‌ها در کنار نایاب بودن آن باعث شد بتواند در آگوست سال گذشته با قیمتی بیش از ۱۱ میلیون دلار در RM Auctions به فروش برسد.

GT SWB California Spider 250 Ferrari مدل ۱۹۶۱

قیمت: ۱۵٫۱۸ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

باز هم یک کالیفرنیا اسپایدر دیگر در این لیست اما این بار از سری SWB یا نمونه‌های با فاصله محوری کوتاه. این خودرو البته غیر از خصوصیاتی که پیش از این گفتیم، یک ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن وجود یک سقف فلزی است که می‌توان به صورت دلخواه روی خودرو نصب کرد، آپشنی کمیاب در فراری‌های آن دوران.

Ferrari 375-Plus Spider Competizione مدل ۱۹۵۴

قیمت: ۱۸٫۴ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

وقتی پینین فارینا در دهه ۵۰ بخواهد یک خودروی مسابقه‌ای را برای فراری طراحی کند، حاصل آن این خودرو خواهد بود که هر چند شاید زیبایی فراری‌های دیگر را نداشته باشد اما همه چیز در آن برای یک خودروی مسابقه‌ای سریع طراحی شده ست. از این خودروی تک نفره تنها پنج دستگاه ساخته شده است و با موتور ۵ لیتری V12 می‌توانست بیش از ۳۳۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند که برای خودرویی در دهه ۵۰ رقم بسیار مناسبی است. این خودرو در اصل بنا به خواسته شخص انزو فراری برای تولید یک خودروی توانمند در رقابت‌های قهرمانی جهان ساخته شد در رقابت‌های زیادی هم حضور پیدا کرد که برترین عنوان آن قهرمانی در پیست سیلور استون انگلستان در جریان رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۴ بود. با چنین سابقه روشنی و البته تولید کم تعداد، توانست در جریان حراجی Bonhams در ماه ژوئن سال گذشته به این رکورد دست پیدا کند.

Ferrari 275 GTB/C Speciale مدل ۱۹۶۴

قیمت: ۲۶٫۴ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

به عنوان جانشین خودروی بی‌نظیری همچون ۲۵۰GTO، این خودرو کار سختی برای محبوب شدن در پیش داشت اما با طرحی از اسکاگلیتی (بدنه‌ساز فراری که ۲۵۰GTO را هم طراحی کرده بود) این خودرو یکی از زیباترین فراری‌های تاریخ است و البته یکی از خاص‌ترین آن‌ها. ۲۵۰GTO توانست در کلاس خودروهای بالای دو لیتر سه عنوان قهرمانی پیاپی را در رقابت‌های قهرمانی جهان از آن خود کند اما فورد با مدل GT به سختی فراری را تهدید می‌کرد و به همین دلیل انزو فراری دستور ساخت خودرویی جدید را داد که سبک‌تر و قوی‌تر باشد تا بتواند با فورد رقابت کند و این‌گونه بود که این خودروی تاریخ‌ساز خلق شد. موتور ۳٫۳ لیتری این خودرو می‌توانست ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند و برای این منظور از شش کاربراتور بهره می‌برد.

Ferrari 250 GTO Berlinetta مدل ۱۹۶۲

قیمت: ۳۸٫۱۱ میلیون دلار

 گران ترین خودروهای کلاسیک سال 2014

خودروی به حراج گذاشته شده در سپتامبر سال ۱۹۶۲ تولید شده است و نخستین مالک آن یک راننده فرمول‌یک فرانسوی بود. این خودرو هفدهمین خودروی تولید شده از این سری است و در مجموع تنها ۳۹ خودرو از این خانواده تولید شده است که در میان آن‌ها تنها ۲۸ نمونه با موتور اصلی ۳ لیتری تجهیز شده‌اند. نکته جالب توجه در مورد این خودرو حضورش در رقابت‌های اتومبیل‌رانی توسط نخستین مالک آن تنها یک روز پس از خرید آن است که توانست مقام دوم را در رقابت‌هایTour de France Automobile از آن خود کند. این خودرو در آگوست سال گذشته در جریان حراجی Bonhams توانست به این رکورد بی‌نظیر دست پیدا کند.



نظرات

  • حسین معمار حسین معمار (17 اردیبهشت 1394 ساعت 10:01)

    جای پیکان جوانان خالی...