1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. گران قیمت ترین خودروهای وارداتی در بهمن ماه 93

گران قیمت ترین خودروهای وارداتی در بهمن ماه 93

12 اسفند 1393
  • 1

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در یازده ماهه نخست سال معادل 187 میلیون دلار معادل 497 میلیارد تومان خودرو و لوازم یدکی خودرو از کشور صادر شده است. این در شرایطی است که طی ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه سال جاری، تولید انواع خودرو با رشد ۶۱.۴ درصدی نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته به مرز ۹۳۰ هزار و ۴۴۹ دستگاه رسیده است و در مدت یادشده میزان تولید خودروهای سواری بالغ بر ۷۹۰ هزار و ۴۰۸ دستگاه رسیده که در مقایسه با ۱۰ماهه سال ۹۲ رشد ۶۱.۶درصدی را نشان می دهد.

همچنین در حالی که از ابتدای سال جاری تا کنون ثبت سفارش خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع اعلام شده است در 11 ماهه نخست سال 3 میلیارد و 196 میلیون دلار معادل 8 هزار و 750 میلیارد تومان خودرو و لوازم یدکی خودرو وارد کشور شده است.

در حالی واردات خودرو در سال جاری با استقبال خوبی از سوی فعالان بازار مواجه شد که موضوع تعیین قیمت خودروهای وارداتی در ماه های اخیر حاشیه های فراوانی را ایجاد کرد اما در نهایت شورای رقابت تصویب کرد هر ایرانی باید بتواند براساس شاخص ها و تعرفه ها خودروی موردنظر خود را وارد کند و از 30 بهمن 1393 هر ایرانی می تواند از طریق گمرک خودرو مورد نظر خود را وارد کند.

در همین رابطه معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: برای آن دسته از افرادی که تا قبل از 30 دی ماه ثبت سفارش کرده باشند، ترخیص خودروهای وارداتی با ارائه اسناد لازم و رعایت ماده 11 قانون مقررات صادرات و واردات از جمله ثبت در دفاتر گمرک قبل از تاریخ مشخص شده، گشایش اعتبار قبل از تاریخ فوق، صدور بارنامه قبلی و ... به گمرکات بلامانع است.

وحید منایی اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 30 بهمن ماه و در جهت اعمال قانون حمایت از حقوق مصر‌ف‌کنندگان خودرو مصوب سال 86 طی ابلاغیه‌ای دستورالعمل واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی را به سازمان توسعه تجارت ایران جهت اجرا و اعمال نظارت منعکس کرده است. اگر بعد از ثبت سفارش یکی از اقدامات اصلی مثل (ثبت در دفاتر گمرک قبل از تاریخ مشخص شده، گشایش اعتبار قبل از تاریخ فوق، صدور بارنامه قبلی و ... ) انجام شده باشد طبیعی است که این ضابطه شامل حال آن ها نمی شود و می توانند مطابق رویه اجرایی که قبل از یکم بهمن ماه انجام می‌شد، کارشان را ادامه دهند.

معاون سازمان حمایت در پاسخ به این سوال که مصر‌ف‌کننده چطور می‌تواند از قیمت‌گذاری نهایی خودرو آگاهی یابد و آیا این قیمت گذاری صحت دارد یا نه، تاکید کرد: در واقع قیمت‌گذاری با ابلاغ ضوابط مربوط به نمایندگی‌های خودرو توسط آنها صورت می گیرد و در ادامه سازمان حمایت با نظارت بر عملکرد نمایندگی های رسمی نسبت به اطلاع رسانی قیمت‌ها از طریق سایت رسمی سازمان به عموم مردم اقدام می کند.

علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 94 کل کشور مقرر کردند عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5 درصد قیمت تحویل روی کشتی در مبدأ (فوب) افزایش می‌یابد و درآمد حاصله پس از واریز به حساب خزانه‌داری کل کشور تا سقف یک ‌هزار و 500 میلیارد ریال به‌منظور تأمین آمبولانس مورد نیاز اورژانس کشور در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد.

اما در حالی که در یکسال اخیر واردات خودرو و قیمت گذاری آن حاشیه های فراوانی را به همراه داشته تقاضا برای واردات خودرو از کشورهای شرق آسیا افزایش یافته که دلیل اصلی آن نیز ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی است.

در این شرایط اما گرانقیمت ترین خودروی وارد شده به کشور بی ام دبلیو ایکس 3 تولید سال 2015 آلمان با ارزش گمرکی 67 هزار و 606 دلار است. پس از این خودرو نیز مدل های ایکس 4، 528 و همچنین 428 بی ام دبلیو به عنوان گرانقیمت ترین خودروهای وارداتی به کشور در بهمن ماه لقب گرفته اند. همچنین در لیست خودروهای وارداتی بهمن ماه خودروهای سری 4 بی ام دبلیو نیز مشاهده می شود و از این پس باید شاهد خودنمایی این خودروها در خیابان های ایران باشیم.

در جدول زیر لیست گرانقیمت ترین خودروهای وارد شده به کشور در بهمن ماه آمده است:

 گران قیمت ترین خودروهای وارداتی در بهمن ماه 93



نظرات

  • آفرین آفرین (13 اسفند 1393 ساعت 00:24)

    این ها که رقم نیست ، اگر مجاز باشد گرانتر از این هم وارد خواهد شد .