1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. راه حل شکست انحصار پژوسیتروئن در ایران

راه حل شکست انحصار پژوسیتروئن در ایران

7 تیر 1396
  • 2

پژو سیتروئن در شرایطی به ترتیب با ایران‌خودرو و سایپا قرارداد همکاری مشترک امضا کرده‌اند که با توجه به ائتلاف این دو با یکدیگر، بیم انحصار آنها در بازار خودرو کشور می‌رود. این در شرایطی است که با توجه به حضور مستقل رنو در ایران و گمانه‌زنی‌ها در مورد ورود شرکت‌هایی مانند فولکس واگن و فیات به کشور، احتمال انحصار ائتلاف پژوسیتروئن کاهش خواهد یافت.

 راه حل شکست انحصار پژوسیتروئن در ایران

تردیدی نیست که پژو سیتروئن دارای منافع مشترک بوده و این موضوع خود را در خودروسازی و بازار ایران نیز نشان خواهد داد، با این حال اگر رقبایی جدید در برابر آنها قرار گیرد، می‌توان انحصار احتمالی را شکست.در این شرایط، شرکت‌هایی مانند رنو، فولکس و فیات توانایی لازم برای رقابت با ائتلاف پژوسیتروئن را در بازار خودرو ایران دارند و در این بین به‌نظر می‌رسد رنویی‌ها نقش ویژه‌ای در شکست انحصار هموطنان خود خواهند داشت.این نقش ویژه از آن جهت است که از یکسو حضور مستقل رنو در ایران تقریبا نهایی شده و از سوی دیگر این شرکت حتی در فرانسه نیز با پژو سیتروئن در رقابت است، بنابراین دامنه این رقابت به بازار کشور نیز کشیده خواهد شد.

 راه حل شکست انحصار پژوسیتروئن در ایران

به عنوان مثال می شود به قضیه پژو 2008 مونتاژی توسط ایران خودرو اشاره کرد . قیمت اعلامی ایران خودرو برای این محصول جدید خود 98 میلیون و 800 هزار تومان می باشد و تا زمان عرضه آن به احتمال فراوان روی این قیمت پافشاری خواهد شد ولی وقتی نگاهی به رقبای موجود در بازار کشور برای پژو 2008 می کنیم تنها رنو کپچر حضور دارد با قیمتی حدود 110 میلیون تومان که انحصار واردات و یا مونتاژ آن نیز در اختیار خود ایران خودرو می باشد پس واضح می باشد که قیمت پژو 2008 نیز نمی تواند کمتر از صد میلیون تومان عرضه شود چون در آن صورت ایران خودرو خودش باعث می شود اقبال عمومی از رنو کپچر روی بر گرداند و این جز ضرر برای این شرکت چیزی به همراه نخواهد داشت . نتیجه اینکه به علت نبود رقیبی در بازار برای این دو خودرو مصرف کننده چاره ای جز انتخاب بین این دو محصول نخواهد داشت حال آنکه می شود با ورود خودروهای دیگری نظیر آنچه اشاره شد مانند فولکس واگن ، سئات و یا فیات در این کلاس انحصار از دو خودرو فوق الذکر برداشته شود و هم خریداران انتخاب های گوناگونی داشته باشند و هم انحصار قیمت و بازار از دست پژوسیتروئن در خواهد آمد.

 راه حل شکست انحصار پژوسیتروئن در ایران

 راه حل شکست انحصار پژوسیتروئن در ایران



نظرات

  • حمید حمید (9 تیر 1396 ساعت 08:34)

    امکان نابودی این لگن سازها وجود نداره چون دولت به هر قیمتی حتی به ضرر مردم ازشون حمایت می کنه .

  • علیرضا علیرضا (7 تیر 1396 ساعت 11:45)

    به امید نابودی کامل خودوسازان داخلی و حامیان آنها