1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رییس انجمن واردکنندگان خودرو: خارجی‌ها به ما می‌خندند

رییس انجمن واردکنندگان خودرو: خارجی‌ها به ما می‌خندند

27 مهر 1395
  • 5

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی گفت: با تصمیم‌گیری‌های اشتباه مورد تمسخر قرار گرفته‌ایم. وقتی در مذاکرات بین‌المللی می‌گوییم واردات خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به ایران ممنوع است، به ما می‌خندند و فکر می‌کنند شوخی می‌کنیم.

فرهاد احتشام‌زاد امروز در نشستی خبری اظهار کرد: این در حالی است که حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی تعریف درستی برای تعیین خودروهای لوکس و جلوگیری از واردات آنها به کشور نیست. وی ادامه داد: رای دیوان عدالت اداری در زمینه‌ی آزادشدن واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از ممنوعیت واردات وارد گمرک شده بودند هنوز انشاء و ابلاغ نشده و بنابراین هنوز قابل اجرا نیست.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: به دنبال ممنوعیت واردات بیشتر خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی وارد شده به گمرک به کشورهای مبدا عودت داده شده و یا در مناطق آزاد عرضه شدند. در حال حاضر نیز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه خودروی با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی در گمرک باقی مانده است.

احتشام‌زاد در رابطه با تخلف برخی شرکت‌های وارد کننده خودرو در پیش فروش محصولاتشان و تاخیر در تحویل، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو شرکت‌های وارد کننده قبل از پیش فروش باید از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوزهای لازم را کسب کنند در فرآیند کسب مجوز سازمان حمایت بررسی می‌کند که شرکت مربوطه آیا توان و صلاحیت واردات و پیش‌فروش خودروهای مربوطه را دارد یا خیر.

وی با بیان این‌که سیستم مکانیزه کنترل شاسی خودروهای وارداتی در هنگام ثبت سفارش آماده شده و امیدواریم ظرف یک ماه آینده راه‌اندازی شود، توضیح داد: در حال حاضر در سامانه ثبت سفارش درج وینکد خودروهای وارداتی و تطابق آن با استانداردهای ایران اجباری است. رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ درصد نمایندگی‌های واردکننده خودرو به ایران غیرمستقیم هستند که هم‌اکنون با شرکت‌های خودروساز مادر در حال مذاکره هستند تا بتوانند نمایندگی مستقیم را اخذ کنند، البته این مذاکرات تحت تاثیر شرایط ایران و همچنین کشورهای مبدا است. به هرحال در شرایط فعلی نمی‌توان مانع فعالیت این نمایندگی‌ها شد.

وی افزود: البته از بهمن‌ماه سال گذشته براساس ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت اعطای نمایندگی غیرمستقیم به شرکت‌های وارد کننده خودرو در ایران ممنوع می‌شد، زیرا با اجرایی شدن برجام برندهای خارجی باید حضور مستقیم در ایران داشته باشند. احتشام‌زاد اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال ۶۳ درصد واردات خودرو به ایران از مبدا امارات بوده پس از آن ۱۳.۲ درصد واردات خودرو از کره، ۵.۴ درصد از آلمان و همچنین ۲.۴ درصد و ۲.۲ درصد به ترتیب از عمان و کویت بوده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیشترین سهم بازار خودروهای وارداتی به ترتیب در اختیار برندهای هیوندایی، کیا و تویوتا است. همچنین دو برند رنو و لکسوس نیز بیشترین رشد واردات را داشته‌اند. همچنین در این نشست نیز مرشد سلوک – عضو انجمن واردکنندگان خودرو – گفت: برخی از استانداردهای خودرو اشتباه است، زیرا این استانداردها از استاندارهای کشورهای اروپایی نمونه‌برداری شده در حالی که شرایط اقلیمی ایران با کشورهای اروپایی متفاوت است.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که در حال حاضر خودروهای وارداتی باید با استاندارد یورو ۵ وارد ایران شوند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که بنزین توزیعی در ایران هنوز به طور کامل یورو ۴ هم نشده است به همین دلیل خودروی وارداتی یورو ۵ پس از استفاده از بنزین یورو ۴ دچار مشکلاتی چون استهلاک و آلایندگی بیشتر می‌شود. وی مدعی شد: بخش قابل توجهی از تحریم‌ها همچنان ادامه دارد. مشکلات ارتباطی با شرکت‌های خودروساز آمریکایی وجود دارد به همین دلیل نمی‌توان استانداردهای تعیین شده برای واردات خودرو به ایران را با شرکت‌های تولیدکننده خارجی همکاری کرد.

منبع:ایسنا



نظرات

  • ممول ممول (29 مهر 1395 ساعت 11:36)

    وقتی چهل میلیون تومان پول ال نود میدیم باید هم به ما بخندند،مثل این میمونه که خارجیها یک دونه سیب رو بیست هزار تومن بخرن ،خدایی ما بهشون نمیخندیم؟؟؟

  • ایران دوست ایران دوست (28 مهر 1395 ساعت 15:53)

    اصولا ما ملت خنده داری هستیم، کارهای دیگری هم می کنیم که با کمی تامل خنده آور است.

  • ali ali (28 مهر 1395 ساعت 13:56)

    متاسفانه رییس انجمن وارد کممده های خودرو از غم نهانی خنده رویان خارجی برای کوناه شدن دستشان اندکی از ارزهای بیشترکشورمان به خاطر عدم صادرات خودروهای لوکس وگران قیمت بیش از 2500 سی سی را نمی بینند و تنها به فکر منافع حاصله بیشتر از واردات خودرو هستند

  • habib habib (27 مهر 1395 ساعت 18:57)

    آنهاحق دارند بخندند ولی مردم باید به حال خود گریه کنند.

  • h h (27 مهر 1395 ساعت 17:35)

    واقعامشکل مملکت ممنوعیت خودروخارجیه؟