1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چرایی واردات خودرو به صورت قاچاق

چرایی واردات خودرو به صورت قاچاق

30 مرداد 1395
  • 0

در چند روز گذشته بارها خبرشان در رسانه‌ها منتشر شد. خودروهایی که وقتی فقط عکس‌شان را می‌بینید هوش از سر می‌برد، چه برسد به این که از نزدیک شاهدشان باشید.

خودروهایی که حالا قاچاقی به کشور وارد شده‌اند و برای جریمه این افراد می‌گویند باید امحا شوند. اگرچه روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که امحای بنزها و پورشه‌های قاچاق منتفی شده است. عده‌ای از کارشناسان واردات تاکید دارند باید این خودروهای لوکس از بین بروند تا درس عبرت برای سایرین باشد که فساد را در چرخه اقتصادی جاری می‌سازند.

از دیگر سو، عده‌ای دیگر معتقدند در هر صورت این خودروها با ارز کشور خریده شده‌اند و نباید سرمایه را آتش زد. در کنار تمام این مسائل باید بررسی کرد چرا خودرو که بین کالاها اصلا حرفی از قاچاق درباره‌اش نبود، به این سمت رفته است.

در همین زمینه بهرام قیصرزاده، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره این که خودرو تنها کالای بدون قاچاق بوده و حالا با این مورد مواجه شده است، می‌گوید: «این موضوع بازمی‌گردد به مسئولان ذی‌ربط که شامل گمرک و شماره‌گذاری می‌شود.

به هرحال کالایی مانند خودرو به همین سادگی وارد کشور نمی‌شود و مبادی مخصوص خودش را دارد. به خصوص این چند دستگاهی که نام‌شان ذکر شد در چارچوب قوانین و مقرراتی است که ورودشان ممنوع بوده و حالا به چه شکلی وارد کشور شده است، واقعا جای سوال دارد!»

قیصرزاده می‌گوید:« شکل ورود یک کالایی یا خودرویی این است که از یک جایی خریده می‌شود، به مبادی ورود می‌رسد و بعد باید اسنادی وجود داشته باشد که در چارچوب قوانین مبدا ورود کنترل شود. از مسئولان باید پرسید بنز اس 500، ب‌ام‌و، پورشه و رنجروور که در ایران نمایندگی ندارند، چگونه وارد شده‌اند؟!»

تخلفی که عیان رخ داده است

عده‌ای معتقدند تعریف اشتباه از کالای لوکس موجب چنین رخدادی شده است و شاهد خودروهای لوکس قاچاق هستیم.

بهرام قیصرزاده، در این باره می‌گوید: «مشکل دیگر تعریف کالای لوکس نیست. بلکه منع ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی عامل این ماجراست. این خودروها وقتی وارد نمی‌شوند تقاضا زیاد می‌شود. از سال 1392 هیچ ماشین بالای 2500 سی‌سی قانونا به کشور وارد نشد و منع ورود داشت.

وقتی منع ورود وجود داشته باشد چگونه این خودروها وارد شده‌اند؟! این یک تخلف عیان است. در مورد اس 500 پورشه قبلا ورود به کشور داشته‌اند. اما رنجروور به کشور نیامده است.»

قیصرزاده درباره واکنش انجمن واردکنندگان به چنین مواردی می‌گوید: «وقتی تخلف محرز شده و قانون‌گذار عوامل را دستگیر کرده است، چه اعتراضی می‌توان داشت؟ جریمه متخلفان تعیین شده است که حدود 14میلیارد تومان است و متخلفان در زندان هستند. واقعیت این است ضمن احترام به افرادی که در مبادی ورود اشتغال دارند به هرحال تخلفی در این جریان رخ داده است و تقاضای نظارت بیشتر بر این موارد را داریم.»

امحای خودروها اشتباه است

روز گذشته نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه رویکرد امحای محصولات قاچاق باید استمرار یابد، گفت: «خودروهای وارداتی لوکس قاچاق فقط باید اسقاط شوند تا درس عبرتی برای قاچاقچیان باشد.»

بهرام قیصرزاده درباره امحا کردن این خودروها نیز می‌گوید:«این اقدام بسیار اشتباه است. به هرحال ارزش این خودروها یک رقم کلان و شامل ارز این کشور است. البته در اخبار منتشر شد امحای این خودروها منتفی شده، این اقدام بسیار درست است.

بنز اس 500 ماشین بسیار مدرن و تشریفاتی است. این ماشین را می‌توان در وزارت امور خارجه به کار گرفت یا در نهاد ریاست‌جمهوری با توجه به رفت‌و‌آمدهای زیادی که به کشور صورت می‌گیرد، می‌توان این ماشین را به کار گرفت. چنین کاری در دنیا سابقه ندارد که ما بخواهیم میلیاردها تومان را آتش بزنیم. این ماشین‌ها حتی در منطقه خلیج‌فارس خریدار دارد، این ماشین‌ها را بفروشند و ارز آن را به کشور بازگشت دهند. در واقع روش بهتر همین است.»

علل قاچاق خودروها؛ تعریف اشتباه کالای لوکس

از دیگر سو، فرهاد احتشام‌زاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان درباره علل قاچاق این خودروها می‌گوید: «دلیل این اتفاق تعریف اشتباه از خودروهای لوکس به واسطه حجم موتور است.

به‌واسطه تعریف اشتباه، می‌خواهیم تقاضای بازار را در آن قسمت سرکوب کنیم. سرکوب کردن تقاضای بازار در هر قسمتی یا توجه نکردن دقیق به نیازهای مشتری در آن سگمنت باعث ایجاد قاچاق در بازار می‌شود و این امر یکی از عوامل قاچاق است.

در اینجا تصمیم‌گیری اشتباه در خصوص تعریف کالای لوکس موجب شده است این نیاز سرکوب‌شده بازار سیاهی را به‌وجود بیاورد که جذابیت زیادی برای کسانی که به فکر قاچاق کالا هستند، ایجاد کند. بازار سیاه یعنی قاچاق و این تعریف اشتباه ما از کالای لوکس باعث شده است این بازار سیاه و کاذب به‌وجود بیاید.»

در مورد ثبت‌سفارش‌ها و مسئولیت گمرک در این مورد نیز رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان تاکید می‌کند: « این خودروها از منطقه آزاد به صورت غیرقانونی خارج شده است. یعنی ترددشان در جاده‌ها امکان‌پذیر است ولی خروج‌شان از منطقه آزاد به صورت غیرقانونی با پلاک متفرقه انجام شده است. بعد از آن هم متاسفانه شماره‌گذاری شدند که از گمرک با ارائه اسناد جعلی به این کار اقدام کرده‌اند. طبعا با روال عادی گمرک اجازه این کار را نمی‌داد و در حال حاضر پروانه گمرکی این خودروها جعلی است.

بنابراین کالایی که به صورت مجازی وارد شده هر نوع کنترل حقیقی که روی فرآیند آن تعریف کنیم بی‌فایده است. ما هدف‌مان ساماندهی واردات به شکل قانونی است. حالا اگر کسی به شکل قاچاق کالایی را وارد کند تعریف روال قانونی روی آن فرآیند تاثیری نخواهد داشت.»

احتشام‌زاد، درباره امحای خودروهای قاچاق نیز می‌گوید: «در هر صورت باید به سخت‌ترین شکل ممکن با این افراد برخورد شود. به‌خاطر این که قرار نیست برای کالای قاچاق راهکار منطقی پیدا کنیم که چگونه می‌توان از این کالای قاچاق استفاده کرد. اگر برخورد نکنیم سری بعد یک روزنه‌ای باز می‌شود که اگر هر فرد قاچاقچی با مشکل روبه‌رو شود، می‌داند یک راه‌حلی وجود دارد. ولی در این شرایط هرکسی که بخواهد خودرو را قاچاق کند، وقتی بداند خودرو امحا می‌شود، دست و دلش بیشتر خواهد لرزید.»

وی در مورد این که آیا این خودروها با رابطه به کشور وارد شده‌اند نیز می‌گوید: «این اتفاق یک فرآیند است که می‌تواند توسط نماینده رسمی یا غیررسمی انجام شود. طبعا نمایندگان رسمی چون برند دارند و هزینه کرده‌اند و نمایندگی دارند، به این سمت نمی‌روند. سودهای گزاف غیرقانونی و شرایط رقابتی ناعادلانه در بازار شکل می‌گیرد. کسی که قانونی خودرو وارد می‌کند 17 ردیف هزینه می‌پردازد و کسی که قاچاق می‌آورد، دو ردیف هزینه می‌پردازد و همین زمینه شکل‌گیری فساد است. »

این حکایت 13 خودروی لوکس قاچاق است. تعدادی از خودروهای لوکس قاچاق با «سندسازی» پلاک شده بودند، این را قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید. حالا باید دید کدام بخش نظارت کافی را نداشته تا شاهد چنین مسائلی باشیم.

منبع: روزنامه دنیای خودرو



نظرات