1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تغییر ملاک لوکس بودن خودرو

تغییر ملاک لوکس بودن خودرو

9 شهریور 1394
  • 0

در حالی دولت در ابتدای سال جاری ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را تمدید کرد که روز گذشته رئیس کل گمرک از برنامه دولت برای تغییر ملاک واردات خودروهای لوکس خبر داد.

مسعود کرباسیان اعلام کرد که گمرک طرحی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده که براساس آن حجم موتور و ارزش خودرو ملاک واردات قرار می‌گیرد.

این موضوع در شرایطی عنوان شده که انتقادهای بسیاری نسبت به معیار لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور صورت گرفته است.

معیار لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور در دولت دهم مورد توجه قرار گرفت به طوری که طبق مقرراتی که مسوولان وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کردند واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع اعلام شد.

مهم‌ترین دلیل دولت برای ایجاد این محدودیت، بحران ارزی کشور به علت تشدید محدودیت‌های بین‌المللی بود.

به‌ این ترتیب براساس ارزبر بودن و غیرضروری بودن خودروهای بالای 2500 سی سی ثبت سفارش آنها متوقف شد. با آغاز به کار دولت یازدهم هر چند برخی از کالاها از لیست محصولات لوکس خارج شدند اما معیار لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور به قوت خود باقی ماند.

این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان نسبت به تعیین حجم موتور به عنوان معیار لوکس بودن خودرو انتقاد داشتند و عنوان می کردند که ممنوعیت واردات خودروهایی که حجم موتور بالای 2500 سی سی دارند، منطقی نیست زیرا اگر موضوع ارزبری محصول معیاری برای لوکس بودن کالا باشد، خودروهایی وارد کشور می شوند که ارزش قیمتی بسیار بیشتری نسبت به خودروهای بالای 2500 سی سی دارند اما حجم موتور کمتر از 2500 سی سی دارند.

به نظر می رسد که گمرک کشور نیز در راستای همین موضوع معیار لوکس بودن را تلفیقی میان حجم موتور و ارزش خودرو دانسته اما آن‌گونه که پیداست وزارت صنعت چندان از این طرح استقبال نکرده است.



نظرات