1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پایین بودن کیفیت بنزین مانع افزایش قیمت آن می شود

پایین بودن کیفیت بنزین مانع افزایش قیمت آن می شود

6 بهمن 1393
  • 1

در حالی که برخی پیش بینی ها حاکی از این است که قیمت بنزین آزاد در بودجه سال 94 افزایش می یابد، کاهش قیمت نفت و کیفیت پائین بنزین عرضه شده نشان می دهد که قیمت فعلی اگر نگوئیم، گران است، حداقل نیاز به افزایش مجدد ندارد.

قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج فارس در روزهای 16 دی‌ماه تا 1 بهمن ماه ( 6 تا 21 ژانویه) حدود 465 دلار بود که با قیمت دلار آزاد 3444 تومان هر لیتر از این فرآورده برابر 1185 تومان معامله شد.

طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی باید به 95 درصد نرخ فوب خلیج فارس برسد. هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین آزاد در ایران هزار تومان است که بر این اساس قیمت بنزین آزاد کنونی، 125 تومان با نرخ تعیین شده در قانون فاصله دارد.

البته با توجه به اینکه در حال حاضر کمتر از یک سوم بنزین تولیدی کشور مطابق با استانداردهای یورو4 است، می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که هم اکنون با عرضه بنزین هزار تومانی، قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده است و چه بسا باید قیمت این فرآورده‌ نفتی که با استاندارد یورو2 عرضه می‌شود کاهش یابد.

در حال حاضر به طور متوسط حجم بنزین توزیع شده در کشور ٧١ میلیون لیتر در روز است که از این رقم حدود 18 میلیون لیتر(١٦ میلیون لیتر پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند و دو میلیون لیتر پالایشگاه تبریز) آن بنزین یورو4 است. اگرچه طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش روزانه به طور متوسط 4.5 میلیون لیتر بنزین یورو4 وارد می شود اما برخی منابع خبری اعلام کرده اند که بنزین مورد نظر در برخی از شاخص ها استاندارد یورو4 را دارا نیست.

قیمت گازوئیل نیز در بازار خلیج فارس برای هر تن 449 دلار بود که با محاسبه دلار آزاد، هر لیتر از این فرآورده نفتی 1300 تومان است. هم اکنون قیمت هر لیتر گازوئیل آزاد 500 تومان است که بر این اساس - بدون محاسبه کیفیت این فرآورده بر قیمت- برای آزاد سازی نرخ گازوییل نیاز به افزایش 735 تومانی است.

بر اساس بولتن منتشر شده توسط امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران قیمت هر تن سوخت جت، نفتا و نفت کوره در بازار خلیج فارس به ترتیت 487، 385 و 263 دلار بود.



نظرات

  • بی ار بی ار (6 بهمن 1393 ساعت 17:38)

    بنزین نیست که عزیز من ، پدر ماشین های ما در آوردن، بعد ما واسه ماشین های خارجی حرف در میاریم که میگن جاده صدی ۸ تا میسوزه تو دفترچه در عمل میزنه بالا ۱۰ ، همش واسه بنزین داغونه که استحلاک ماشین ها رو عجیب میبره بالا
    بماند که شنیدم بعضی جایگاه های از خدا بی خبر تو همین شمالی که ما هستیم موقع خالی کردن بنزین از تانکر شیلنگ آب رو هم میگیرن توش باهم پر شه