1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کلاهبرداری ۱۵ میلیاردی شرکت «سام خودرو»

کلاهبرداری ۱۵ میلیاردی شرکت «سام خودرو»

1 آذر 1393
  • 6

روز بیستم مهرماه امسال چند تن از شکات و مالباختگان با مراجعه به کلانتری 133 شهرزیبا اعلام داشتند که جهت خرید و فروش اقساطی خودرو به یک شرکت فروش خودرو به نام «سام خودرو» مراجعه کرده بودند اما این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده و مدیریت شرکت نیز متواری شده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «کلاهبرداری» و به دستور شعبه یازدهم دادسرای ناحیه 5 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

در تحقیقات از مالباختگان مشخص شد این افراد از طریق مراجعه به آگهی نیازمندی‌های یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، اقدام به شناسایی شرکت «سام خودرو» کرده و طی تماس با این شرکت به دفتر شرکت واقع در بلوار فردوس شرق مراجعه و پس از تنظیم قرارداد، هرکدام مبالغ چند ده میلیون تومان به این شرکت پرداخت کرده‌اند.

دو تن از مالباختگان در اظهارات خود به کارآگاهان گفتند: با توجه به نشر آگهی در یکی از روزنامه‌ها و تبلیغات گسترده اینترنتی جهت خرید خودروL90 به دفتر شرکت سام خودرو واقع در طبقه سوم یک مجتمع اداری در بلوار فردوس شرق به مدیریت آقای "محمدرضا . ت" مراجعه و پس از تنظیم قرارداد هر یک مبالغی بین 40 تا 50 میلیون تومان پرداخت کردیم و مقرر شد تا پس از 6 ماه خودروهای خود را تحویل بگیریم اما پس از گذشت این مدت و در مراجعه به دفتر شرکت متوجه شدیم که نامبرده شرکت را تخلیه و متواری شده است.

یکی دیگر از شکات نیز در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: با توجه به تبلیغات گسترده شرکت سام خودرو، سه دستگاه خودرو هیوندا و سوناتا به ارزش 580 میلیون تومان را در اختیار شرکت قرار دادم تا این شرکت خودروها را به قیمت مناسب به فروش برساند اما پس از تنظیم قرارداد، مدیر شرکت، خودروها را به مکان نامعلومی منتقل کرده و یا فروش رسانده و در حال حاضر متواری شده است.

با آغاز تحقیقات و بررسی اساسنامه شرکت خودرو، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که شرکت توسط خواهر و برادر متهم ثبت شده اما آنها از فعالیت مجرمانه برادر خود هیچ اطلاعی ندارند؛ برادر متهم پس از حضور در اداره چهاردهم پلیس آگاهی به کارآگاهان گفت: به درخواست برادرم اقدام به ثبت شرکت و نشر آگهی در روزنامه کردم و بعد از آن از اقدامات برادرم بی اطلاع هستم؛ خواهر متهم نیز در اظهاراتش به کارآگاهان عنوان کرد: به هیچ عنوان از موضوع ثبت شرکت اطلاعی نداشته و برادرم با استفاده از مدارک هویتی من اقدام به ثبت شرکت کرده است.

در ادامه و با بررسی سوابق "محمدرضا . ت" (25 ساله) مشخص شد که وی مجرم سابقه دار در زمینه جعل، کلاهبرداری و استفاده از سند مجعول بوده که با تأمین قرار وثیقه از زندان خارج و متواری شده است؛ برابر تحقیقات بعدی مشخص شد که متهم پس از خروج از زندان، بلافاصله با فریب خواهر و و برادر خود اقدام ثبت شرکت کرده اما این شرکت فاقد هرگونه مجوز رسمی از بانک مرکزی جهت فعالیت در زمینه خرید و فروش خودرو است.

با انجام تحقیقات گسترده پلیسی، محل تردد «محمدرضا . ت» در محدوده میدان راه آهن شناسایی و پس از آن متهم مذکور دستگیر شد و در همان بازرسی اولیه از وی، برگه قبض پارکینگ مربوط به یک دستگاه خودرو سوناتا متعلق به یکی از مالباختگان کشف و پس از مراجعه کارآگاهان به پارکینگ مربوطه، خودرو شناسایی و به پلیس آگاهی منتقل شد.

متهم پس از انتقال به اداره چهاردهم پلیس آگاهی در اظهاراتش با تأیید اظهارات برادر و خواهر خود، به کارآگاهان گفت: من به علت داشتن سابلقه کیفری، از برادرم درخواست ثبت شرکت کردم و در زمان تنظیم اساسنامه، برادرم صرفاً برای کمک به من، تنها اساسنامه را امضا کرد ولی امضای خواهرم را با توجه به اینکه شناسنامه‌اش را در اختیار داشتم، خودم جعل کردم و به این شیوه شرکت را به ثبت رساندم.

وی در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: پس از ثبت شرکت و از حدود 7 ماه پیش فعالیت خودم را تحت عنوان شرکت سام خودرو آغاز کردم و طی این مدت، ده‌ها فقره ثبت نام انجام شد که با بخشی از وجوه به دست آمده، در جزیره قشم اقدام به خرید چندین دستگاه خودرو خارجی کردم.

در ادامه رسیدگی به پرونده، چندین دستگاه خودرو سوناتا در پارکینگ‌های مختلف سطح شهر کشف و به پلیس آگاهی منتقل شد؛ همچنین با بررسی اسناد و مدارک به دست آمده از منزل متهم نیز تعداد دیگری از شکات و مالباختگان شناسایی و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی دعوت شدند؛ این افراد در اظهارات خود عنوان کردند که در مجموع مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان به حساب متهم جهت خرید خودرو واریز کرده‌اند.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعتراف صریح متهم، قرار قانونی از سوی بازپرس محترم پرونده صادر شد و متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که با مراجعه به شرکت «سام خودرو» قصد خرید خودرو داشته و به این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت طرح و پیگیری شکایات خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند .



نظرات

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (2 آذر 1393 ساعت 14:16)

    یکم هم تقصیر از مردم هست..خوب بابا روزی هزار مورد از این کلاهبرداریا میشه.بجای اینکه شب و روز فکر دلالی و.باشید یکم برید تو اینترنت علمتون بالا ببرید و حوادث بخونید ببینید سر مردم چطور کلاه میزارن تا بیخودی گول این شرکتا رو نخورید........
    از عاقبت دیگران عبرت بگیرید تا دیگران از عاقبت شما عبرت مگیرن......

  • آریوبر آریوبر (1 آذر 1393 ساعت 21:09)

    هیییییییییییی

  • آفرین آفرین (1 آذر 1393 ساعت 18:49)

    خدا بخیر کند این همه شرکت با اسامی مختلف و دریافت وجه های آنچنانی , ما از کجا بفهمیم که کدام مجوز دارد کدام ندارد , من نمیدانم مگر شرکت بدون مجوز هم هست ؟

  • عماد جون عماد جون (1 آذر 1393 ساعت 16:22)

    خدا لعنتشون کنه ایشا ا...
    به حق پنج تن.

  • محمدماجد محمدماجد (1 آذر 1393 ساعت 13:28)

    دست گل اونای که میگیرن این ادما رو درد نکنه

  • جرمی جرمی (1 آذر 1393 ساعت 11:32)

    اگر بشود دولت برای خرید و فروش لیزینگی ، همانند فروش ملک کد رهگیری و پیش سند ثبت شود ویا تدابیری بهتر و دقیقتر انجام شود ، و مردم نیز اینقدر ساده و بدون تحقیق سرمایه خود رو در اختیار کلاهبردارها نگذارند ،انشالله کمتر شاهد چنینین کلاهبرداریهائی باشیم.