1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جدیدترین رده بندی کیفی خودروهای داخلی

جدیدترین رده بندی کیفی خودروهای داخلی

5 اردیبهشت 1394
  • 0

براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ارزشیابی خودروهای ساخت داخل در اسفند ماه سال گذشته 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص به خودروهای سبک (سواری و وانت) و 1 درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

گروه سبک :

در این ماه در بخش سواری شاهد افزایش تولید خودروهای پژو پارس ، پژو 405 خراسان ، تندر 90 اتوماتیک و پژو 206SD بودیم. به طبع این افزایش تولید موجب شد تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به ماه قبل14.1 درصد افزایش یافت، بطوریکه جمعا 30 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت.

در اسفند ماه 1393 خودروهای تیبا، سایپا 131X محصول سایپا، سایپا 131Xمحصول پارس خودرو، سایپا 132X و ام وی ام 110 در دسته قیمتی زیر 25 میلیون تومان، خودروهای پارس تندر، تندر 90 اتوماتیک، تندر 90، پژو 206، پژو 206SD، رانا، پژو پارس، ام وی ام 315 جدید، پژو 405، سمند، ام وی ام 530، لیفان620 و تیبا2 در دسته قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان، خودروهای آسا، ام وی ام 33X جدید، جک جی5 اتوماتیک، لیفان X60 و ولکس 30C در دسته قیمتی بین 50 تا 75 میلیون تومان، کیا سراتو در دسته قیمتی بین 75 تا 100 میلیون تومان و سوزوکی گرندویتارا در دسته قیمتی بالای 100 میلیون تومان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این ماه همچون ماههای گذشته بیشترین تعداد خودروهای ارزشیابی شده در گروه قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان بوده است. براساس نتایج این ارزشیابی ها تیبا محصول سایپا کاشان در گروه خودروهای زیر 25 میلیون تومان، پارس تندر محصول پارس خودرو در گروه خودروهای بین 25 تا 50 میلیون تومان و آسا محصول بهمن موتور در گروه خودروهای بین 50 تا 75 میلیون تومان کمترین نمره منفی ها را از آن خود کردند. همچنین در دو دسته قیمتی بین 75 تا 100 و بالای 100 میلیون تومان نیز خودروهای کیا و سوزوکی گرند ویتارا بدون رقیب جا خوش کرده و به ترتیب 16.5 و 15.4 نمره منفی را به خود اختصاص دادند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروهای سایپا X131 و سایپا X132 بیشترین نمرات منفی را کسب نمودند. از طرفی شاهد بهبود 5.6 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای کیا سراتو و MVM110 در این بخش می باشد. در بخش تزئینات و مونتاژ خودروهای MVM110 و Voleex C30 بیشترین نمرات منفی را کسب نمودند، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل روند نزولی 0.6 درصدی را تجربه نمود که بیشترین تغییر مربوط به خودروهای کیا سراتو و سوزوکی گرندویتارا می باشد. در بخش بدنه، سایپا X131 و MVM110 بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده اند، همچنین میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به ماه قبل دستخوش تغییری نگردیده است. در بخش رنگ میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل 4.1 درصد بهبود یافت که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای Voleex C30 و رانا در این بخش می باشد. همچنین خودروهای لیفان X60 و لیفان 620 بیشترین نمره منفی را در بخش رنگ کسب نمودند. تعداد ایرادات مهم و اساسی نسبت به ماه قبل روند رو به رشد 16.7 درصدی داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادات در خودروی سمند می باشد. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری 1.2 درصد بهبود یافت، که عمدتا مربوط به روند رو به رشد خودروهای سوزوکی گرندویتارا و پژو 405 خراسان می باشد.

وانت:

در بخش وانت شاهد قطع تولید محصولات شرکت سازه های خودرو دیار یعنی وانت وینگل تک کابین و وانت وینگل دوکابین و کاهش تولید وانت دیزل زامیاد و وانت پیکان تبریز بودیم. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای رده وانت، می‌توان به تولید خودروی جدید وانت سایپا X151 در شرکت بن رو و تولید مجدد وانت پیکاپ فوتون دیزلی اشاره نمود.علیرغم کاهش تولید خودروهای گروه وانت در اسفند ماه، ارزشیابی این خودروها 2.1درصد افزایش یافت، بطوریکه از 7 مدل خودروی ارزشیابی شده، 2 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 5 مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

عیوب فنی و عملکردی:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را کسب نمود، همچنین میانگین نمره منفی بخش مذکور نسبت به ماه قبل روند ثابتی داشته است. در بخش تزئینات و مونتاژ شاهد بهبود 13.1 درصدی هستیم که عمدتا مربوط به روند صعودی خودروی وانت دیزل زامیاد است. ضمنا خودروی وانت نیسان دوگانه سوز بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب نمود. در بخش بدنه خودروی وانت دیزل زامیاد بیشترین نمره منفی را کسب کرد، از طرفی هم در این بخش میانگین نمره منفی 3.0 درصد افزایش یافت که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به نزول مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد می باشد. در بخش رنگ خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد افت 6.9 درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد می باشد. تعداد ایرادات مهم و اساسی، روند مثبت 19.6 درصدی داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادات در خودروی وانت دیزل زامیاد می باشد. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، بهبود کیفی 3.0 درصدی را تجربه نمود که عمدتا مربوط به تولید مجدد خودروی با کیفیت این رده یعنی وانت پیکاپ فوتون دیزلی و روند رو به رشد وانت دیزل زامیاد در ماه جاری می باشد.

گروه سنگین :

در بخش خودروهای تجاری مسافری در ماه جاری به مانند ماه قبل، هیچ خودرویی ارزشیابی نگردیده است.در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد 3.6 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند، مربوط به افزایش تولید کامیونت ایسوزو NPR75Pو کشنده کاوه می باشد.

عیوب فنی و عملکردی:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، کشنده ماز بیشترین نمره منفی را کسب نمود. همچنین شاهد افت 50.0 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم. در بخش تزئینات و مونتاژ کامیونت الوند بالاترین نمره منفی را کسب نمود. از طرفی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل تغییری نیافته است. در بخش بدنه کامیون بنز WH حداکثر نمره منفی را کسب نمود، همچنین شاهد افت 6.6 درصدی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به افول، مربوط به کامیون اسکانیا G400 می باشد. در بخش رنگ کشنده ماز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد. میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل روند رو به رشد 7.7 درصدی را تجربه نمود که غالبا مربوط به کاهش نمره منفی کامیونت الوند در این بخش می باشد. در انتها میانگین نمره منفی خودروهای این گروه شاهد تنزل کیفی 1.1 درصدی نسبت به ماه قبل می باشد.



نظرات