1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سرنوشت فروش خودروهای لادا به کجا رسید ؟

سرنوشت فروش خودروهای لادا به کجا رسید ؟

29 شهریور 1393
  • 8

تعدادی از خودروهای روسی لادا در حالی در ایران پیش فروش شده‌اند که شرکت واردکننده نتوانسته مجوز واردات این خودروها به کشور را اخذ کند. در عین حال سرنوشت وجوه واریزی پیش‌خریداران نامعلوم است.

ایسنا : حدود دو سال پیش شرکت "راهبر شار ویژن" تبلیغات واردات و فروش خودروهای روسی لادا در ایران را آغاز و تعدادی از این خودروها را پیش فروش کرد.با این حال حدود یک سال پس از آن خبرهایی مبنی بر متواری شدن برخی مسوولان شرکت پیش فروش کننده خودروهای روسی لادا در ایران و شکایت خریداران به قوه قضائیه در برخی رسانه‌های داخلی منتشر شد.

در این شرایط با وجود گذشت دو سال از زمان آغاز تبلیغات و گذشت بیش از یک سال از آغاز پیش فروش این خودروها در ایران، هنوز خودرویی وارد کشور نشده و به گفته مقامات مسوول، شرکت راهبر شار ویژن نتوانسته مجوز واردات این خودروها به کشور را اخذ کند.

این وضعیت در حالی است که در سایت رسمی این شرکت آمده است:" گروه راهبر شار ویژن فعالیت خود را در پاییز سال (1391شمسی/ 2012 میلادی) با مجموع دو خودروی کالینا و گرانتا تولیدی شرکت آوتاواز (لادا) روسیه در ایران آغاز کرده تا بتواند با تامین سهم عمده‌ای از نیاز بازار خودروهای وارداتی در کشور و با ارائه خدمات گسترده و روبه رشد در جهت بهبود اقتصاد خانواده‌ها حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشد، لذا در این مسیر اولین گزینه خودرویی را از کمپانی آوتاواز (لادا) انتخاب کرده است. گروه راهبر به عنوان نماینده انحصاری لادا در ایران معرفی می‌شود".

در این زمینه یکی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: شرکت واردکننده خودروهای روسی لادا فاقد مجوزهای لازم برای پیش فروش محصولاتش بود بنابراین در آن زمان از مسوولین آن خواستیم پیش فروش محصولاتشان را متوقف کنند.

وی با بیان اینکه نامه‌ای نیز مبنی بر ممنوعیت درج آگهی‌های پیش فروش این شرکت ارسال شد، خاطرنشان می‌کند: این شرکت تاکنون موفق به اخذ مجوزهای لازم برای واردات و فروش خودروهای لادا به کشور نشده است.

در این زمینه علی عالی نهاری - مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران - در پاسخ به اینکه آیا شرکت راهبر شار ویژن موفق به اخذ تائید نوع برای واردات خودروهای لادا به ایران شده است؟ اظهار کرد: اگر شرکت واردکننده تائید نوع این خودروها را گرفته بود که تاکنون این خودروها وارد بازار شده بود. خودرویی که وارد بازار نشده حتما تائید نوع نگرفته است.

وی ادامه داد: یک مدت مسوولان شرکت واردکننده محصولات لادا به ما مراجعه کردند اما یکسری مسائلی بود که نتوانستند فرایندهای مربوطه را کامل کنند.

عالی نهاری در پاسخ به اینکه آیا مسوولان این شرکت فرایندهای کیفی و ایمنی واردات خودروهای لادا را پاس کرده‌اند؟ تاکید کرد: نمی‌گویم که پاس نکردند بلکه ممکن است که منصرف شده باشند.

وی ادامه داد: خیلی از واردکنندگان به ما مراجعه و خودرویی را برای واردات معرفی می‌کنند ولی بعدا ممکن است که مشکل مالی داشته باشند یا شرایط بازار اجازه واردات این خودروها را ندهد.

مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اضافه کرد: مسوولان شرکت واردکننده محصولات لادا نیز یکسری مدارک ارائه کردند اما مدارکشان را کامل نکردند. مسوولان این شرکت پروسه اخذ تائید نوع برای واردات خودروها را تا انتها طی نکردند و تاکنون نیز گواهی تائید نوع این خودروها برای واردات صادر نشده است.

در این شرایط و در حالی که به گفته مقامات مسوول، شرکت "راهبر شار ویژن" اقدامات لازم برای کسب مجوز واردات خودروهای لادا به ایران را نیمه کاره متوقف کرده است، سرنوشت پیش خریداران این خودروها در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در این میان تعدادی از خودروهای لادا حدود یک سال و نیم پیش در ایران پیش فروش شده‌اند، اما تاکنون این خودروها نتوانسته‌اند مجوز ورود به ایران را دریافت کنند و طبیعتا خودرویی نیز تحویل خریداران نشده است.تاکنون نیز به طور رسمی خبری در زمینه سرنوشت وجوه واریزی از سوی برخی شهروندان برای پیش خرید خودروهای روسی لادا و چگونگی بازگرداندن وجوه به خریداران، منتشر نشده است.

نمایندگی لادا در ایران چه می گوید ؟

مدتی قبل این شرکت بیانیه ای را صادر کرده است که در ادامه می آید :

کلاهبرداری یک شرکت لیزینگ خودرو از مردم

گروه راهبر شار ویژن نماینده رسمی شرکت لادا روسیه در ایران نسبت به کلاهبرداری یک شرکت لیزینگ خودرو تحت عنوان این شرکت هشدار داد.به گزارش خبرنگار ما، این شرکت در اطلاعیه ای اعلام کرده است، که شرکت لیزینگ راهبر خودرو جهان با مدیریت علی اصغر داوودی مقدم از نام و اعتبار این شرکت سوء استفاده و با وعده های دروغین مانند واگذاری خودرو به مدت 2 ماه، اقدام و به عقد قرارداد در دفتر خود واقع در خیابان میرزای شیرازی با سربرگ لیزینگ راهبر خودرو جهان کرده و مبالغ قابل توجهی از متقاضیان خودرو لادا دریافت و متواری شده است.نماینده رسمی لادا در ایران ضمن هشدار به متقاضیان خرید این خودروها اعلام کرده است که گروه راهبر شارویژن به شماره ثبت 430363، نسبت به مبالغ دریافتی از سوی مدیریت لیزینگ راهبر خودرو جهان هیچ گونه مسئولیت و تعهدی نداشته و ندارد.در اطلاعیه این شرکت آمده است، با توجه به شرایط به وجود آمده گروه راهبر شارویژن ضمن همدردی، آمادگی خود را نسبت به هرگونه همکاری با متقاضیان ثبت نام جهت پیگیری حقوقی و قضایی اعلام می دارد .


منبع ایسنا


نظرات

  • حسن حسن (1 خرداد 1395 ساعت 08:19)

    jتکلیف پولهای گرفته شده ومدیرعامل وافرادپاسخگودرشرکت که پولهاراگرفته اندچی شدحکم دادگاه بابت کلاهبرداری چی شد

  • وحید ت وحید ت (1 آبان 1393 ساعت 01:18)

    لادا چیه؟

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 02:58)

    این همدردیو خوب اومده ...در اطلاعیه این شرکت آمده است، با توجه به شرایط به وجود آمده گروه راهبر شارویژن ضمن همدردی، آمادگی خود را نسبت به هرگونه همکاری با متقاضیان ثبت نام جهت پیگیری حقوقی و قضایی اعلام می دارد !!!!

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 02:49)

    این همه شرکت معتبر و برندهای خوب تو دنیا هستن ، حالا اونا رفتن سراغ یک شرکت بی نام و نشان.....!!!

  • میلادحسنی میلادحسنی (30 شهریور 1393 ساعت 11:57)

    ما سال 78 یه لادا داشتیم انصافا ماشین خوبی بود...هون موقع از پیکان بهتر بودش..

  • پسرتنها پسرتنها (29 شهریور 1393 ساعت 15:43)

    روز روشن پول مردمو می خورن
    بعد فقط بلدن از افزایش قیمت تولید الاغ خودرو حمایت کنن

  • اریا رحمانی اریا رحمانی (29 شهریور 1393 ساعت 14:02)

    تازه فهمیدن

  • برندآینده برندآینده (29 شهریور 1393 ساعت 13:57)

    من توی نمایشگاه بهمن پارسال اصفهان غرفه شونو دیدم خیلی هم تبلیغ میکرد