1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جا زدن خودروی چپی به اسم بی رنگ

جا زدن خودروی چپی به اسم بی رنگ

22 دی 1393
  • 8

شغل بعضی‌ها خرید، تعمیر و فروش خودروهای تصادفی است؛ خریداران از اینکه یک خودروی چپی را به عنوان خودروی بدون رنگ خریداری کرده‌اند غافل هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پاتوق‌شان حوالی خیابان آزادی در یکی از خیابان‌های محله طرشت است. جایی که پارکینگ‌هایش به جای خودروهای نو، میزبان خودروهای چپی و تصادفی است.

آقای "ر" که مشهور است گران‌تر از بقیه خودروهای تصادفی را می‌خرد، در پارکینگش از کمری تا لندکروز چپی تا دیگر خودروهای داخلی و خارجی یافت می‌شود. در حال خرید و تحویل گرفتن لاشه یک خودروی تندر 90 چپی است که کارشناس بیمه و تعمیرگاه شرکت خودروساز، تشخیص تعویض اتاق ‌آن را داده‌اند. اتاق خودرو از جلو و عقب جمع شده اما مالک خودرو ترجیح داده به جای تعمیر خودرو و تعویض اتاق، آن‌را به عنوان خودروی تصادفی بفروشد.

آقای "ر" می‌گوید: "قیمت اتاق تندر بین 10 تا 15 میلیون تومان است، در حالی‌که با صافکاری و سه تا چهار میلیون تومان هزینه می‌توان اتاق چپی را به شکل روز اول درآورد. پول اتاق نو را از شرکت بیمه می‌گیریم اما به جای تعویض، آن‌ را تعمیر می‌کنیم و در نهایت آن را به اسم خودروی بدون رنگ و با سندی که در آن هیچ اشاره‌ای به تعویض یا تعمیر اتاق نشده می‌فروشیم. برای شرکت بیمه هم تفاوتی نمی‌کند که اتاق تعویض یا تعمیر شود، زیرا وقتی کارشناس بیمه بدنه تعویض اتاق را نوشته، با یک فاکتور پول آن ‌را پرداخت می‌کند."

وی در پاسخ به اینکه آیا تعمیر اتاق چپی و تصادفی ایمنی خودرو را پایین نمی‌آورد؟ اظهار می‌کند: "کار ما تضمین ایمنی خودرو نیست. ما خودرو را تعمیر می‌کنیم و می‌فروشیم. خریدار هم عاقل و بالغ است و باید بداند که چه خودرویی خریداری می‌کند."

اینجا حرف سود و زیان و یک میلیون تومان بالا و پایین‌تر است. به همین خاطر است که خودروهای چپی که باید تعمیر اساسی و تعویض اتاق شوند، تنها به لطف چکش‌های یک صافکار ماهر، تعمیر که نه بلکه سرهم‌بندی می‌شوند تا مابه‌التفاوت قیمت یک اتاق نو، در جیب تصادفی‌خر باقی بماند.

صافکاران هم البته در مواردی کم آورده و حریف اتاق از بین رفته خودرو نمی‌شوند. اینجاست که ناچار باید بخش‌هایی از اتاق خودرو را برش داده (جدا کرده) و بخش جدیدی را به آن جوش دهند، کاری که ایمنی خودرو را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

"پیش می‌آید از اتاق یک خودروی تصادفی یا اوراق برای تعمیر چند خودرو استفاده می‌کنیم. در یکی سمت چپ خودرو نیاز به برشکاری دارد و در دیگری سمت راست یا عقب و جلو. بنابراین اتاق را از جای لازم برش داده و به خودروی دیگر جوش می‌دهیم." این‌ها را یکی از صافکاران آقای "ر" می‌گوید.

البته صافکار هرچه حرفه‌ای‌تر چکش بزند، راحت‌تر می‌توان خودروی چپی را به عنوان خودروی بی‌رنگ عرضه کرد. اما چرا این‌ها با چکش‌های خود تیشه به ریشه زندگی برخی می‌زنند؟ شاید ایراد به پلیس راهنمایی و رانندگی وارد باشد که بانک اطلاعاتی درستی از وضعیت آسیب وارده به خودروهای تصادفی ندارد و اجازه عرضه مجدد خودروهای تصادفی را می‌دهد. شاید هم مقصر خریداران خودروهای تصادفی‌ و صافکاران آنها باشند که به خاطر پول بیشتر دست به هر کاری می‌زنند.

فعلا بهتر است که خریداران هنگام خرید خودروهای دست دوم با مشاوره با یک مکانیک خبره و البته مورد اعتماد، ریسک خریدن خودروهای تصادفی و چپی را کاهش دهند. اگر گذرتان به حوالی خیابان آزادی افتاد، سری هم به پارکینگ‌های خیابان محله طرشت بزنید. جایی که خودروهای تصادفی ققنوس‌وار از خاکستر تصادفها و سوانح شدید برخاسته و به خیابان‌های شهر باز می‌گردند.

منبع ایسنا


نظرات

  • نژادحسینی نژادحسینی (26 دی 1393 ساعت 16:00)

    متاسفانه چند نکته ای رو باید در خرید خودروی دست دوم در کشورمون رعایت کنیم 1: سند خودروی مذکور را با دقت بررسی کنیم تا اول از همه مالکیت وبعد از اون اگه تعویض اتاق یا موتور داشته متوجه بشیم 2: ماشین رو برای تست رنگ به یک کارشناس رنگ ماشین نشون بدیم که اونها با دستگاهی که دارن ضخامت رنگ رو تو جاهای مختلف ماشین بررسی میکنند و متوجه رنگ شدگی یا تعویض قسمتی ازماشین میشوند و باز هم متاسفانه به برگه کارشناسی رنگ فروشنده هم اکتفا نکنید چون برگه حدود یک هفته تاریخ داره و فروشندگان خودروهای تصادفی معمولا یک کارشناس خودرو آشنا دارند و...3: برای میزان کارکرد واقعی خودرو حتما به یک مکانیک مراجعه کنید و دیاگ بزنید

  • سید خان سید خان (22 دی 1393 ساعت 23:26)

    ماشینو اگر ببری نمایندگی همه ی این چیزا رو بررسی میکنه میگنه 50000 تومن میگیره
    حالا نمایندگی نه ببر یه صافکاری که معروفه و شلوغ به صاحب گاراژ یا خود صافکار یه 100000 تومن بده زیر و روی ماشینو میریزه بیرون
    خیلی باید حواست باشه فقط ماشین ایرانی نیست که من یکی از اشناهام رفته سانتافه خریده 2011 بعد کیلومتر 20000 تا بوده خریده بعد برده تعویض روغن طرف رفته زیر ماشین گفته ماشینت خیلی داغونه اینم میمونه میره دیاگ میزنه میبینه ماشین 150000 تا راه رفته

  • محمدماجد محمدماجد (22 دی 1393 ساعت 19:22)

    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  • گالاردو گالاردو (22 دی 1393 ساعت 16:00)

    امیدوارم به کسی برنخوره ولی ما ایرانیا تو قالتاق بازی و سر هم کلاه گذاشتن اسطوره ایم و از نهایت هوشمون استفاده میبریم و تو این زمینه ها از ژاپنیها هم باهوش تر میشیم!!!!! کاری از دست کسی برنمیاد فقط امیدوارم یک پنجم از این هوشمونو تو جای درستش به کار ببریم آمین!

  • لادیزایران لادیزایران (22 دی 1393 ساعت 14:37)

    آقای "ر" می‌گوید: "قیمت اتاق تندر بین 10 تا 15 میلیون تومان است، در حالی‌که با صافکاری و سه تا چهار میلیون تومان هزینه می‌توان اتاق چپی را به شکل روز اول درآورد. پول اتاق نو را از شرکت بیمه می‌گیریم اما به جای تعویض، آن‌ را تعمیر می‌کنیم و در نهایت آن را به اسم خودروی بدون رنگ و با سندی که در آن هیچ اشاره‌ای به تعویض یا تعمیر اتاق نشده می‌فروشیم. برای شرکت بیمه هم تفاوتی نمی‌کند که اتاق تعویض یا تعمیر شود، زیرا وقتی کارشناس بیمه بدنه تعویض اتاق را نوشته، با یک فاکتور پول آن ‌را پرداخت می‌کند."
    یه زمانی بیمه بابت خسارت داقی میگرفت
    این آقای ر نمونه کوچکی از افرادی است که از مشاغل حلال ! جامعه دارند با این اوصاف انتظار داریم بیماری نباشه فراوانی باشه باران و برف هم بیاد! واقعا عجب صبری خدا دارد

  • لادیزایران لادیزایران (22 دی 1393 ساعت 14:29)

    اظهار می‌کند: "کار ما تضمین ایمنی خودرو نیست. ما خودرو را تعمیر می‌کنیم و می‌فروشیم. خریدار هم عاقل و بالغ است و باید بداند که چه خودرویی خریداری می‌کند."
    جدی عجب رویی داره طرف موقع فروش قسم ناموس و حضرت عباس میخورن که این ماشین سالمه بعد میگه خریدار هم عاقل و بالغ

  • حسین معمار حسین معمار (22 دی 1393 ساعت 09:58)

    وطنم پاره ی تنم...

  • علی فلاحت علی فلاحت (22 دی 1393 ساعت 09:49)

    وی در پاسخ به اینکه آیا تعمیر اتاق چپی و تصادفی ایمنی خودرو را پایین نمی‌آورد؟ اظهار می‌کند: "کار ما تضمین ایمنی خودرو نیست. ما خودرو را تعمیر می‌کنیم و می‌فروشیم. خریدار هم عاقل و بالغ است و باید بداند که چه خودرویی خریداری می‌کند."
    من واقعا دیگه حرفی ندارم فقط موندم چرا اونهایی که بی دین و کافر هستند و جهنمی هستند وجدان دارن ولی ماها که سند 6 دانگ بهشت رو به اسممون زدند چیزی به اسم وجدان نداریم ؟؟؟؟