1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تفکر «هر ایرانی یک خودرو» مبتنی بر کسب سود و منفعت است

تفکر «هر ایرانی یک خودرو» مبتنی بر کسب سود و منفعت است

10 اسفند 1392
  • 0

سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که از روز سه شنبه ششم اسفند در سالن همایش های برج میلاد تهران آغاز به کار کرده بود، با حضور وزیر کشور، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و جمعی از استادان و صاحبنظران امور حمل و نقل و ترافیک داخل و خارج کشور با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: اصلاح قوانین مربوط به هدفمندی یارانه ها و سوخت، تقویت حمل و نقل عمومی و گسترش حمل و نقل ریلی از عمده اقدامات دولت برای ساماندهی حوزه حمل و نقل در کشور است.

وی در مراسم اختتامیه سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک با اعلام این خبر افزود: هر چند می بایست در کوتاه مدت اقداماتی در جهت بهبود اقتصاد حمل و نقل، کاهش مصرف بیش از حد انرژی، اصلاح محیط زیست و... انجام شود، اما برای اصلاح وضعیت کنونی حمل و نقل می بایست نگاهمان برمبنای توسعه پایدار باشد.

وی با تاکید بر نقش مهندسان حمل و نقل و ترافیک برای دستیابی به توسعه پایدار خاطر نشان ساخت: امروزه بحث حمل و نقل مجزا از دیگر علوم نبوده، جایگاهی فرابخشی و میان بخشی دارد که در صورت بی توجهی به این جایگاه وارد یک مدار بسته خواهیم شد.

رحمانی فضلی یادآورشد: مهندسان حمل و نقل می بایست با همفکری متخصصان امور اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی نسبت به طراحی سیستم های حمل و نقل اقدام کنند.

وی با انتقاد از شعاری که پیش از انقلاب در زمینه داشتن هر ایرانی یک خودرو می شد، گفت: این طرز نگاه مبتنی بر کسب سود و منفعت و با نگاه اقتصادی بود در حالی که می بایست با توسعه حمل و نقل عمومی و ارایه آسان و ارزان به خانواده ها شرایطی را فراهم کنیم که خانواده ها حتی به فکر داشتن ماشین هم نباشند یا اگر آن را می خرند، تنها برای مواقع تفریح از آن استفاده کنند، نه برای تردد در شهرهای شلوغ.

وزیر کشور با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی و مدیریت حوزه حمل و نقل و ترافیک اضافه کرد: در صورت بی توجهی به پیامدهای آلودگی های هوا و سایر آلودگی های محیطی در آینده نه چندان دور شاهد آثار منفی جسمی و روانی ناشی از ترافیک بر شهروندان خواهیم بود.

وی با تاکید بر نقش مهندسان حوزه حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: برای رسیدن به سامان مناسبی در حوزه حمل و نقل و ترافیک به شدت محتاج راهنمایی ها، تفکرات و اندیشه های علمی، فنی و اجتماعی مهندسان ترافیک هستیم.

بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در بیانیه پایانی این کنفرانس اعلام کردند، انتظار دارند، سوخت استاندارد یورو 4 و 5 را در همه کلانشهرها از جمله کلانشهر تهران تامین و نسبت به سالم سازی هوای تهران اقدام شود. همچنین از وزارت صنعت و معدن تقاضا شد که در زمینه ساخت و توسعه وسایل نقلیه با انرژی پاک اقدام کنند.

در این بیانیه همچنین با تاکید بر نقش آموزش به عنوان یکی از ارکان ایمنی و مهندسی ترافیک از تمام دستگاه های فرهنگی کشور از قبیل صدا و سیما و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم، دانشگاه های دولتی و خصوصی، سازمان های مردم نهاد و... تقاضا شده است که در زمینه آموزش مستمر فرهنگ ترافیک اهتمام داشته باشند.

در این بیانیه همچنین به مواردی از قبیل ساخت وسایل نقلیه با کمک فناوری های روز دنیا، ترویج فرهنگ و اخلاق رانندگی، بهبود قوانین و مقررات مربوط به راهنمایی و رانندگی و اجرای مدیریت یکپارچه شهری تاکید شده است.


منبع فارس


نظرات