1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چه کسی پاسخگوی زیان خریداران ب ام و i۸های تازه وارد خواهد بود؟

چه کسی پاسخگوی زیان خریداران ب ام و i۸های تازه وارد خواهد بود؟

2 تیر 1394
  • 1

ورود ب ام و i۸ به عنوان یک خودرو هیبرید و لوکس به کشور این روزها به یکی از سوژه های داغ رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است و حتی عده ای اقدام به قیمت گذاری این خودرو نیز کرده اند.

همه این ها در حالی است که پرشیا خودرو به عنوان نماینده ب ام و در ایران با استناد به تاکیدات مقام معظم رهبری و دستور دولت محترم در ممنوعیت ورود خودروهای لوکس به کشور اعلام کرده هیچ برنامه ای برای واردات رسمی این خودرو ندارد تا عملا ب ام و i8 که یک خودرو پیچیده با فناوری بسیار بالا بدون هیچ گونه خدمات پس از فروش و پشتیبانی قطعات و تنها از سوی وارد کنندگان غیر رسمی به بازار عرضه شود امری که در نهایت موجب زیان خریداران این خودرو خواهد شد و مشخص نیست وارد کنندگان غیر رسمی با چه مجوزی قصد دارند این خودرو را که حتی مراحل هومولوگیشن را نیز از سوی نماینده رسمی پشت سر نگذاشته وارد کنند.

اخبار مربوط به ورود ب ام و i8 مدتی است به طور گسترده در میان علاقه مندان خودرو در ایران منتشر می شود و هر روز خبر جدیدی در زمینه ورود یکی از این خودرو ها به گمرک های کشور می شنویم. در این میان بیش از هر چیز قیمت های عجیب این خودرو است که جلب نظر می کند و حتی شنیده ها از رقم هایی در حدود سه میلیارد تومان هم برای خرید این خودرو حکایت می کند که رقم بسیار بالایی برای خودرویی است که در بازار های جهانی قیمتی در حدود 140هزار دلار دارد و این در حالی است که قیمت این خودرو در ایران با در نظر گرفتن هزینه های جانبی بنابر اعلام شرکت پرشیا خودرو در حدود 700 میلیون تومان خواهد بود. در این زمینه آنچه قابل توجه است آنکه این خودرو به دلیل بهره گیری از فناوری بسیار بالا، فاقد پشتیبانی فنی در زمینه خدمات پس از فروش است و در صورت وقوع هر گونه مشکل جزئی برای این خودرو پیچیده، تعمیرات آن در کشور امکان پذیر نخواهد بود. در این راستا شرکت پرشیا خودرو اعلام کرده از ارائه هرگونه خدمات برای این خودرو معذور بوده و هیچ تعهدی در این زمینه نخواهد داشت که این امر در نهایت موجب ضرر هنگفت خریداران خواهد شد.

پرشیا خودرو به عنوان نماینده ب ام و در ایران به دلایل مختلف اقدامی در زمینه ورود این خودرو به ایران انجام نداده است و تمامی خودرو های وارد شده به کشور از طریق وارد کنندگان متفرقه وارد کشور شده اند و به این ترتیب نماینده ب ام و در ایران مسئولیتی در قبال ارائه خدمات به این خودرو ها بر عهده ندارد. این در شرایطی است که ب ام و i8 به دلیل فناوری بسیار بالایی که در طراحی و ساخت آن به کار گرفته شده خودروی بسیار پیچیده ای است و تعمیرات سیستم های مکانیکی آن تنها در نمایندگی های مجاز ب ام و امکان پذیر است و تعمیر سیستم های برقی و الکترونیکی آن نیز، صرفا از طریق خود شرکت ب ام و آلمان صورت می گیرد. در این شرایط مشخص نیست i8 های وارد شده به کشور که به صورت غیر رسمی و بدون در نظر گرفتن ضوابط و شرایط خدمات پس از فروش وارد گمرکات شده اند در صورت عرضه به بازار با چه شرایطی روبرو خواهند شد و چه کسی پاسخگوی خریداران این خودرو برای سرویس های دوره ای یا رفع مشکلات احتمالی خواهد بود.

دیگر مسئله قابل تامل در زمینه ورود i8 به ایران، تضاد آشکار آن با محدودیت هایی است که در زمینه ورود خودرو های لوکس و گران قیمت به کشور وجود دارد و به نظر می رسد وارد کنندگان غیر رسمی این خودرو عملا از خلاء های قانونی برای واردات آن استفاده کرده اند. بر اساس تعریف غلط موجود، خودرو هایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی به عنوان خودرو های لوکس در نظر گرفته می شوند و مجوزی برای ورود آن ها صادر نمی شود. ب ام و i8 خودرویی هیبرید است که موتور بنزین سوز سه سیلندر آن 1.5 لیتر حجم دارد و به این ترتیب بر طبق قانون فعلی در دسته خودرو های لوکس جای نمی گیرد اما در بازار های جهانی نه تنها به عنوان خودرو لوکس بلکه به عنوان یک خودروی اسپرت و سوپر لوکس و گران قیمت به فروش می رسد و با وجود بهره گیری از قوای محرکه هیبرید، بیش از آنکه با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی طراحی شده باشد، در راستای افزایش لذت رانندگی ساخته شده است و به این ترتیب تفاوتی با بسیاری از خودرو های لوکس که ورود آن ها در یک سال اخیر متوقف شده است ندارد.

از سوی دیگر ورود این خودرو ها در شرایطی که اقدامات لازم برای ورودشان از سوی پرشیا خودرو به عنوان نماینده ب ام و در ایران انجام نشده است تنها با بهره گیری از مجوز های خاص ممکن است و این در حالی است که چندی قبل رییس جمهور ورود هر گونه خودرو با استفاده از مجوز های خاص را ممنوع کرد و مشخص نیست در شرایطی که پرشیا خودرو به عنوان نمایندگی رسمی ب ام و اقدامی برای طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم از موسسه استاندارد و سایر ارگان های جهت ورود مدل i8 انجام نداده است، وارد کنندگان متفرقه که اقدام به واردات خودرو کرده اند چگونه امکان ترخیص آن ها را از گمرک خواهند داشت؟



نظرات

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (2 تیر 1394 ساعت 12:29)

    حالا شما غصه اقایان خریدار BMWرانخورید اونا خودشون یه کاریش میکنند یعنی همه نمایندگی های محترم کارشون را به نحو صحیح انجام میدن .الان توی نمایندگی ایران خودرو دوست من با یک پارس رفته چراغ چک ماشین روشن شده دستگاه زدن میگن سنسور موتورش اشکال داره ولی ما نداریم گیر هم نمی یاد.